• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45934
+
-

بارش برف و سرمای نفسگیر در تهران و دیگر شهرها

همشهری بدون صفحات لایی و در 20صفحه منتشر شد

بارش برف و سرمای نفسگیر در تهران و دیگر شهرها

 دی‌ماه 86، تهران زمستانی متفاوت را پشت‌سر گذاشت. بارش برف که از اواخر روز شنبه 15دی‌ماه شروع شده بود اکثر نقاط کشور را سفیدپوش کرد و در پی آن موجی از سرما و یخبندان سراسر کشور ازجمله پایتخت را فراگرفت. این سردترین زمستان طی 42سال گذشته (تا دی‌ماه 86) بود که پهنه وسیعی از منطقه البرز مرکزی - از زنجان تا شاهرود - را دربر می‌گرفت. 17دی‌ماه اعلام شد که دمای تهران به 17درجه زیر صفر می‌رسد؛ دمایی که تا آن زمان شهروندان تهرانی تجربه نکرده بودند.

 رکورد سرما در تهران تا پیش از این 15درجه منهای صفر بود، آن هم درست 42سال پیش. همزمان با افزایش سرما، مدیرکل وقت پیش‌بینی سازمان هواشناسی اعلام کرد که این سرما برای روزهای میانی دی‌ماه بی‌سابقه است. سرما و شرایط جوی بی‌سابقه علاوه بر تهران، زندگی در بسیاری از نقاط دیگر کشور را هم مختل کرد. سرمای شدید باعث اختلال در حوزه توزیع روزنامه همشهری هم شد، به‌طوری که 17دی‌ماه، این روزنامه، در 20صفحه و بدون صفحات لایی منتشر شد.

 بارش برف هر چند از 16دی‌ماه در تهران قطع شد، اما در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ادامه یافت و همزمان بر شدت سرما افزوده شد. موج سرما نه‌تنها شمال کشور که استان‌های بوشهر، هرمزگان و به‌ویژه سیستان‌وبلوچستان را هم فراگرفت؛ سرمایی که تا آن زمان سابقه نداشت.

مدیرکل وقت پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت که این حجم بارش برف در تهران و بسیاری از استان‌های کشور بی‌سابقه نیست اما زمان بارش و میزان انباشت برف روی زمین شرایط سختی ایجاد کرده است. در آن دی‌ماه فراموش‌نشدنی، شدت بارش برف در استان گیلان به اندازه‌ای بود که اغلب راه‌های ارتباطی این استان مسدود شد. در مناطقی هم قطع برق، سقوط و شکستن درختان را در پی داشت.



درخواست مسئولان از مردم


همزمان با موج سرما، مسئولان از مردم خواستند تا از سفرهای غیرضروری پرهیز و در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. البته صرفه‌جویی در گاز از اهمیت بیشتری برخوردار بود زیرا سرما، افزایش مصرف گاز را در پی داشت و این افزایش مصرف به کاهش فشار و نارسایی گاز در مناطقی از کشور منجر می‌شد. مراقبت‌های شخصی مثل پوشیدن لباس گرم، مواظبت از کودکان و سالمندان در مقابل سرما و دقت در تردد در معابر یخ‌زده ازجمله توصیه‌های مسئولان به شهروندان بود. در این میان، کارکنان بخش خدمات شهری شهرداری تهران روزهای سختی را سپری می‌کردند. آنها مجبور بودند در آن سرمای طاقت‌فرسا با برف‌روبی و یخ‌زدایی، معابر را برای تردد شهروندان و خودروها آماده کنند. تهران در آن روزها، چهره‌ای متفاوت را به نمایش گذاشته بود؛ شهری با معابر یخ‌زده که از نفس افتاده بود و از هیاهوی هر روزه در آن خبری نبود.

3روز از آغار بارش برف گذشته بود اما اخبار مرتبط با آن همچنان مهم‌ترین خبر روز آن زمان رسانه‌ها بود. 19 دی‌ماه خبرهای دیگری درباره بارش سنگین برف و سرمای شدید و یخبندان و حوادث ناشی از آن در رسانه‌ها منتشر شد. هزاران مسافر در میان برف و بوران، قطع گاز برخی مناطق و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات در مناطق مختلف کشور ازجمله عناوین اخبار بود. این پدیده در مناطق جنوب کشور با طغیان رودخانه‌ها و کاهش بی‌سابقه دما همراه بود. لغو پرواز‌های فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی و سوءاستفاده برخی تاکسی‌ها در گرفتن کرایه‌های چندبرابر از مردم و تعطیلی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ادارات، مدارس و دانشگاه‌های پایتخت براثر سرما و یخبندان از دیگر پیامدهای بارش برفی بود که شنبه شب آغاز و ساعت 22یکشنبه قطع شد. اما سازمان هواشناسی از بارش مجدد برف از روز پنجشنبه (20دی‌ماه) درجنوب غرب، غرب و تهران خبر داد و برای شرق و شمال شرق کشور بارش دوباره برف (از روز شنبه 22دی‌ماه) را پیش‌بینی کرد.

معاون وقت خدمات شهری شهرداری تهران در آن زمان اعلام کرد که بیش از 46میلیون مترمکعب برف قابل جمع‌آوری در سطح شهر تهران بر زمین نشسته است. او همچنین از پاشیدن یک‌هزار و 170مخزن شن و نمک در سطح شهر خبر داد و گفت که طی 2روز این میزان نمک و شن با 31خودروی مخصوص نمکپاش در سطح معابر تهران پخش شده است. مسعود کرباسیان گفت که 125میلیون مترمکعب در سطح شهر برف باریده است.

برخی از مهم‌ترین رویدادهای ناشی از بارش برف و سرما 

- بارش برف در برخی مناطق استان گلستان به یک متر و در برخی مناطق کوهرنگ در استان چهارمحال ‌و بختیاری به 7متر رسید.

-  دمای 30درجه زیر صفر هوا در چهارمحال و بختیاری

- بارش بی‌سابقه برف به ارتفاع بیش از 70سانتی‌متر در کویر دیهوک در خراسان‌جنوبی 

- کولاک شدید و سقوط 58 بهمن در محور کرج- چالوس و بسته‌شدن این محور

- ارتفاع برف در روستاهای بخش آسارا یک‌متر و در ارتفاعات پیست دیزین و روستاهای النگرود، آزاد‌بر و تونل کندوان به بیش از 5/1 متر رسید.

- سرمای شدید و وزش باد با سرعت 90کیلومتر در ساعت تمامی مسیرهای ارتباطی زنجان به استان‌های همجوار را مسدود کرد

- کمبود گاز در استان آذربایجان‌شرقی و قطع گاز در مراغه و برخی نقاط دیگر

- مسدودشدن برخی راه‌های ارتباطی کاشان، خور و بیابانک، نطنز، نائین و اردستان به‌دلیل سرمای شدید و باد و بوران

- کشته‌شدن 5نفر و مجروح شدن 100شهروند در محورهای ارتباطی استان قزوین

- بارش بی‌سابقه برف به ارتفاع 40سانتی‌متر در منطقه کویری درود و تعطیلی مدارس در این شهر که طی 30گذشته سابقه نداشت.

- تعطیلی فرودگاه، مدارس و دانشگاه‌های تبریز و گرفتار‌شدن 10نفر در برف و کولاک در بخش کندوان

- گرفتار شدن 10 نفر در برف وکولاک شدید در کندوان و نجات از مرگ حتمی

- جان باختن  4 تن در تصادف اتوبوس بر اثر یخ زدگی در مسیر میانه - زنجان

- اسکان 8 هزارمسافر در راه مانده در مساجد و تکایا و منازل در زنجان

- 178 تصادف در سطح شهرها و جاده های استان  گلستان

این خبر را به اشتراک بگذارید