• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 4 بهمن 1397
کد مطلب : 45833
+
-

تاجزاده: به محمد‌رضا خاتمی و شکوری راد گفته‌اند که پزشک به چه حقی در سیاست دخالت می‌کند

وقایع‌88 سناریو یا کودتا؟

زاکانی: من معتقدم۸۸ یک سناریوی از پیش تعیین شده بود.به ملت برگردید و بگویید اشتباه کردید

مناظره دوم مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و علیرضا زاکانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره انتخابات ریاست‌جمهوری88 و حوادث پس از آن به میزبانی خبرگزاری دانشجو برگزار شد؛ هر 2معتقدند که حوادث88 یک «کودتا» بود، اما آنها روایتی کاملا متضاد از این کودتا دارند.

داستان 8 میلیون رای اضافی!
تاجزاده در بخشی از سخنان خود گفت: ما طرفدار گفت‌وگو هستیم، از بازجویان در اوین تا کاخ سفید، وعده‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نوفل لوشاتو هم همین بوده است. تاجزاده در ادامه با اشاره به خاطراتش در زمان انتخابات مجلس ششم که وی در آن زمان معاون سیاسی وزیر کشور بود، گفت: آن روز یک اطلاعیه از طرف آقای حدادعادل داده شد مبنی بر اینکه رأی من در محله خودم صفر خوانده شد و این یک تقلب آشکار است. تاجزاده گفت: بررسی کردیم و مشخص شد منظور ایشان صندوق سیاری بوده که ۳۰نفر رأی داده بودند و رأی آقای حدادعادل در آن صندوق صفر بود! تاجزاده در بخشی از اظهاراتش درباره انتخابات مجلس ششم مدعی شد: ۷۰۰هزار رأی را باطل کردند تا علیرضا رجایی حذف و آقای حدادعادل بالا بیاید، همان سال دادگاه من برگزار شد اگرچه من از تقلب تبرئه شدم اما اتهامات دیگری زدند و به شکایت من از آقای جنتی رسیدگی نشد. تاجزاده در ادامه سخنان خود گفت: مسئولان شورای نگهبان 3‌ماه ملت را سر کار گذاشتند و در آخر عنوان کردند که به‌خاطر مصلحت نظام نام علیرضا رجایی حذف و نتیجه اعلام شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با موضوع تقلب در انتخابات مختلف گفت:چرا به مجلس ششم می‌گویید حکم حکومتی حلش کرد اما در انتخابات۸۸ می‌گویید فتنه؟
این فعال سیاسی درباره نحوه محاکمه متهمان حوادث سال88 گفت: از دادگاه‌های سال۸۸ نمی‌گویند حکم ما چیست؟ آقای بهزاد نبوی و عرب‌سرخی به‌خاطر اخلال در ترافیک دستگیر شدند. وی ادامه داد: اخیرا در دادگاه 7 اصلاح‌طلب به آقای محمدرضا خاتمی و دکتر شکوری‌راد گفتند که پزشک به چه حقی در سیاست دخالت می‌کند؟ چرا نظامی‌ها می‌توانند دخالت کنند؟ وی با طرح این ادعا که «اطلاعیه سپاه در انتخابات ۸۸» خطاب به زاکانی گفت: چرا نمی‌گویید امام(ره) تأکید داشت سپاه در سیاست وارد نشود. 
این فعال سیاسی درباره فضای پیش از انتخابات 88 گفت: وزارت کشور آقای احمدی‌نژاد پیش‌بینی کرده بود که انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود، نظرسنجی ما هم در روز آخر این بود که در تهران رأی مهندس موسوی ۵۳درصد است. همیشه رأی تهران رأی کل ایران بوده و انتخابات۸۸ تنها انتخاباتی بود که اینگونه نبود. تاجزاده در ادعایی دیگر به نقل از هاشمی‌رفسنجانی گفت: آقای [محسن]رضایی بعد از انتخابات آمد پیش من و گفت که ۸میلیون اضافه رأی ریختند. این موضوع را اخیرا محمدرضا خاتمی هم در یک گفت وگوی اینترنتی مطرح کرده بود که با احضار قضایی مواجه شد. زاکانی هم در ادامه در توضیح این ادعا گفت که محسن رضایی بعدا حرف خودش را پس گرفت.

زاکانی: به رأی مردم تمکین کنید
علیرضا زاکانی هم در مناظره با تاجزاده، روایت خود را از حوادث و انتخابات سال88 بیان کرد. این نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از مناظره، خطاب به تاجزاده گفت: جالب است که شما گفته آقای شریعتمداری را با گفته آقای محمدرضا خاتمی که گفته ۸میلیون تقلب شده است و کل نظام را زیر سؤال برده مقایسه می‌کنید؟ زاکانی که پاسخ پرسش‌های تاجزاده را می‌داد، گفت: در مورد ترور آقای حجاریان باید گفت کسی که ضارب ایشان بود سال۸۸ هم خودش و هم پدرش در ستاد آقای مهندس موسوی بود. (گفتنی است سعید عسگر ضارب حجاریان این ادعا را تکذیب کرده است.)
رئیس بسیج دانشجویی در دوره اصلاحات در ارتباط با ادعای تقلب در انتخابات88، خطاب به تاجزاده گفت: از قبل انتخابات سال۸۸ کلید تقلب را زدید و کمیته صیانت از آرا تشکیل دادید. او در بخش دیگری از گفت‌وگویش از تاجزاده پرسید: می‌گویید شما را به چه جرمی دستگیر کردند؟ شما در سال۸۷ بیانیه دادید به انتخابات نمی‌شود اعتماد کرد. مانیفستی هم در حزب مشارکت دادید که مانیفست‌براندازانه بوده است. این فعال سیاسی اصولگرا در بخشی از سخنانش خطاب به تاجزاده گفت: حرف بنده با شما این است که به رأی مردم تمکین کنید. ۱۳ تا ۱۴میلیون رأی بالاتر از شما آمد و تمکین نکردید. چرا شما مسیری می‌روید که دشمنان را امیدوار می‌کنید؟ زاکانی تأکید کرد: من معتقد هستم ۸۸ یک سناریوی از پیش تعیین شده بود. به ملت برگردید و بگویید اشتباه کردید. وی از کتاب تقلب، خاطره‌ای به نقل از آقای آقامحمدی نقل ‌کرد و گفت: آقای خاتمی در محافل خصوصی اعلام کرده تقلب نشده است چرا به مردم نمی‌گویید؟ از خدا بترسید چرا راستش را نمی‌گویید. زاکانی در ادامه گفت: من معتقد هستم ۸۸ یک کودتای از پیش تعیین شده بود که ناکام ماند؛ استناداتش را هم می‌گویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید