• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45555
+
-

واکنش سازمان میراث به نابودی قنات 500ساله

 در پی انتشار مطلبی تحت عنوان «قنات 500ساله در آستانه نابودی» که در تاریخ 23/10/97 در همین صفحه منتشر شد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جوابیه‌ای ارسال کرده است که به شرح ذیل منتشر می‌شود:
پیرو انتشار مطلبی با عنوان «قنات 500ساله در آستانه نابودی» مورخ 23/10/97 در آن روزنامه، لطفا توضیحات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی (پیوست) وفق قانون مطبوعات و به‌منظور روشنگری اذهان عمومی منتشر شود. «قنات شماره 17 احمدآباد در فاصله حدود یک کیلومتری روستای خانقاه و 4 کیلومتری روستای سیر در شهرستان بردسکن قرار دارد. هیچ‌گونه تاسیسات یا بنای قدیمی در دهانه قنات وجود ندارد و مسیر تونل آبی با ارتفاع حدود یک متر و 80 حلقه چاه از مشخصه‌های این قنات است. این مجموعه در حال حاضر دارای آب روان‌ مناسبی است و متعلق به یکی از مالکین روستاست. از طرفی معدن (خاک سرامیک و شیشه) در فاصله
 2 الی 5 کیلومتری مسیر قنات مذکور در حال بهره‌برداری است و اخیرا وسایط نقلیه و تجهیزات سنگین معدن، با تغییر مسیر اصلی خود از مسیر قنات مذکور استفاده می‌کردند که باعث نارضایتی مالکین روستای سیر شده بود و از این حیث احتمال آسیب و خطر خرابی کانال قنات (راه آبه) متصور بود. لذا مراتب از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بخشداری و صاحب معدن پیگیری و نهایتا مسیر عبور وسایط نقلیه معدن تغییر کرده است که از این جهت خطرات احتمالی و نارضایتی عمومی اهالی روستای فوق مرتفع شده است. همچنین شایان ذکر است این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت نرسیده و در حال حاضر در لیست آثار شناسایی تاریخی نیز قرار ندارد. با این وجود پیگیری از طریق اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بردسکن و معاونت میراث فرهنگی استان به عمل آمد که جهت استحضار و بهره‌برداری تقدیم حضور می‌گردد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید