• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45384
+
-

اصفهان؛ شهری برای کودکان

نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک با حضور نماینده یونیسف در اصفهان برگزار شد

اصفهان
اصفهان؛ شهری برای کودکان


اعضای یونیسف در حاشیه نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک با شهردار اصفهان دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش همشهری، نماینده یونیسف در ایران در این دیدار با بیان این‌که اصفهان در فرایند پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک قرار گرفته است، گفت: اصفهان می‌تواند در این مدت به همراه دیگر شهرهای ایران به گروه مشاوران شهرهای دوستدار کودک در وزارت کشور بپیوندد.

ویل پارکس ضمن قدردانی از شهرداری اصفهان و وزارت کشور برای برگزاری اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک افزود: برگزاری این کنفرانس یک رویا بود که بعد از گذشت 3 سال و نیم محقق شد. نخستین پروژه در این زمینه را در سال 2003 در شهر بم اجرا کردیم و امروز شاهد پیشرفت‌های زیادی در حوزه شهرهای دوستدار کودک در ایران هستیم.

وی با بیان این‌که بسیاری از اقداماتی که در خیلی از شهرهای دنیا مشاهده می‌شود به طور یکجا در اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: فرایند خاصی برای الحاق شهرها به شبکه شهرهای دوستدار کودک وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم در آینده نشستی درباره فرایند پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک داشته باشیم.

اصفهان؛ الگوی شهر دوستدار کودک
در ادامه این نشست شهردار اصفهان گفت: آماده‌ایم از تجربه‌ همه دنیا به‌ویژه نهادهای بین‌المللی حقوق کودکان استفاده کنیم تا هر کودکی در شهر احساس امنیت و آرامش کند. سعی داریم در همه طرح‌ها و برنامه‌ها این ایده را گام به گام عملیاتی کنیم، اگرچه تحقق آنچه مورد نظر ماست به زمان نیاز دارد.

قدرت‌الله نوروزی با بیان این‌که حمایت از حقوق کودکان وجه مشترک همه مردم جهان است، افزود: برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌هایی درباره شهرهای دوستدار کودک باید موجب اشتراک تجربه‌هایی شود تا اصفهان به الگوی شهر دوستدار کودک در بین دیگر شهرها تبدیل شود و آن را در عمل نشان دهد. وی با تشکر از حمایت‌های یونیسف اظهار کرد:‌ امیدوارم در اولین فرصت تفاهم‌نامه اولین شهر دوستدار کودک در قالب مقررات یونیسف با اصفهان به امضا برسد، ‌زیرا این شهر بیشتر زیرساخت‌های مناسب برای پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک را دارد.

تجربه‌های خوب اصفهان
خانم لویز تیوانت، مشاور یونیسف و متخصص شهر دوستدار کودک، هم در این نشست اظهار کرد: با حضور در کنفرانس شهر دوستدار کودک در اصفهان تصاویر خوبی از این شهر در ذهن من تداعی و حک شد. قبل از بازدید از پروژه‌های شهری دوستدار کودک در اصفهان، فکر می‌کردم باید مثال‌هایی را از دیگر شهرهای جهان برای اصفهانی‌ها بیان کنم، اما بعد از بازدید به این نتیجه رسیدم که باید تجربه‌های زیادی را از اصفهان به دیگر شهرها انتقال دهم.

مشاور یونیسف و متخصص شهر دوستدار کودک افزود: راه‌اندازی اتاق مادر و کودک، پارک ترافیک کودکان و خانه خلاقیت از جمله اقداماتی بود که من را تحت ‌تاثیر قرار داد.

وی با بیان این‌که معمولا تمرکز روی کودکانی است که سن آنها بالاتر است، اما در اصفهان پروژه‌ها برای کودکان در همه سنین در نظر گرفته و اجرایی شده است، اظهار کرد: زمینه مناسبی برای پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک وجود دارد. فرایند پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک، فرایند دگرگون‌سازی شهرهاست که در طولانی‌مدت رخ می‌دهد. ما از تعهد اصفهان برای پیوستن به این شبکه آگاهیم و سعی می‌کنیم خیلی سریع این فرایند را به یک نقشه راه تبدیل کنیم.

تیوانت با بیان این‌که نخستین گام در این مسیر تشکیل یک کمیته اجرایی در شهر اصفهان است، گفت: این کمیته به برداشتن قدم‌های منظم برای پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک کمک می‌کند و اولین گام ارائه گزارشی از چالش‌های کودکان در اصفهان است.

مشاور یونیسف افزود: برگزاری اولین کنفرانس شهر دوستدار کودک، بخشی از این فرایند است و یکی از حمایت‌های یونیسف برای پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه این کنفرانس بود.

وی بیان کرد: بعد از تشکیل کمیته اجرایی هم باید اهداف، درآمدها و افراد درگیر در این فرایند مشخص، سپس «برنامه اقدام» تصویب شود تا لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به اصفهان تقدیم شود.

 درخواست کمک از یونیسف
همچنین در این نشست، سباستین زدلمایر، مشاور یونیسف و رئیس کمیته ملی یونیسف در آلمان، بیان کرد: برگزاری کنفرانس شهر دوستدار کودک برای اصفهان فرصت خوبی بود تا اقداماتی را که در این زمینه انجام داده است، معرفی کند.وی با بیان این‌که پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک نیازمند برنامه‌ریزی‌ای بلندمدت و تلاش در این حوزه است، از شهردار اصفهان درخواست کرد تا در نشستی که درباره شهرهای دوستدار کودک در آلمان در اواسط اکتبر برگزار می‌شود، شرکت کند. سید احمد حسینی‌نیا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان هم در این نشست گفت: مواردی که در کارگاه‌های آموزشی شهر دوستدار کودک مطرح شد، باید با کمک یونیسف اجرایی شود. ما گام‌های خود برای شهر دوستدار کودک را در معاونت شهرسازی و معماری برداشته‌ایم و اگر کارگروه‌ها شکل بگیرد، می‌توانیم با اقدامات شهرداری هرچه زودتر به شبکه شهرهای دوستدار کودک ملحق شویم.


مشاور یونیسف : قبل از بازدید از پروژه‌های شهری دوستدار کودک در اصفهان، فکر می‌کردم باید مثال‌هایی را از دیگر شهرهای جهان برای اصفهانی‌ها بیان کنم، اما بعد از بازدید به این نتیجه رسیدم که باید تجربه‌های زیادی را از اصفهان به دیگر شهرها انتقال دهم


شهردار اصفهان: امیدوارم در اولین فرصت تفاهم‌نامه اولین شهر دوستدار کودک در قالب مقررات یونیسف با اصفهان به امضا برسد، ‌زیرا این شهر بیشتر زیرساخت‌های مناسب را برای پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید