• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45082
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/543v
+
-

تصمیم آخر مجمع و مجلس درباره FATF

تکلیف 2لایحه عضویت ایران در CFT و کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی پالرمو امروز و فردا در مجلس و مجمع روشن می‌شود

مجلس
تصمیم آخر مجمع و مجلس درباره FATF

فرزانه آیینی | خبرنگار

کمتر از یک‌ماه به پایان مهـلـت‌120روزه FATF (گروه ویژه اقدام مالی) به ایران باقی مانده است و هنوز 2لایحه از لوایح چهارگانه دولت که متضمن عضویت ایران در این گروه وی‍ژه بین‌المللی است اندر خم تصمیم نهادهای قانونگذار است.

لایحه عضویت ایران در CFT (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) و پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی)، 2لایحه‌ای است که در صورت تصویب نهایی آنها، پیوستن ایران به FATF قطعی می‌شود.

سرنوشت اولی فعلا بین مجلس و شورای نگهبان معلق مانده و دومی هم روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام منتظر نظر مصلحت‌سنجانه اعضای مجمع است.
ایران برای تسهیل روابط بانکی بین‌المللی لازم است به FATF بپیوندد و توصیه‌های این گروه بین‌المللی را اجرا کند. گروه ویژه اقدام مالی 27مهرماه در جلسه خود فرصت 4ماهه‌ای به ایران داد تا به توصیه‌های این گروه عمل کند.

لوایح اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و اصلاح قانون پولشویی، 2لایحه دیگر دولت برای  پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی است که پیش‌تر توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید شده است.

CFT به‌احتمال زیاد فردا - یکشنبه- برای سومین‌بار در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد تا نمایندگان تکلیف ایرادات شورای نگهبان بر‌ای لایحه را روشن کنند.
هفته پیش لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور از پایان جلسات سه‌جانبه بین خود، محمدجواد ظریف وزیر خارجه و عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان خبر داده و گفته بود لایحه CFT در نهایت به مجمع می‌رود.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی یا همان پالرمو نیز قریب به 90روز پیش -دوم آبان‌ماه گذشته- به مجمع ارجاع شد و هنوز بررسی آن پیشرفت جدی در مجمع نداشته است. مجمع در نشست 15دی‌ماه در نخستین جلسه‌ای که به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار ‌شد، لایحه اصلاح قانون مقابله با پولشویی -یکی از لوایح مرتبط با FATF- را تأیید کرد و با توجه به اینکه گفته می‌شود بین سران 3قوه برای پیوستن ایران به FATF اتفاق نظر وجود دارد احتمالا پالرمو نیز در جلسه امروز مجمع با نگاه مثبت رئیس قوه قضاییه که همزمان ریاست مجمع را برعهده دارد، تصویب شود.

درخواست جنیدی از مجمع

معطل ماندن سرنوشت لوایح CFT و پالرمو میان مجلس، مجمع و شورای نگهبان از یک‌سو و آغاز شمارش معکوس برای پایان فرصت FATF به دولت ایران سبب شده که دولت در این بین نقش میانجی میان 3نهاد مذکور را بازی کند. در همین راستا لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری دیروز با اعلام اینکه لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) اکنون روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام است، به ایرنا گفت: از رئیس مجمع درخواست کرده‌ایم که رسیدگی به این لایحه تسریع یابد.

او ادامه داد: بعد از لایحه مربوط به مقابله با پولشویی که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، باید هرچه سریع‌تر تکلیف پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) نیز مشخص شود.
 به گفته جنیدی اکنون کارگروهی برای بررسی لایحه پیوستن ایران به پالرمو تشکیل شده و منتظر هستیم که هرچه زودتر این لایحه به صحن مجمع بیاید.

چرا FATF مهم است؟

گروه ویژه اقدام مالی بیشتر از 2سال پیش، ایران را به‌واسطه «تعهد سیاسی سطح بالا» برای رفع مشکلات درخصوص پولشویی، از فهرست کشورهایی که توصیه می‌شود در رابطه با آنها اقدامات احتیاطی مضاعف انجام شود معلق کرده است. اگر لوایح پالرمو و CFT تصویب نشود بازگشت ایران به فهرست سیاه منتفی نخواهد بود.

اهمیت خروج از فهرست سیاه FATF بر سر بستری است که برای تسهیل مراودات مالی و بانکی بین‌المللی ایجاد می‌کند و به گفته موافقان آن اگر این امکان مهیا نشود حتی چین و روسیه از همکاری اقتصادی با ایران نیز بازمی‌مانند و ارتباطات مالی و اقتصادی کشور با چالش‌های اساسی دست‌به‌گریبان می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید