• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44930
+
-

محسن هاشمی: مردم نگران پولی‌شدن تونل‌ها و بزرگراه‌ها نباشند

اعضای شورای شهر تهران تا عصر دیروز 57 ماده از لایحه برنامه 5ساله سوم توسعه شهر را تصویب کردند

شورا
محسن هاشمی: مردم نگران پولی‌شدن تونل‌ها و بزرگراه‌ها نباشند

اعضای شورای شهر تهران دیروز صبح و بعدازظهر هم جلسه فوق‌العاده برگزار کردند تا به بررسی و تصویب ادامه مواد لایحه برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران بپردازند. 
جالب اینجا بود که یکی از پربحث‌ترین ماده‌ها به ماده54 ارتباط پیدا می‌کرد؛ تا جایی که بسیاری از خبرنگاران حاضر در صحن پس از پایان جلسه نوبت صبح، به سراغ اعضای شورا رفتند تا نظرشان را درباره رد یک‌پیشنهاد مرتبط با آن جویا شوند؛ پیشنهادی که تا حدودی مرتبط با بحث این روزهای پایتخت، یعنی پولی شدن تونل‌ها و برخی از بزرگراه‌ها بود.
به‌گزارش همشهری، در بند5 ماده54 آمده است: «تدوین لوایح نظام قیمت‌گذاری استفاده از زیرساخت‌های شهری (شبکه معابر و پارکینگ) و وضع عوارض برای کاهش مخاطرات محیط‌زیستی، ایمنی و کاهش ظرفیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل در جریان ترافیک شامل تردد خودروی دودزا، توقف غیرمجاز، سدمعبر، پارک دوبله، توقف در حریم تقاطع، توقف در پیاده‌رو به‌منظور مدیریت تقاضای سفر و ارائه به شورا جهت تصویب در سال اول برنامه.» 

به این ترتیب برخی از اعضای شورا مخالفت خود را با عبارت داخل پرانتز یعنی قیمت‌گذاری استفاده از شبکه معابر و پارکینگ اعلام کردند. الهام فخاری یکی از اعضا بود. به گفته مخالفان و پیشنهاددهندگان حذف عبارت داخل پرانتز این بند، تصویب چنین بندی می‌تواند در آینده همان بحث پولی‌شدن تونل‌ها و معابر را به میان آورد. حجت نظری هم شفاف شدن مسئله را خواستار بود. 

او گفت: باید مشخص شود این عوارض برای معابری که در آینده احداث خواهد شد، تعیین می‌شود یا به معابر فعلی که مسئله‌ساز هم شده تعلق می‌گیرد. در نهایت با تأکید چند عضو که این بند برای حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هواست، پیشنهاد حذف عبارت مذکور رأی نیاورد و کل بند به تصویب رسید.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اما در حاشیه جلسه در جمع خبرنگاران گفت: «مردم بابت پولی شدن تونل‌ها و بزرگراه‌ها نگران نباشند.»

 او افزود: «در ضمن در مورد بند5 ماده54 باید بگویم که هر موقع شهرداری بخواهد لایحه پولی شدن برخی از معابر را ارائه کند باید با مقدار مشخص به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی و صلاحدید تصویب کند. بنابراین جای نگرانی ندارد و همه مصوبات باید در فرمانداری تأیید شود.»
بر اساس این‌گزارش، بندهایی که صبح دیروز به تصویب رسیدند بیشتر به حوزه حمل‌ونقل عمومی و شهرسازی ارتباط داشتند. در این میان اعضا با حذف یک بند، میزان پرداختی مسافران مترو در نرخ کرایه مربوطه را مثل گذشته یک‌سوم از کل تعیین کردند.

اعضای شورا از ساعت14 تا 16 نیز جلسه برگزار کرده تا بند 18ماده 57  لایحه برنامه سوم توسعه را به تصویب برسانند. شورای شهر تهران امروز نیز جلسه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید