• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44746
+
-

گفت‌وگوی ملی در فرانسه

گفت‌وگوی ملی در فرانسه


اعتراض‌های خیابانی در فرانسه وارد دومین‌ماه خود می‌شود و اکنون رئیس‌جمهور این کشور برای کنترل اوضاع درخواست گفت‌وگوی ملی داده است. امانوئل مکرون دیروز با انتشار نامه‌ای خواستار پایان دادن به اعتراض‌هایی شد که طی 9هفته گذشته زندگی را در مناطق مرکزی پاریس و برخی شهرهای بزرگ فرانسه مختل کرده است. مکرون از معترضان خواست با پایان دادن به آشوب خیابانی در گفت‌وگوی ملی شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون پیشنهاد گفت‌‌وگوی ملی 3ماهه در حوزه‌های مختلف ازجمله مالیات، بودجه عمومی و اصلاحات محیط‌زیستی را مطرح کرده است. مکرون در نامه 2هزار و 300کلمه‌ای خود آورده است: برای من هیچ محدودیتی برای مذاکره وجود ندارد. در هر موضوعی می‌توانیم گفت‌وگو کنیم. ممکن است به نتیجه نرسیم که البته ویژگی هر دمکراسی است. اما دست‌کم نشان می‌دهیم که ما از گفت‌وگو نمی‌ترسیم.

نامه آشتی‌جویانه مکرون در حالی منتشر می‌شود که او‌ ماه پیش نیز در نطقی تلویزیونی خواستار پایان دادن به اعتراض‌های خیابانی و مذاکره بر سر خواسته‌های معترضان شده بود؛ درخواستی که البته از سوی معترضان مورد توجه قرار نگرفت. معترضان ابتدا به‌خاطر افزایش قیمت‌های سوخت به خیابان‌ها آمدند اما درخواست‌های آنها بلافاصله گسترده‌تر شد و تمامی اصلاحات اقتصادی مورد نظر رئیس‌جمهور جوان فرانسه را در بر گرفت. افزایش قیمت سوخت، افزایش مالیات بازنشستگان و افزایش قدرت کارفرمایان بخشی از اصلاحات مکرون بوده است که فعلا به‌دلیل ادامه اعتراض‌های خیابانی متوقف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید