• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44677
+
-

قول و قرار عراق و ایران علیه تحریم

روحانی قبل از پایان سال به عراق می‌رود

سیاست خارجی
قول و قرار عراق و ایران علیه تحریم

وزیر امور خارجه در دومین روز سفر به عراق با برخی از سران و مقامات عراقی رایزنی کرد، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران محور این رایزنی‌ها بود. محمدجواد‌ظریف همچنین از برنامه‌ریزی 2 کشور برای سفر روحانی به عراق در اسفند‌ماه امسال خبر داد. محمدجواد ظریف که در راس هیأتی سیاسی و اقتصادی به عراق رفته قرار است در مدت سفر به این کشور در 3 همایش اقتصادی در بغداد، سلیمانیه و کربلا با حضور تجار 2 کشور شرکت کند. دیروز برنامه‌های ظریف به ملاقات با مقامات سیاسی عراق گذشت؛ از دیدار با هادی العامری فرمانده سپاه بدر و از نزدیکان ایران تا ملاقات ایاد علاوی یکی از منتقدان ایران.

 در دیدار ظریف و محمد حلبوسی که معاونین او  و روسای فراکسیون‌های پارلمانی این کشور نیز حضور داشتند، رئیس مجلس عراق از نقش کشورمان در کمک به ملت عراق در شکست داعش قدردانی و بر تقویت و گسترش روابط 2‌کشور در زمینه‌های مختلف و به‌ویژه اقتصادی تأکید کرد. عصر دیروز همایش تجاری مشترک ایران و عراق با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد.

سایت سعودی الشرق‌الاوسط انتشار تصاویر ورود ظریف به بغداد را واکنشی کنایه‌آمیز از سوی مقامات ایران نسبت به سفر مخفیانه ترامپ توصیف کرد.

فتوا درباره تحریم‌های آمریکا

وزیر خارجه در نخستین برنامه دیروز در دیدارهایی جداگانه با روسا و نمایندگان گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مذهبی، سیاسی، فرهنگی، قومی و اجتماعی این کشور، ازجمله رئیس و اعضای وقف سنی و نمایندگان اقلیت‌های مسیحی، صائبی، ترکمان و ایزدی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

در این دیدار شیخ عبدالطیف همیم، رئیس وقف سنی عراق، دفاع از ایران در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا را واجب شرعی خواند. دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق برنامه دیگر ظریف در بغداد بود که تسهیل در رفت‌وآمد مردم و تجار، ایجاد سازوکارهای اقتصادی و مالی برای توسعه و تداوم تجارت و صادرات انرژی، راه‌اندازی کشتیرانی در اروندرود و ایجاد شهرک‌های صنعتی در نواحی مرزی، در بطن این رایزنی‌ها قرار داشت. عراق این روزها کانون رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. 2 هفته قبل ترامپ مخفیانه به این کشور سفر کرد و 5 روز قبل هم وزیر خارجه‌اش سفری به عراق داشت؛ همزمان با رایزنی‌های ظریف در بغداد، عبدالله دوم، پادشاه اردن و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم در بغداد حضور داشتند.

کنایه ظریف به آمریکا

 هادی العامری، کنایه ظریف به آمریکا فرمانده سپاه بدر عراق و رئیس فراکسیون ائتلاف سازندگی عراق به همراه جمعی از اعضای این فراکسیون به دیدار ظریف رفتند. ظریف در این دیدار گفت: کسانی که ۷‌تریلیون دلار در منطقه خرج کردند، برای امنیت و ثبات منطقه هزینه نکردند، بلکه برای منافع یکجانبه ‌خود خرج کردند.

درخواست از ایران برای بازسازی

جمال کربولی، از رهبران ائتلاف سازندگی هم با تقدیر از نقش سازنده ایران در کمک به مردم عراق برای مبارزه با داعش، سیاست تحریم ملت‌ها را رد کرد.
اعضای فراکسیون سازندگی از وزیر خارجه کشورمان درخواست کردند همانطور که جمهوری اسلامی ایران در جنگ با داعش در کنار ملت عراق بود، در مرحله بازسازی نیز در کنار مردم و دولت عراق باشد. پیش‌تر جواد ترک‌آبادی، سفیر ایران در سوریه هم در مصاحبه با همشهری از درخواست مقامات سوریه برای مشارکت ایران در بازسازی این کشور جنگ‌زده خبر داده بود. محمدجواد ظریف، یکشنبه شب هم در نخستین روز سفر خود به عراق با عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرده بود. ظریف پیش از این دیدار با محمدعلی الحکیم همتای عراقی دیدار کرده بود.براساس اعلام وزارت خارجه، دو مقام درخصوص تسهیل در رفت‌وآمد مردم و تجار 2 کشور، ارتباط خطوط آهن ایران و عراق، تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تسهیل کشتیرانی در اروندرود رایزنی کردند. وزیر خارجه در حاشیه دیدارهایش در بغداد با اعلام برنامه‌ریزی برای سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور به عراق زمان این سفر را 20اسفند اعلام کرد. برهم صالح رئیس‌جمهور عراق یک‌ماه قبل به ایران سفر کرده بود.

 توافق‌های مالی ایران و عراق

گفته می‌شود در جریان مذاکرات اقتصادی ایران و عراق طرفین درباره لغو روادید، در گام اول برای تجار یا الکترونیکی کردن آن، کاهش تعرفه تجاری، تجهیز گذرگاه‌های مرزی، ایجاد ۵ منطقه مشترک تجاری با هدف تولید در عراق، بهره‌برداری از میادین نفتی مشترک و تبدیل بازارچه‌های مرزی به مناطق آزاد توافقاتی داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید