• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44620
+
-

چهار ساعت و نیم طلایی برای نجات بیمار سکته مغزی

انحراف صورت، ضعف دست یا پا و تغییر تکلم درصورتی‌که به‌طور ناگهانی در فردی رخ دهد، می‌تواند نشانه‌های سکته مغزی به‌خصوص در افرادی که مبتلا به فشار خون و چربی هستند، باشد.
 دبیر علمی یازدهمین کنگره سکته مغزی با بیان این مطلب گفت: اگرچه سکته مغزی امروزه کاملا قابل درمان است اما انحراف صورت، ضعف دست یا پا و تغییر تکلم به‌صورت ناگهانی باید جدی گرفته شود چرا که بروز یک دفعه‌ای این علائم نشانه‌های سکته مغزی است و باید در زمان طلایی به بیماری کمک کرد.
سیدحسین آقامیری، متخصص مغز و اعصاب افزود: درمان سکته مغزی روزبه‌روز در حال پیشرفت است و این در حالی بوده که 15سال پیش درمانی وجود نداشت اما هم‌اکنون این بیماری قابل پیشگیری است و با راهنمایی مردم و تغییر سبک زندگی می‌توان عوامل خطر را کنترل کرد؛در واقع سکته مغزی امروزه کاملا قابل درمان است به شرط اینکه اقدام مناسب در زمان طلایی انجام گیرد.به‌طور مثال سکته مغزی در ساعات اولیه و یا به‌عبارتی در چهارساعت و نیم طلایی قابل درمان است و مردم باید علائم این بیماری را بشناسند و زمان را از دست ندهند. حتی اگر خانواده‌ای تصور می‌کند که زمان رسیدن نیروهای اورژانس به طول می‌انجامد باید قبل از تمام‌شدن زمان طلایی (چهارساعت و نیم) بیمار خود را به مرکز درمانی که ترجیحاً مجهز به ارائه خدمات ویژه به بیماران سکته مغزی است برسانند.
وی همچنین درباره راه‌های مهم برای مراقبت از سکته مغزی توضیح داد و افزود: در درجه نخست، پیشگیری به‌خصوص برای افراد در معرض خطر باید در اولویت قرار گیرد. همچنین باید این نکته را هم فراموش نکرد که هر سکته مغزی قابل پیشگیری نیست اما برخی از عوامل خطر قابل پیشگیری شناخته می‌شوند که می‌توان با تغییر در شیوه زندگی و عادات از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد. به‌طور مثال افراد مبتلا به فشار خون بالای مزمن افرادی هستند که خطر سکته مغزی در آنها بیشتر است.  به همین سبب باید فشار در آنها کنترل شود. درمان فشار خون بالا می‌تواند یک رژیم غذایی کم نمک، کنترل وزن، ورزش منظم و یا کنترل استرس باشد. گاهی دارو درمانی برای کاهش فشار خون مورد نیاز است. همچنین دکتر شما می‌تواند بهترین روش برای کنترل فشار خون را توصیه کند.
موضوع دیگر کنترل بیماری‌های قلبی، کلسترول بالاست که این معمولا در نتیجه یک رژیم غذایی با انواع چربی‌های ناسالم بالا رخ می‌دهد. پایین آوردن کلسترول به یک رژیم غذایی با چربی متوسط، ورزش با شدت متوسط و گاهی دارو درمانی نیاز دارد. از سوی دیگر دیابت و چاقی از دیگر موضوعات مرتبط است. بدون‌شک چاقی یک عامل خطر برای سکته مغزی است.(روابط عمومی انجمن سکته مغزی)

این خبر را به اشتراک بگذارید