• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4437
+
-

عربستان، دارایی‌های سعد حریری را توقیف می‌کند

سعدحریری
عربستان، دارایی‌های سعد حریری را توقیف می‌کند

عربستان سعودی در ادامه آنچه طرح مبارزه با فساد در این کشور خوانده، می‌خواهد دارایی‌های سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را ضبط کند. به گزارش پرس‌تی‌وی، وب‌سایت نیوعرب به نقل از یک منبع نزدیک به مقامات سعودی نوشته است که در همین راستا، دارایی‌های شرکت «سعودی اوگر» که متعلق به خانواده حریری است در اختیار حکومت قرار خواهد گرفت. این منبع به نیوعرب گفته است که حکومت عربستان برنامه‌هایی برای شرکت‌های افرادی که درگیر پرونده فساد هستند دارد و می‌خواهد بعد از گروه بن‌لادن که متعلق به خانواده بن‌لادن است، به سراغ شرکت سعودی اوگر برود. او گفته است: «گرچه شرکت سعودی اوگر به‌خاطر شناور کردن تجارت خود دارایی‌های زیادی ندارد اما مقامات مصمم هستند که منابع و دارایی به فروش رفته این شرکت را احیا کنند.» این منبع همچنین گفته است که بازداشت اخیر صبیح المصری، تاجر سرشناس اردنی-عربستانی هم در ارتباط با پرونده سعودی اوگر و حریری بوده است.

حریری هم که تابعیت لبنانی - عربستانی دارد، رابطه طولانی سیاسی و اقتصادی با عربستان سعودی دارد. خانواده او از دهه70 میلادی شرکت سرشناس عمرانی خود را در عربستان تاسیس کردند. با این حال او مجبور شد در سال2017 به‌خاطر مشکلات مالی، این شرکت را تعطیل کند. این شرکت، دهه‌ها با حمایت خانواده پادشاهی عربستان پروژه‌های بزرگی را در این کشور اجرا کرده که ازجمله آنها می‌توان به هتل ریتزکارلتون که اخیرا به‌عنوان بازداشتگاه لوکس شاهزاده‌های سعودی مورد استفاده قرار گرفت، اشاره کرد. بهانه سعودی‌ها برای ضبط دارایی‌های این شرکت، همان چیزی است که باعث دستگیری ده‌ها شاهزاده سعودی و حبس آنها در هتل ریتزکارلتون شد.

کارشناسان می‌گویند محمد بن‌سلمان، ولیعهد پرقدرت عربستان سعودی، به بهانه مبارزه با فساد، شاهزاده‌های مخالف خود را زندانی کرد و تنها وقتی آنها را آزاد کرد‌ که توافق کردند بخش عمده‌ای از دارایی‌های خود را به حکومت بدهند. گفته می‌شود بیشتر این شاهزاده‌ها با شروط بن‌سلمان موافقت‌ کرده‌اند و تنها ولید بن طلال، شاهزاده سرشناس و ثروتمندترین مرد عربستان با واگذاری دارایی‌هایش به حکومت موافقت نکرده است. سعد حریری، ‌ماه نوامبر سال‌گذشته میلادی، تحت فشار عربستان سعودی در اعتراض به رفتارهای حزب‌الله مجبور به استعفا شد اما با فشارهای بین‌المللی موفق شد از حبس خانگی در عربستان خارج شود و به لبنان برود و استعفایش را پس بگیرد. او اخیرا در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال، از حزب‌الله لبنان به‌عنوان بخشی از دولتش تمجید کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید