• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44220
+
-

در شهر نیازمند سرمایه اجتماعی هستیم

پیروز حناچی بر لزوم افزایش اعتماد عمومی مردم به مدیران شهری و شهرداری‌ها تأکید کرد.

در آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور مشخص شد بیش از ۷۲درصد از جمعیت ایران در شهرها و ۲۸درصد در روستاها زندگی می‌کنند؛ این در حالی‌است که در اواخر دهه۳۰ این نسبت کاملا برعکس بود. همین هجوم جمعیت هم باعث شده ‌است که شهر‌ها با مشکلات گوناگونی روبه‌رو شوند و اقدامات مقطعی مدیریت شهری قادر به حل آن‌ نباشد. از سوی دیگر سرمایه اجتماعی در جامعه شهری امروز نسبت به گذشته کاهش داشته که خود مشکلی در راه اداره امور شهری است.

به‌گزارش شهرنوشت، شهردار تهران در جمع مدیران ارتباطات و امور بین‌الملل کلانشهرها بر لزوم افزایش اعتماد عمومی مردم به مدیران شهری و ارتقای سرمایه اجتماعی شهرداری‌ها تأکید کرد.

پیروز حناچی در بیست‌وششمین اجلاس مدیران ارتباطات و امور بین‌الملل کلانشهرهای کشور که در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، گفت: از میان شهرهای ایران ۱۰شهر، جمعیتی بالاتر از یک میلیون نفر دارند؛ البته اگر شهری جمعیتی بالای ۷۰۰هزار نفر داشته باشد متفاوت و ویژه می‌شود؛ مثلا به سیستم حمل‌ونقل ریلی نیاز خواهد داشت. البته ما از نظر این نوع استانداردها عقب مانده‌ایم. در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند اهواز با وجود وسعت و جمعیت زیاد ساخت قطار شهری در مراحل اولیه خود قرار دارد.

حناچی افزود: وقتی مدیری به مردم قول بدهد و به آن عمل نکند این اعتماد از دست خواهد رفت و وقتی اعتماد مردم از دست برود حتی یک اقدام کوچک هم نیاز به هزینه‌های بسیار دارد.

شهردار تهران در ادامه با تأکید بر ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها تأکید کرد: هم‌اکنون ۳لایحه در مجلس در این زمینه در دست بررسی است؛ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، لایحه منابع مالی پایدار شهری و بودجه. تلاش‌ها و فعالیت‌های شما می‌تواند سرنوشت این لوایح را تعیین کند. اگر می‌خواهیم از چرخه باطل فروش شهر برای اداره آن خارج شویم راه آن تصویب این لوایح است.

شهردار تهران تصریح کرد: شهرداری تهران هم‌اکنون ۱۵۷۰۰پست سازمانی دارد اما ۶۷هزار و ۳۰۰نفر در آن شاغلند؛ در واقع تناسبی بین پست‌های سازمانی و شاغلان وجود ندارد که باید اصلاح شود. در هر صورت شهرداری تهران در حال بررسی راه‌های کم کردن هزینه‌های جاری است.

   ساخت واگن مترو

آخرین اقدام شهرداری تهران در راه تقویت شبکه ترافیک شهر امضای موافقتنامه قرارداد ساخت 376واگن مترو در کنسرسیومی متشکل از 2 شرکت ایرانی و چینی بود که هفته گذشته امضا شد. شهردار تهران در حساب توییتری خود در این‌باره نوشت: «برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوای پایتخت - به‌عنوان مهم‌ترین مطالبه شهروندان - از تمام ظرفیت‌های شهر و شهرداری، جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی استفاده خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید