• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4413
+
-

جبران کمبود اتوبوسرانی تهران با طرح ترافیک جدید

هم‌اکنون پایتخت به 3هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد

این روزها هرچند بعضی مخالفت‌ها درباره پایان طرح ترافیک 38ساله تهران از گوشه و کنار شنیده می‌شود اما عوارضی که در طرح جدید دریافت می‌شود،  می‌تواند راهگشا برای جبران کمبود ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت باشد. پیمان سنندجی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «دولت به‌طور معمول هیچ منبع مالی در اختیار اتوبوسرانی قرار نمی‌دهد؛ چنان که محسن پور سیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران 2هفته پیش در این‌باره گفته بود: آنچه در بودجه سال آینده برای حمل‌ونقل عمومی کل کشور مشخص شده 100میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی است.

این رقم معادل 350میلیارد تومان است و وقتی که در همه شهرها تقسیم شود،  تهران با سهم خود فقط می‌تواند چند عدد اتوبوس خریداری کند.» پیمان سنندجی با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی بیش از هر زمان دیگر نیاز به نوسازی و جبران کمبود‌ها دارد،  گفت: «شرکت واحد اتوبوسرانی حدود 3هزار دستگاه اتوبوس جدید علاوه بر 6هزار اتوبوس فعلی نیاز دارد تا بتواند کمبودهای خود در سرویس‌دهی را جبران کند؛ حال آنکه عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی نیز باید کاهش یابد. هم‌اکنون عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی حدود 8سال است که با توجه به افزایش ظرفیت جابه جایی ناوگان اتوبوسرانی و نیز کاهش سن فرسودگی خودروها مصوب هیأت وزیران،کاهش عمر مفید اتوبوسرانی به 6سال اجتناب‌ناپذیر است. ناگفته نماند از 6هزار اتوبوس تهران،  نیمی در سن فرسودگی قرار دارند. در عین حال نهادهای اجرایی کشور نیز می‌توانند با ارتقای کیفیت ساخت اتوبوس‌های تولید شده در کارخانجات داخلی کمک بزرگی به جبران کمبود اتوبوس‌های تهران کنند. از طرفی طبق قانون مدیریت سوخت و حمل ونقل مصوب 1386،  دولت باید 82.5درصد بهای اتوبوس‌های وارداتی را پرداخت کند که با درنظر گرفتن نیاز شهر تهران مبنی بر اتوبوس‌های دوکابین و پیشرفته در خطوط تندرو این عدد رقمی حدود 3هزار اتوبوس جدید است. در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی جابه جایی روزانه بیش از 4.5میلیون مسافر را انجام می‌دهد که این نشان از لزوم حمایت اتوبوسرانی تهران دارد.» 

طرحی که مدیریت شهری تهران برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی درنظر گرفته بر پایه طرح جدید ترافیکی استوار شده که می‌تواند تحول اساسی در جبران کمبود اتوبوس‌های تهران ایفا کند. طبق اطلاعات رسیده از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به همشهری،  قرار است در گام نخست،  هزار دستگاه اتوبوس و 140واگن مترو از درآمد طرح جدید ترافیک تهران تهیه و در اختیار عموم قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید