• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44127
+
-

بخش‌بندی مصرف‌کنندگان رنگ مو در ایران

میزان مصرف لوازم آرایشی و رنگ‌مو در ایران همیشه بحث‌برانگیز بوده و آمارهای مختلفی در این‌باره منتشر شده است. آمارهایی که درباره صحت و سقم آنها سؤالات مختلفی مطرح است. در همین راستا بخش‌بندی مصرف‌کنندگان بازار رنگ مو در ایران از موضوعات جالبی است که شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) به آنها پرداخته و پس از بررسی افراد بالای 15سال ساکن 17شهر بزرگ ایران، نتایج قابل‌توجهی را ارائه کرده که در ادامه می‌خوانید.

بخش‌های مختلف موجود در بازار مصرف رنگ‌مو

افراد مصرف‌کننده رنگ مو در ایران به 5 بخش تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام از این بخش‌ها درصدی از مصرف بازار را به خود اختصاص می‌دهند. طبق آمار اعلام‌شده، 13درصد مصرف‌کنندگان رنگ مو، افرادی هستند که در کل به‌دنبال تفاوت و متمایز بودن هستند. این دسته از افراد در گروه سنی 25 تا 39سال، دارای طبقه اجتماعی - اقتصادی C2 و D  متأهل و خانم‌های خانه‌دار هستند. این گروه بیش از نرم جامعه، برندهای پرستیژ و سیلک کالر را مصرف‌ می‌کنند. همچنین مصرف برند ایگورا در این گروه بسیار پایین‌تر از نرم جامعه است. در ادامه، بررسی‌ها نشان داد 30درصد از مصرف‌کنندگان افرادی هستند که در زندگی به‌دنبال لذت هستند. این دسته از افراد بین 18 تا 35سال دارند، مجرد و دانشجو یا کارمند هستند، در طبقه اجتماعی – اقتصادی C1، B و A قرار دارند و تحصیلات لیسانس یا بالاتر دارند. افراد جویای لذت بیشتر از نرم جامعه برندهای لورال، ایگورا و آکوآرلی را مصرف می‌کنند.16درصد افراد مورد بررسی، کسانی هستند که فقط به‌دنبال رفع نیازهای ضروری‌شان هستند. این دسته از افراد دارای 40 تا 55سال سن، طبقه اجتماعی - اقتصادی E و D با تحصیلات دیپلم یا پایین‌تر هستند و غالبا متأهل و خانم‌های خانه‌دار هستند.  همچنین تحلیل بیشتر این گروه نشان داد پرداخت بیشتر برای کیفیت بهتر، سهولت یا مد و فشن در سبک زندگی این افراد نمی‌گنجد. پول خرج کردن از دغدغه‌های این گروه است و قبل از انجام هر کاری، تصمیم‌گیری یا خرج کردن پول خوب فکر می‌کنند. محصولاتی که قیمت مناسب دارند می‌خرند و تحلیل عقاید آنها نشان می‌دهد که دوستدار محیط‌زیست هستند. افراد این گروه بسیار کمتر از نرم جامعه برندهای ایگورا و سیلک‌کالر را مصرف می‌کنند.
17درصد مصرف‌کنندگان رنگ مو افرادی هستند که به‌دنبال تجربه‌های جدید هستند. این دسته از افراد بین 15 تا 24سال سن دارند و دارای طبقه اجتماعی - اقتصادی C1 B، مجرد، دانشجو یا کارمند هستند. این افراد به‌راحتی پول خرج می‌کنند و از گذراندن وقت در رستوران، خرید لباس و سفرهای تفریحی خارج از کشور لذت می‌برند. لذت، راحتی و شادی مفاهیم اصلی در زندگی این افراد هستند. رفتار غیرسنتی دارند و هنگامی که قصد خرید دارند، قبل از سر زدن به فروشگاه‌های فیزیکی به اینترنت مراجعه می‌کنند. همچنین این افراد معتقد هستند که خرید آنلاین زندگی را آسان‌تر می‌کند و از مشارکت فرزندان در فرآیندهای تصمیم‌گیری استقبال می‌کنند.24درصد از مصرف‌کنندگان رنگ مو را افراد سنتی و صرفه‌جو تشکیل می‌دهند. این دسته از افراد دارای گروه سنی 50 تا 59 سال، طبقه اجتماعی - اقتصادی D، تحصیلات دیپلم یا پایین‌تر و غالبا خانم‌های خانه‌دار هستند. این گروه نسبت به قیمت محصول حساس هستند، اصولا از نمایشگاه‌ها خرید می‌کنند و تا جایی که بتوانند به‌دنبال تخفیف هستند. پروموشن می‌تواند انتخاب آنها را برای خرید تغییر دهد و قیمت ارزان را به کیفیت ترجیح می‌دهند. دیدگاه‌های سنتی دارند و درمقابل تکنولوژی و تأثیر آن در زندگی امروز، مقاومت می‌کنند. در مقایسه با نرم جامعه، برند بیول در این افراد طرفداران بیشتری دارد و برندهای استار و بس کمتر از نرم جامعه در این گروه مصرف می‌شوند.در ادامه، اگر بخواهیم در هر بخش میزان مصرف رنگ مو را بررسی کنیم آمارها نشان می‌دهد کسانی که به‌دنبال تجربه‌های جدید هستند، بیشترین میزان مصرف رنگ مو را دارند.

موی رنگ‌شده و مراقبت از آن

مو پس از رنگ شدن، نرمی و حالت قبلی خود را از دست می‌دهد و اکثر افراد برای حفاظت از موهایشان سراغ مکمل‌های مراقبت از مو می‌روند. آمارها نشان می‌دهد 35درصد از مصرف‌کنندگان رنگ مو از حالت‌دهنده مو و 63درصد از آنها از نرم‌کننده استفاده می‌کنند. در این میان افرادی که به‌دنبال تجربه‌های جدید هستند،‌ 34درصد بیشتر از سایرین از محصولات حالت‌دهنده استفاده می‌کنند و افرادی که صرفا به‌دنبال برآوردن نیازهای ضروری هستند، 27درصد کمتر از سایرین از این محصولات استفاده می‌کنند.همچنین 17درصد از مصرف‌کنندگان رنگ‌مو، شامپوی ویتامینه جهت حفاظت از موهایشان مصرف می‌کنند. 14درصد از آنها نیز شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده می‌کنند. در این میان افراد جویای لذت، 22درصد بیش از سایرین شامپوی مخصوص موی رنگ‌شده استفاده می‌کنند. نوع رنگ موی مصرف‌شده نیز از موارد دیگری است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای مثال 45درصد از افرادی که به‌دنبال متفاوت بودن هستند، رنگ موی مصرفی‌شان از نوع شیمیایی دائمی است. 14درصد افراد همین دسته از رنگ‌موی گیاهی دائمی و 16درصد آنها از رنگ‌موی غیردائمی استفاده می‌کنند. این درصدبندی در دسته‌های دیگر نیز متغیر است و داده‌های جالبی در این زمینه به‌دست آمده است. 53درصد افرادی که به‌دنبال لذت بردن هستند، از رنگ‌موی شیمیایی دائمی استفاده می‌کنند. 18درصد افراد این دسته از رنگ‌موی گیاهی و 15درصد از آنها رنگ موی غیردائمی استفاده می‌کنند.آمارهای ارائه‌شده در این گزارش، کمک بسزایی به کسب‌وکارهای فعال در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی می‌کند. (همشهری)

این خبر را به اشتراک بگذارید