• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43743
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0PnL
+
-

پیغام اژه‌ای به رئیس دادگاه محیط‌زیستی‌ها

پرونده محیط‌زیستی‌ها معطل نماند

قضایی
پرونده محیط‌زیستی‌ها معطل نماند

 سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید پرونده‌های مربوط به متهمان محیط‌زیست نباید بیش از این معطل بماند و به دادگاه پیغام داده است که زودتر رسیدگی خودش را آغاز کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه تقریبا یک سال از بازداشت متهمان مربوط به محیط‌زیست گذشته است و قرار بود مهر‌ماه امسال این افراد محاکمه شوند اما خبری از رسیدگی به این پرونده‌ها نیست؟ گفت: همانطور که گفتید، این پرونده تعیین وقت نشده و دلیل آن این است که وکلای پرونده باید بیایند و پرونده را بخوانند تا دادگاه تعیین وقت شود. من تازگی هم پیگیری کرده‌ام و مشخص شده که این افراد وکیل ندارند.

چرا وکیل ندارند؟

اژه‌ای در پاسخ به چرایی نداشتن وکیل برای این افراد، گفت: با توجه به کیفرخواستی که برای این افراد صادر شده، این افراد حتی اگر بگویند ما وکیل نمی‌خواهیم هم لازم است دادگاه برای آنها وکیل بگیرد. سخنگوی قوه قضاییه تأکید کرد: پیغام دادم به دادگاه که بیش از این پرونده معطل نماند و حتی اگر لازم است برای این افراد وکیل گرفته شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که بالاخره متهمان این پرونده چند نفر هستند؟ هم گفت: گفته شده است 8نفر هستند. سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به پرسش سوم در همین رابطه که آیا کیفرخواست این افراد به افساد فی‌الارض تغییر پیدا کرده است‌ هم گفت: نه برای همه افراد اما برای برخی تغییر کرده و همین افراد هستند که الزاما باید وکیل هم داشته باشند.

هفته گذشته (چهارشنبه) محمد‌حسین آقاسی، وکیل مدافع 2نفر از فعالان محیط‌زیست گفته بود: روز گذشته 3تن از متهمان پرونده به شعبه 15احضار و کیفرخواست صادره از سوی دادسرا به آنها ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، این وکیل دادگستری که وکالت سام رجبی، یکی از متهمان پرونده را بر عهده دارد، افزود: موکلم روز گذشته(11/10/97)در شعبه 15دادگاه انقلاب اسلامی حضور یافت و قاضی پرونده ضمن ابلاغ کیفر‌خواست از متهم خواست وکیل خود را معرفی کند که سام رجبی اعلام کرده وکالت او را اینجانب بر عهده دارم، اما قاضی نپذیرفته و گفته موکل، وکیل دیگری را معرفی کند. حقوقدانان می‌گویند براساس تبصره ماده48 قانون مجازات لازم است که وکلای امنیتی به تأیید رئیس قوه قضاییه برسند. با این حال، آبان امسال بیش از هزار نفر از متخصصان محیط‌زیست، هنرمندان و فعالان مدنی حامی محیط‌زیست کشور در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار دادرسی منصفانه بازداشتی‌های محیط‌زیستی شده بودند.

ماجرای دستگیری فعالان محیط‌زیست به بهمن‌ماه سال گذشته بر‌می‌گردد. در آن ایام عباس جعفری دولت‌آبادی از خودکشی کاووس سیدامامی، یکی از همین فعالان در یکی از زندان‌های تهران خبر داده بود. او همزمان گفته بود: جمعی از فعالان محیط‌زیست که متهم به جاسوسی بوده‌اند، دستگیر شده‌اند.

2آبان‌ماه امسال هم دادستان تهران گفته بود: ۸ نفر در این پرونده تحت تعقیب هستند و کیفرخواست آنها آماده ارسال به دادگاه است و عنوان اتهامی ۴ نفر از آنها افساد فی‌الارض است. اما بعد از آن سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه گفته می‌شود کیفرخواست متهمان پرونده محیط‌زیستی‌ها به افساد فی‌الارض تغییر پیدا کرده است، لطفا توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده که اتهام متهمان افسادفی‌الارض شده و ازجاسوسی تغییر پیداکرده است؟ گفت: عنوان اتهامی ابتدایی این افراد در پرونده محیط‌زیست، جاسوسی محض بود که این عنوان اتهامی مطابق قانون می‌توانست تا حد  افسادفی‌الارض باشد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: برخی نهادها می‌گفتند این افراد جاسوس نیستند، اما براساس گزارش ستاد‌کل نیروهای مسلح، اقاریر و اعترافات این افراد و خسارت‌های وارده، این اتهامات مشمول افساد فی‌الارض قرار گرفت.

رشوه توتال مربوط به مهدی هاشمی نیست

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که موضوع رشوه توتال و محکومیت آن اثبات شده است، اما چرا در ایران در این خصوص کاری صورت نگرفته و افراد و مسئولان داخلی محاکمه نشده‌اند، گفت: معمولا اگر‌ چنین چیزی باشد و خلاف قانونی شده باشد، دادستانی کل کشور ورود خواهد کرد. در پرونده مهدی هاشمی موضوع استات اویل بود نه توتال، که رسیدگی هم شد.

وی درخصوص سامانه مهاب بانکی و وجود حساب‌های نامشخص و نامعلوم و اینکه این حساب‌ها عامل وقوع پولشویی است، گفت: این سؤال را باید از همتی و بانک مرکزی پرسید، اما اگر بانک تخلفی کرده و به پولشویی مشکوک باشد، باید وزارت اقتصاد این موضوعات را گزارش کند که اگر اعلام کنند، ما ورود خواهیم کرد.

از دادسرای روحانیت بی‌خبرم

اژه‌ای درخصوص این سؤال که شیخ استخاره حکم قطعی گرفته و پرونده‌اش برای اجرا رفته است، گفت: پرونده در دادسرای روحانیت است و‌ خبر جدیدی در این خصوص ندارم.  وی در پاسخ به این سؤال که وزیر خارجه انگلیس در هفته‌های اخیر ما را تهدید کرده و خواستار آزادی نازنین زاغری شده است، گفت: اولا که غلط کرده تهدید کرده، دوما آزاد‌کردن یا آزاد‌نکردن زاغری ربطی به دخالت آنها ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید