• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43240
+
-

رشد 80درصدی اعتبارات عمرانی محیط‌زیست در لایحه بودجه98

رشد 80درصدی اعتبارات عمرانی محیط‌زیست در لایحه بودجه98

اعتبارات عمرانی محیط‌زیست در قانون امسال یک میلیارد و 297میلیون تومان بود، اما در لایحه بودجه98 با تأکید بر احیای تالاب‌ها، دریاچه‌ها و تنوع زیستی، اعتبارات عمرانی در لایحه پیشنهادی دولت با 80درصد رشد، 2میلیارد و 344میلیون تومان پیش‌بینی شده است. سخنگوی ستاد بودجه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: در لایحه بودجه سال آینده در بحث محیط‌زیست، 15طرح پیش‌بینی شده که به‌طور عمده مربوط به طرح‌های احیای تالاب‌ها، دریاچه‌ها، تنوع زیست و حفاظت از پارک‌های ملی است. مژگان خانلو افزود: لایحه بودجه پیشنهادی دولت در بحث محیط‌زیست بر 2جنبه حفظ گونه‌های زیستی، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و بحث‌های آموزش، تحقیقات و پیام‌رسان‌های زیست‌محیطی در حوزه اعتبارات جاری و عمرانی توجه شده است. سخنگوی ستاد بودجه با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه98 توجه ویژه‌ای به موضوع محیط‌زیست شده است، گفت: برای ارتقای وضعیت محیط‌زیست، بهبود معیشت و تضمین حفاظت، سلامت و همچنین تأمین منابع لازم برای جبران خسارات و دیات ناشی از مسئولیت‌های اجرایی محیط‌بانان، اعتبارات هزینه‌ای سازمان محیط‌زیست نسبت به قانون امسال، 79درصد افزایش یافته است. اعتبارات جاری پیشنهاد شده در لایحه بودجه، 102میلیارد تومان است؛ درحالی‌که در قانون بودجه امسال 57میلیارد تومان بود. وی افزود: بودجه ارتقای پوشش حفاظتی مناطق تحت مدیریت و حمایت از محیط‌بانان به میزان 35میلیارد تومان، برنامه جدیدی است که در لایحه سال آینده پیش‌بینی شده است.

1020میلیارد تومان اعتبار برای مالچ‌پاشی 
سخنگوی ستاد بودجه گفت: در تبصره یک لایحه بودجه1398، شرکت ملی نفت مکلف است 17درصد از منابع دریافتی خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها که معادل یک هزار و 20میلیارد تومان است؛ برای عملیات تثبیت شن‌های روان از طریق مالچ‌پاشی در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار دهد. این میزان در مقایسه با قانون امسال 160درصد رشد داشته است.

رفع معضل پسماند با اعتبار یک هزار میلیارد تومان
خانلو با اشاره به مشکل پسماندها در سطح کشور گفت: معضل پسماند از دیگر موضوعات مورد توجه در بحث محیط‌زیست بود که در بند (ی) تبصره6 لایحه بودجه1398 مورد توجه قرار گرفت و برای کاهش اثرات مخرب پسماندهای عادی، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است از محل فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط‌زیست می‌شود، عوارض تعیین شده توسط دولت را دریافت و در اختیار سازمان محیط‌زیست قرار دهد. به گفته سخنگوی ستاد بودجه، منابع وصولی از این محل یک هزار میلیارد تومان است که به‌حساب صندوق ملی محیط‌زیست واریز می‌شود و برای تأسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت مشارکت بخش خصوصی مصرف می‌شود. لایحه بودجه سال آینده چهارم دی‌ماه توسط رئیس‌جمهور با سقف 17تریلیون و 32هزار و 332میلیارد و 270میلیون ریال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

افزایش اعتبار پارک ملی گلستان، تالاب‌های فارس، هامون و انزلی
سخنگوی ستاد بودجه با بیان اینکه طرح‌های عمرانی محیط‌زیست در قالب 3 فصل، 5 برنامه و 15طرح پیش‌بینی شده‌اند، گفت: برای نمونه طرح «حفاظت پارک ملی گلستان» از طرح «تدوین و اجرای طرح‌های توجیهی - تفصیلی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست» تفکیک شد. اعتبار ابلاغی هم برای حفاظت پارک ملی گلستان در بودجه امسال 600میلیون تومان بود که در لایحه سال آینده با 80درصد افزایش، 8 میلیارد تومان پیشنهاد داده شد. مژگان خانلو درباره دیگر جزئیات اعتبارات پیش‌بینی شده افزود: اعتبار مطالعه، حفاظت و احیای دریاچه‌های استان فارس نیز در لایحه بودجه98 رشد 142درصدی داشته؛ به‌گونه‌ای که میزان اعتبار آن در قانون بودجه امسال 4 میلیارد تومان است؛ درحالی‌که برای سال آینده اعتبار 10میلیارد تومانی برای آن پیشنهاد شده است. علاوه بر این، در لایحه بودجه سال آینده برای حفاظت و احیای تالاب انزلی 7میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده؛ درحالی‌که در قانون بودجه امسال3 میلیارد و 700میلیون تومان اعتبار تعیین شده است. اعتبار پیش‌بینی شده برای تالاب هامون نیز 142درصد افزایش یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید