• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43174
+
-

الکترونیکی شدن کل فرایند صدور پروانه ساختمانی تا پایان سال

کمیته شفافیت و شهر هوشمنداز الکترونیکی شدن تشکیل پرونده پروانه ساخت تا پایان دی‎ماه و الکترونیکی شدن کل فرایند صدور پروانه و پایان کار تاپایان سال خبر داد.

به گزارش همشهری، جلسه «کمیته شفافیت و شهر هوشمند» شورای شهر تهران با موضوع بررسی طرح ایجاد «سامانه شهرسازی اینترنتی» برگزار شد؛ طرحی که در پی حل مشکل طولانی شدن روند پروانه ساخت غیرحضوری کردن خدمات دفاتر الکترونیک شهرکه در این مدت نتوانستند اهداف مشخص شده را اجرایی کنند، ارائه شده است.

در این نشست محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۲۷ اقدام برای صدور پروانه شناسایی شده گفت: «از جمله این اقدامات ثبت درخواست، تشکیل پرونده، بازدید، طرح تفصیلی، استعلامات، بر و کف، صدور دستور نقشه، چاپ دستور نقشه، معرفی مهندس معمار، رسید نقشه، کنترل نقشه، اعلام عوارض، چاپ برگ اعلام عوارض، اخذ فیش عوارض، اعلام وصول عوارض پرداختی، اخذ فرم درخواست پیش فروش، تکمیل مدارک، چاپ پروانه شهرسازی، درخواست کتبی پروانه ساخت، تشکیل پروانه ساخت، اخذ برگه عوارض و حق الزحمه سایر واحدهای برون سازمانی، ثبت برگ مهندسی و ژئوتکنیک، بارگذاری نقشه‌های فاز دو توسط نظام مهندسی، تطبیق نقشه‌های معماری با سایر نقشه‌ها، معرفی دستگاه نظارت توسط نظام مهندسی، ارائه نقشه نما و چاپ پروانه ساخت است. در ادامه، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مشخص نبودن برخی حریم‌ها مانند حریم‌های پادگان‌ها و زمین‌های امنیتی را یکی دیگر از مشکلات اینترنتی کردن روند پروانه ساخت عنوان کرد و گفت: «طی مکاتبه‌ای که با وزارت کشور داشته‌ایم درخواست کرده‌ایم لایه‌های حریمِ این زمین‌ها وارد سامانه شود.»

بهاره آروین، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، هم در این بخش از جلسه تأکید کرد: «اصلاح فرایندها ضروری و امری اجتناب‌ناپذیر است ولی باید روند اصلاح فرایندها به‌نحوی مدیریت و اجرا شود که منجر به توقف اینترنتی و غیرحضوری کردن فرایند صدور پروانه ساختمانی و پایان کار نشود. همزمان با اینترنتی کردن فرایندها نیاز به اصلاح این فرایند قدیمی داریم. همچنین بخشی از این فرایند امکان غیرحضوری و سلف سرویسی ندارد، در تمام دنیا هم که بررسی کنیم بخشی از صدور پروانه به‌صورت الکترونیکی و بخشی به‌صورت سلف سرویسی انجام می‌شود. این بخش می‌تواند توسط شهرداری، استارتاپ‌ها و... انجام شود، مهم آن است که فرایند شفاف باشد و دیگر مانند گذشته فرایندها طولانی، پیچیده وغیرشفاف نباشد.»

در این بخش از جلسه مقرر شدتا پایان دی‌ماه سامانه شهرسازی شهروندی رونمایی شده و شهروندان بتوانند نسبت به ثبت درخواست به‌صورت اینترنتی و غیرحضوری اقدام کنند و تا پایان سال تمام فرایند صدور پروانه تخریب و نوسازی به‌صورت تمام الکترونیکی و غیرحضوری آماده و رونمایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید