• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43168
+
-

جریمه نماینده سراوان

تذکر، کسر از حقوق و درج در پرونده جریمه‌ای است که برای نماینده جنجالی در نظر گرفته شده است

مجلس
جریمه نماینده سراوان

 بخشی از پرونده نماینده سراوان روز گذشته مختوم شد و هیأت رسیدگی به رفتار نمایندگان درباره رفتارهای محمدباسط درازهی حکم خود را اعلام کرد. عضو هیأت‌رئیسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس روز گذشته حکم این هیأت برای نماینده سراوان را تذکر، درج در پرونده و کسر از حقوق اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، «علیرضا سلیمی» درباره رأی نهایی محمدباسط درازهی، نماینده سراوان در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: براساس تصمیم نهایی در این هیأت مقرر شد درباره این نماینده براساس ماده 6قانون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان عمل شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد نماینده‌ای که فیلم جلسه غیرعلنی مربوط به نماینده سراوان را منتشر کرد معادل ماده 6قانون نظارت بر رفتار نمایندگان با وی برخورد شود و به‌احتمال زیاد برای وی بندهای الف و ب این قانون یعنی تذکر شفاهی و کتبی به همراه درج در پرونده وی و کسر از حقوق اعمال می‌شود. محمد‌باسط درازهی در اداره گمرک با کارمند این اداره درگیری لفظی پیدا کرده بود.

با این حال بعد از جنجال بر سر نماینده سراوان و برگزاری جلسه غیرعلنی فوری مجلس در این زمینه، فیلمی از جلسه مجلس به‌صورت مخفیانه گرفته شده بود که نشان می‌داد علی لاریجانی ریاست مجلس در آن گفت: کسی را که فیلم نماینده سراوان را منتشر کرده است پیدا کنید. این مسئله شوخی نیست.

بعد از این ماجرا هم 3دی‌ماه احمد امیرآبادی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس درباره چگونگی انتشار فیلم جلسه غیررسمی یادشده گفت: طبق گفته علیم یارمحمدی نماینده زاهدان، او فیلم جلسه غیررسمی مجلس را در اختیار درازهی گذاشته؛ بنابراین مسئولیت سایر موارد همچون پخش برعهده ایشان بوده است. امیرآبادی گفته بود: یارمحمدی به من گفت که ما با آقای درازهی، نماینده سراوان هماهنگ کرده بودیم که بخشی را که او از مردم عذرخواهی می‌کند، پخش کند.

یارمحمدی همچنین خودش گفته که کل فیلم را در اختیار آقای درازهی گذاشته است. بنابراین مسئولیت سایر موارد همچون پخش برعهده ایشان بوده است و من فقط از جلسه فیلمبرداری کرده‌ام.

عضو هیأت‌رئیسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین روز گذشته درخصوص تبعات انتشار فیلم نماینده زاهدان هم گفت: مقرر شد نماینده‌ای که فیلم جلسه غیرعلنی مربوط به نماینده سراوان را منتشر کرده معادل ماده 6قانون نظارت بر رفتار نمایندگان با وی برخورد شود و به‌احتمال زیاد برای وی بندهای الف و ب این قانون یعنی تذکر شفاهی و کتبی به همراه درج در پرونده وی و کسر از حقوق اعمال می‌شود.

نطق نایب‌رئیس

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هم در اظهاراتی تند در نطق خود به ماجرای حواشی نماینده سراوان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در اوضاع و احوالی که آمریکا با تمام قدرتش در مقابل ما ایستاده، ما همدیگر را تخریب می‌کنیم، برای همدیگر پرونده‌سازی می‌کنیم، از بالا تا پایین آبروریزی می‌کنیم، صدا و سیما یک روحانی را دعوت می‌کند و می‌گوید: «از مجلس شرم می‌کنم» و همه نمایندگان را زیر سؤال می‌برد. آیا دین، مذهب و قرآن چنین اجازه و دستوری به این آقایان می‌دهد؟ از پشت تریبون آبروی انسان‌هایی را می‌بریم که با تمام وجودشان برای این انقلاب کار کردند؛ اگرچه عیب و نقص هم دارند.

اشاره پزشکیان به اظهارات حجت‌الاسلام محمدرضا زائری است که در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به حواشی نماینده سراوان و رفتار توهین‌آمیز او با کارمند مجلس گفته بود: شرم بر این مجلس. او از عدم‌برخورد با این نماینده ابراز تأسف کرده بود.

بعد از ماجرای جنجال نماینده سراوان در گمرک و بعد از حاشیه‌هایی که برای وی پیش آمد، اواخر هفته گذشته موضوعی دیگر درخصوص رفتار وی خبرساز شد. موضوع این بود که برخی رسانه‌ها ادعا کردند این نماینده، سرقت علمی انجام داده است اما با این حال نماینده مردم سراوان در مجلس طی بیانیه‌ای تصریح کرد: در شرایط فعلی به سادگی فریب فرافکنی‌های افراد فرصت‌طلب و بدخواه جوانان را نخوریم تا از کوچک‌ترین اشتباهات جوانان برای رسیدن به مقاصد شوم سیاسی خود بهره ببرند.

درباره سرقت علمی نیز درازهی در این بیانیه‌ گفته بود: پیرو انتشار مطلبی مبنی بر منتسب نمودن مقاله‌ای به اینجانب در رسانه‌ها به استحضار می‌رساند اینجانب و سایر اساتید همکار هیچ‌گونه نقشی در تهیه و تنظیم آن مقاله نداشته و نویسنده مسئول، دانشجو است که بنده از منابع مقاله و تهیه و تدوین مطالب بی‌اطلاع بوده‌ام.

ولفراک بوگارد، استاد روباتیک دانشگاه فرایبورگ بعد از ادعای رسانه‌های ایران و برخی از کاربران فضای مجازی در فیس‌بوک خود نوشت: «امروز من درباره یک مسئله بسیار غم‌انگیز در زندگی علمی‌مان مطلع شدم. گروهی در ایران مقاله‌ای مربوط به 2سال پیش را منتشر کردند که کپی2 مقاله ما بوده است. این استاد آلمانی در قسمتی از مصاحبه‌ خود با خبرگزاری خبرآنلاین در این رابطه خبر داد که درازهی به تازگی در ایمیلی از او عذرخواهی کرده است. هنوز از سرنوشت این پرونده خبری رسانه‌ای نشده است؛ با این حال سلیمی روز گذشته با اشاره به حواشی نماینده سراوان و کارمند گمرک گفته است: اگر طرفین شکایتی از همدیگر داشته باشند، می‌توانند از طریق دستگاه قضایی اقدام کنند.

آیین‌نامه مجلس چه می‌گوید:

در ماده 6قانون آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است: درصورت تخلف شرایط و موقعیت ارتکاب، یک نماینده به اعمال یک یا چند مجازات محکوم می‌شود که در ادامه آمده است.

الف- تذکر شفاهی بدون درج در پرونده
ب- تذکر کتبی با درج در پرونده
پ -  اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم‌تکرار تخلف
ت- کسر حقوق از یک ماه تا یک سال به میزان یک دوم
ث -  محرومیت از عضویت در مجامع و شوراها یا کمیته‌های تحقیق و تفحص
ج -  محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیأت‌رئیسه مجلس و هیأت‌رئیسه کمیسیون‌ها
 چ -  اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه غیرعلنی توسط رئیس مجلس
ح-  اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه علنی توسط رئیس مجلس

این خبر را به اشتراک بگذارید