• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43044
+
-

روایت 2 سردار از کربلای4

سردار سلیمانی: کربلای4 عملیات اصلی ما بود / محسن رضایی: مسائل جنگ را در فضای توییتر مطرح نمی‌کنم

دفاعی
روایت 2 سردار از کربلای4

2 سردار جنگ دیروز در یک برنامه تلویزیونی درباره کربلای4 روایت‌های خودشان را گفتند؛ یکی محسن رضایی فرمانده سپاه در سال‌های جنگ تحمیلی و دیگری سردار قاسم سلیمانی فرمانده امروز سپاه‌قدس و فرمانده لشکر ثارالله کرمان که بار عملیات کربلای5 به دوش آن لشکر افتاده بود. محسن رضایی دیروز در تلویزیون حاضر شد تا درباره توییت جنجالی‌اش بیشتر بگوید و به واکنش‌ها نسبت به آن پاسخ بدهد. او چند روز پیش کوتاه نوشته بود: «عملیات کربلای4 برای فریب دشمن انجام شد.» اما حالا می‌گوید اگر به 3روز قبل برگردد آن توییت را دقیق‌تر می‌زند و 2کلمه از آن را حذف می‌کند و می‌شود: «عملیات کربلای4 فریب دشمن شد.»

رضایی، سردار دیروز جنگ می‌گوید: هیچ‌گاه نمی‌توانستیم در عملیات‌ها حالت غافلگیری صددرصد داشته باشیم و جنگ را در محیط لورفتگی به پایان بردیم. سلیمانی، سردار امروز جنگ در تأیید سخنان فرمانده دیروز خود می‌گوید: ما تقریبا د‌ر همه عملیات‌مان نسبتی از لورفتگی ر‌ا داشتیم.

مقصود سیاسی از توییت جنگی

رضایی که بازخورد مثبتی از نوشته‌هایش در توییتر دریافت نکرده، می‌گوید مسائل جنگ را نباید در فضای توییتری مطرح کرد.وی در پاسخ به این سؤال که برخی کاربران فضای مجازی نمی‌پذیرند که عملیات کربلای4 با آن حجم از تلفات عملیات فریب نامیده شود، گفت: ما می‌گوییم پس از انجام عملیات کربلای4 آن را تبدیل به عملیات فریب کردیم، به‌علاوه کل شهدای ما در عملیات 985نفر هستند و آمار آنها در بنیاد شهید و سپاه موجود است و چنین چیزی نیست که هزاران نفر شهید شده باشند. فرمانده سپاه در دوران جنگ تحمیلی در ادامه با اشاره به اینکه همه واکنش‌ها نسبت به توییت اخیر خود درباره عملیات کربلای4 را دیده و با صبر و حوصله آنها را خوانده است، اظهار کرد: بسیاری از آنها تکراری است و ما هر سال در دی‌ماه با یک داستان تکراری مواجه‌ایم که یک عده به صحنه می‌آیند و می‌گویند عملیات کربلای4 لو رفته است؛ هزاران نفر شهید شده‌اند و فرماندهان هیچ توجهی به جان بچه‌های مردم نداشتند. این قصه تکراری است. من با خود گفتم که چه کنم؟ این قصه هر سال دارد تکرار می‌شود. فرمانده سپاه در سال‌های دفاع‌مقدس گفت: سوم دی‌ماه این موج دوباره آغاز شد؛ من یک توییتی زدم و گفتم حال بیایید از یک زاویه دیگر هم به موضوع نگاه کنیم و آن این است که ما عملیاتی را که انجام دادیم تبدیل به عملیات فریب کردیم و 15-10روز بعد درست در همان منطقه عملیات دیگری را انجام دادیم. در حقیقت قصد من این بود که روی این جنبه تبدیل عملیات و عملیات فریب هم بحث شود اما این حرف مرا به‌گونه دیگری برداشت کردند.

دفاع سردارسلیمانی از محسن رضایی

سردار سلیمانی هم با ارائه‌ توضیحاتی در مورد عملیات کربلای۴ اظهار کرد: هنگامی که عملیات کربلای۵ قرار بود انجام شود بحث مفصلی در مورد برگزاری این عملیات انجام شد و با توجه به اینکه بلافاصله بعد از عملیات کربلای۴ قرار بود انجام شود، برخی از فرماندهان موافق این موضوع نبودند و معتقد بودند با توجه به انجام عملیات کربلای۴، دشمن هوشیار است، ولی فرمانده جنگ بر انجام این موضوع تأکید داشتند و ما در حضور آقای رفسنجانی در این ارتباط بحث مفصلی انجام دادیم. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: خوشبختانه در عملیات کربلای۵ دشمن غافلگیر شد و با توجه به اینکه این عملیات بلافاصله بعد از عملیات کربلای۴ صورت گرفت، دشمن تصور کرد که عملیات کربلای۴ عملیات فرعی بوده، درحالی‌که عملیات کربلای۴ یک عملیات اصلی بود. ‌سردار قاسم سلیمانی با اعتقاد بر اینکه به‌نظر می‌رسد از صحبت‌های آقای رضایی برداشت درستی در این زمینه صورت نگرفته است، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد موضوع جنگ ادامه داد: جنگ به اندازه کافی برای دفاع از خود استدلال دارد و می‌تواند در هر ذهنی که آگاهی لازم در این زمینه وجود ندارد آگاهی به‌وجود آورد. در زمان جنگ فرماندهی مقتدری وجود داشت و جنگ تابعی از هیچ جریانی نبود.

وی متذکر شد: می‌توان تصمیم‌گیری درباره عملیاتی که ۶ تا ۹‌ماه روی آن کار شده را به‌دلیل لو رفتن آن لغو کرد. عملیات خرمشهر هم لو رفته بود. در شب عملیات فتح‌المبین نیز تا پای عملیات رفتیم ولی دشمن زودتر از ما حمله کرد. بنابراین اگر می‌خواستیم بر مبنای لورفتن یک عملیات، انجام آن را لغو یا متوقف کنیم هیچ عملیاتی را نمی‌توانستیم انجام دهیم. البته در عملیات‌های نظامی هرگاه به این نتیجه برسیم که نمی‌توانیم عملیات کنیم آن را متوقف و برای میدان دیگری برنامه‌ریزی می‌کنیم.

سردار قاسم سلیمانی با تأکید بر اینکه عملیات کربلای۴ عملیات اصلی بود، گفت: این عملیات، عملیات اصلی بود اما وقتی عملیات کربلای۵ که بسیار بزرگ‌تر بود به فاصله کوتاهی از عملیات کربلای4 اجرا شد دشمن تصور کرد کربلای۴، عملیات فریب بود. دشمن وقتی انجام عملیات کربلای۵ را دید و به‌شدت غافلگیر شد، بحث کردند که عملیات کربلای۴، عملیات فریب بود.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تأکید کرد:هیچ‌وقت نگاه نمی‌کردم در صحنه مقابل چه اتفاقی می‌افتد. رزمندگان و فرماندهان دفاع‌مقدس تکلیف‌محور بودند و بر محور نفسانیات مبارزه نمی‌کردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در عملیات کربلای۵ دشمن غافلگیر شد و با توجه به اینکه این عملیات بلافاصله بعد از عملیات کربلای۴ صورت گرفت، دشمن تصور کرد عملیات کربلای۴ عملیات فرعی بوده، درحالی‌که عملیات کربلای۴ یک عملیات اصلی بود.

سردار قاسم سلیمانی با اعتقاد بر اینکه به‌نظر می‌رسد از صحبت‌های آقای رضایی برداشت درستی در این زمینه صورت نگرفته است، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد موضوع جنگ ادامه داد: جنگ به اندازه کافی برای دفاع از خود استدلال دارد و می‌تواند در هر ذهنی که آگاهی لازم در این زمینه وجود ندارد آگاهی به‌وجود آورد. در زمان جنگ فرماندهی مقتدری وجود داشت و جنگ تابعی از هیچ جریانی نبود.

سردار سلیمانی بعضی از بحث‌ها پیرامون جنگ را غیرضروری دانست و گفت: آقا محسن طراح عملیات‌های بسیار بزرگی مثل بیت‌المقدس، فتح‌المبین، طریق‌القدس و رمضان بو‌دند که اغلب این عملیات‌ها موفق بو‌دند، چو‌ن د‌ر همه اینها نظر، نگاه و طراحی ایشان نقش برجسته‌ای داشت. وی افزود: نباید د‌ر موضوعی که بیان می‌شود یک فرد که دوره طولانی ۸ سال دفاع‌مقدس که رمز موفقیت‌های ما بوده محور انتقادات و به‌نحوی مورد عقده‌گشایی و شماتت قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید