• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43024
+
-

تهران آماده زمستان

معاون شهردار تهران: هنگام بارش برف، باران و جمع‌آوری پسماند، مشارکت همگانی مردم ضرورت دارد

گزارش
تهران آماده زمستان

حامد فوقانی/خبر‌نگار

سایت‌های معتبر پیش‌بینی هوای جهانی می‌گویند که از اواسط بهمن‌ماه تهرانی‌ها شاهد بارش برف خواهند بود. به‌طور نمونه سایت Accuweather پیش‌بینی کرده که درست یک‌ماه دیگر بارش برف در پایتخت ایران رخ می‌دهد. البته ناگفته نماند میزان درصد رخداد پیش‌بینی‌های هواشناسی برای طولانی‌مدت، پایین بوده و احتمال تغییر در آنها وجود دارد. با وجود این، حسین اردکانی از بنیانگذاران هواشناسی در ایران و مدرس دانشگاه نیز از بارش برف در کشور طی آینده‌ای نزدیک خبر داده است. او به خبرگزاری پویا گفته: پدیده کولد اسپل «cold spell» به‌دلیل هجوم هوای بسیار سرد از روی دریای یخ‌زده «پرنس» در حاشیه اقیانوس منجمد شمالی و در شمال کشورهای اسکاندیناوی به‌طرف کشورهای اروپای شمالی و مسیری به‌طرف اروپای مرکزی و دریای سیاه و نهایتاً شرق دریای مدیترانه در ایران رخ می‌دهد. این پدیده پس از بارش برف 15تا 25دی‌ماه جاری، نواحی جنوبی البرز را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
با این اوصاف و با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته باید در برابر بارش‌های ناگهانی آمادگی کامل داشت؛ هرچند احتمال وقوع بارش برف سنگین کم باشد. به همین منظور با معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم و او از آمادگی شهرداری تهران برای غافلگیر نشدن خبر داد. به گفته شاپور رستمی، اینگونه احتمال رخدادهایی همچون زمستان سال گذشته در تهران و معابر شهری بسیار کم خواهد بود.
او با اشاره به اهمیت حوزه نگهداشت شهر، بر ضرورت مشارکت همگانی تأکید کرد و با اشاره به اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم در هنگام بارش باران گفت: «بارش باران با وجود اینکه برای مردم رحمت الهی به‌حساب می‌آید، اما در سال‌های قبل، بارش باران و به‌دنبال آن آبگرفتگی معابر، مشکلات زیای برای مردم ایجاد می‌کرد که امسال با وجود اینکه میزان بارندگی‌ها 8تا 9برابر سال‌های قبل بوده اما توانسته‌ایم به‌گونه‌ای شهر را مدیریت کنیم که در هیچ کدام از نواحی و مناطق شهر مشکلاتی که موجب اختلال در زندگی روزمره شهروندان شود، گزارش نشده است. این دستاورد هم نتیجه 4‌ماه جلساتی بود که ما با معاونت خدمات شهری و شهرداری مناطق داشتیم.»
معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش درباره آمادگی شهرداری هنگام بارش گفت: «درسال‌های گذشته بارش برف در شهر، همواره مشکلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کرد. از این‌رو براساس تجربه‌های سال‌های گذشته همه مسائل و موضوعاتی‌را  که لازم بود با توجه به اطلاعات سال قبل و پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره آمادگی همه امکانات، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز به نواحی اعلام و بر ضرورت آماده باش آنها در مواقع لزوم تأکید کرده‌ایم. برای این منظور و به خاطر اینکه پس از بارش برف غافلگیر نشویم و با آمادگی کامل عمل کنیم، در برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های خود همواره حداکثر رخدادها را درنظر می‌گیریم. برای مثال سال گذشته حدودا در همین روزها بود که بارش سنگین برف بسیاری از خیابان‌ها، معابر و کوچه‌های شهر را در بیشتر مناطق تهران بامشکل مواجه کرد، ما امسال مبنای بارش برف را براساس اتفاقات سال قبل برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم به کمک شهر و شهروندان بیاییم و از بروز هرگونه مشکل برای شهروندان جلوگیری کنیم.»


مشارکت مردم لازم است


«درصورتی که بارش برف، بیش از سال قبل باشد کار کمی سخت‌تر خواهد شد و صرفا شهرداری و نیروهای خدماتی به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه اقدام کنند. بر این اساس همکاری همگانی در این بخش بسیار ضروری است.» این مطلب را معاون شهردار تهران اعلام کرد. شاپور رستمی گفت:«اگر مشارکت مردم در کنار نیروهای خدماتی نباشد، به هیچ عنوان خدمات‌رسانی تمام و کمال به مردم امکان‌پذیر نیست. اگر در همین شهر به 50سال قبل برگردیم می‌بینیم که مشارکت‌های مردمی در این زمینه بیشتر بود و هر یک از شهروندان به سهم خود دست‌کم مقابل خانه خود را از وجود برف و یخ زدگی پاکسازی می‌کردند. از این‌رو در زمینه نگهداشت شهر باز هم تأکید می‌کنم که نیازمند مشارکت عمومی هستیم.همچنین در بحث پسماند مشارکت مردم می‌تواند به شهرداری کمک کند.در هیچ کجای دنیا نمی‌بینیم که جمع‌آوری زباله‌های خانگی روزانه در دو نوبت انجام شود اما در کشور ما این کار به‌خاطر مشارکت ضعیف برخی شهروندان، نیروی زیادی از شهرداری می‌گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید