• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42985
+
-

افزایش تلفات جاده‌ای در شاهراه ارتباطی کشور

رئیس پلیس‌راه مرکزی: در یک سال گذشته تلفات جاده‌ای در مرکزی با رشد 7 درصدی همراه بوده است

راه
افزایش تلفات جاده‌ای در شاهراه ارتباطی کشور

مریم جباری|   اراک- خبرنگار:


یکی از عوامل مرگ و میر در ایران تصادفات جاده‌ای است و سالانه عده‌ زیادی در کشور بر اثر تصادفات ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند. بنا به آمار رسمی در سال گذشته، بیش از 16 هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند. البته این آمار در مرکزی شرایط مساعدی نسبت به میانگین کشور ندارد و بنا به گفته مسئولان، تلفات جاده‌ای در مرکزی ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است. 

این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر اصلی ترانزیتی و شاهراه اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب، روزانه میزبان ده‌ها هزار خودرو سنگین و سبک از سراسر کشور است و همین امر باعث افزایش آمار تصادفات در مقایسه با سایر نقاط کشور شده است. نامناسب بودن جاده‌ها و وجود محورهای حادثه‌ساز در استان نیز یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش آمار تصادفات جاده‌‌ای عنوان شده است. 

در 6 ماه نخست امسال تصادفات جاده‌ای در استان با افزایش 7 درصدی مواجه بوده و بنا به گفته «احمد مرزبان» مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی، آمار تلفات و مصدومان حوادث رانندگی در 6 ماه نخست 97 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، در حوزه درون‌شهری رو به کاهش بوده، اما این آمار در حوزه برون‌شهری 6/3 درصد و در حوزه روستایی 2/15 درصد رشد داشته ‌است.

البته ناگفته نماند در بروز حوادث رانندگی و تصادفات جاده‌ای دلایل بسیاری توسط کارشناسان عنوان شده که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این موارد علاوه بر مشکلات جاده‌ای و محورهای حادثه‌ساز، می‌توان به عوامل انسانی و بی‌توجهی رانندگان به نکات راهنمایی و رانندگی در محورهای مواصلاتی اشاره کرد.

 
حمل‌و‌نقل ریلی در شاهراه مواصلاتی

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی می‌گوید: مرکزی یکی از 4 استان مهم کشور در حوزه صنعت است و هر جا که صنعت باشد، ترانزیت کالا و رفت‌وآمد خودروهای سبک و سنگین در جاده‌های آن افزایش می‌یابد. این استان در محل تقاطع و برخورد شبکه‌ راه‌های اصلی و حمل‌و‌نقل کشور قرار دارد و حدود 6400 کیلومتر از راه‌های کشور در این استان به یکدیگر متصل می‌شوند. در حقیقت جاده‌های مرکزی شریان حیاتی راه‌های کشور هستند.

«حمیدرضا نوازنی» به همشهری بیان می‌کند: متأسفانه در سال‌های اخیر جایگاه و رشد حمل‌و‌نقل ریلی در کشور مورد غفلت قرار گرفته و دود این مسئله به چشم استان رفته است. با توجه به افزایش روزافزون حجم رفت‌و‌آمد خودروها به استان، باید در زمینه تقویت حمل‌و‌نقل ریلی گام برداشته شود.

وی می‌افزاید: از ابتدای سال 97 تاکنون وضعیت استان در زمینه تصادفات و تلفات جاده‌ای مناسب نبوده؛‌ در حالی که میزان تصادفات از سال 93 تا اوایل 96 در مرکزی روند نزولی داشته است، اما از ابتدای امسال تاکنون این روند سیر صعودی به خود گرفته است و نیاز بررسی مشکلات دارد. افزایش قیمت در حمل‌و‌نقل هوایی و ریلی نیز باعث شده مردم با وسایل نقلیه عمومی و شخصی در محورهای مواصلاتی تردد کنند و این امر در افزایش آمار تصادفات موثر بوده است.

نوازنی ادامه می‌دهد: متاسفانه شدت برخورد در جاده‌های مرکزی بسیار بالاست و این مسئله باعث افزایش تعداد کشته‌شدگان در صحنه‌های تصادف می‌شود؛ این در حالی است که میزان کشته‌شدگان ناشی از شدت برخورد در استان بالاتر از میانگین کشوری است.


رشد 7 درصدی تلفات جاده‌ای

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی مرکزی نیز می‌گوید: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، کشته‌شدگان ناشی از تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 7 درصدی و تعداد مجروحان این حوادث در همین بازه زمانی رشد 8 درصدی داشته است.

«ایرج کهریزی» بیان می‌کند: از تصادفات منجر به فوت استان 31 درصد مربوط به جاده‌های اصلی، 21 درصد مربوط به آزادراه‌ها، 19 درصد مربوط به بزرگراه‌ها و 29 درصد مربوط به راه‌های فرعی و روستایی بوده است که باید در زمینه کاهش تصادفات، برنامه‌ریزی جدی و منسجم وجود داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: بیشترین میزان حوادث رانندگی امسال در مسیر آزادراه ساوه به تهران، آزادراه ساوه به همدان، مسیر اراک به سلفچگان، جاده قدیم ساوه به همدان، اراک به توره و دلیجان به محلات اتفاق افتاده که باید عارضه‌یابی و رفع شود.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی مرکزی می‌افزاید: 41 درصد تصادفاتی که در استان رخ داده به دلیل واژگونی، 34 درصد برخورد خودرو با خودرو دیگر، 12 درصد برخورد خودرو با موتورسیکلت، 11 درصد برخورد خودرو با عابر پیاده و 2 درصد ناشی از برخورد خودرو با اشیای ثابت بوده است.
کهریزی با اشاره به علل و عوامل تصادفات در محورهای مواصلاتی استان اظهار می‌کند: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این عوامل می‌توان به توجه نکردن رانندگان به جلو اشاره کرد که ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است. همچنین انحراف به چپ، رعایت نکردن حق تقدم عبور و تخطی از سرعت مجاز از دیگر عوامل مهم در تصادفات شناسایی شده است.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه مرکزی در مسیر تردد‌های اصلی و ترانزیتی کشور قرار دارد، 60 درصد حوادث رانندگی این استان مربوط به خودروهای غیربومی است، بر اساس آمار، روزانه 500 هزار خودرو در محورهای استان تردد دارند.رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی مرکزی با بیان این‌که 148 میلیون و 893 هزار و 891 تردد از ابتدای سال تاکنون در محورهای مواصلاتی استان انجام شده است، بیان می‌کند: میزان تردد نسبت به مدت مشابه قبل که حدود 21 میلیون و 800 هزار و 918 خودرو به ثبت رسیده 17 درصد افزایش پیدا کرده است.

کهریزی با اشاره به نصب 26 دستگاه ثبت تخلفات سرعت در 338 کیلومتر از مسیرهای این استان ادامه می‌دهد: علاوه بر این اقدام در زمینه جلوگیری از تخلفات و کاهش تصادفات در محورهای مواصلاتی استان 32 نقطه حادثه‌خیز آشکارسازی رفع مشکل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید