• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42910
+
-

سند راهبردی طب عمومی کشور تدوین می‌شود

سند راهبردی طب عمومی کشور تدوین می‌شود و براساس آن موضوع صلاحیت‌های حرفه‌ای پزشکان عمومی و نظام جامع آماری طب عمومی به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در جلسه شورای راهبردی طب عمومی، استقرار و شکل‌گیری نظام ارجاع را بدون کمک پزشکان عمومی غیرممکن دانست و افزود: دولت به تنهایی نمی‌تواند نظام ارجاع را شکل دهد و باید با کمک پزشکان عمومی و سایر گروه‌های علوم پزشکی آن را ایجاد کنیم.
وی گفت: پزشکان عمومی اگر احساس کنند که در نظام ارجاع و نظام سلامت، نقش دارند، به ما کمک می‌کنند و اگر احساس کنند که نادیده گرفته شده‌اند، ممکن است توفیقی نداشته باشیم. هاشمی گفت: خوشبختانه هم‌اکنون نگاه و رویکرد انجمن پزشکان عمومی کشور ملی است بنابراین باید از این فرصت ارزشمند استفاده کنیم. معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت فرصت ارزشمند همکاری با انجمن پزشکان عمومی کشور را غنیمت بشمارند چرا که هم‌اکنون افراد شریف، لایق و منصفی در این مجموعه حضور دارند و قصد کمک به وزارت بهداشت و مردم را دارند. البته در دوران گذشته در شهرهای مختلف کشور، یک پزشک عمومی فعالیت داشت و همه مردم و بیماران به او مراجعه می‌کردند اما امروز شرایط متفاوت شده است و به هر شهری که سفر می‌کنم، همه از ما پزشک فوق‌تخصص و پروفسور می‌خواهند. همچنین هم‌اکنون در وزارت بهداشت به‌طور دقیق و شفاف می‌دانیم که به چه تعداد بهورز، مراقب سلامت، پزشک عمومی و متخصص پزشک خانواده برای استقرار نظام ارجاع نیاز داریم. وزیر بهداشت با اشاره به پیشنهاد انجمن پزشکان عمومی کشور مبنی بر تشکیل نظام جامع آماری طب عمومی در کشور، گفت: پیشنهاد بسیار خوبی است اما اشکالی که وجود دارد، یکسان نبودن آمار از سوی انجمن پزشکان عمومی، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است که باید در جلسات مشترک بین این ارگا‌ن‌ها، تشکیل این نظام جامع آماری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تشکیل شود. هاشمی با تأکید بر لزوم تعریف زمینه‌های کاری پزشکان عمومی افزود: زمینه‌های کاری که پزشکان عمومی می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند، بی‌شمار است و اگر بخواهیم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را افزایش و هزینه‌های این حوزه را کاهش دهیم، راهی نداریم که فرصت‌های بی‌شمار موجود را در اختیار طب عمومی قرار دهیم.
هاشمی تأکید کرد: هند با یک میلیارد و 300میلیون نفر جمعیت یا چین با چنین جمعیتی، برای همه خدمات و شهرها، پزشک متخصص ندارند حتما از پزشک عمومی استفاده می‌کنند و قطعا دوره‌های مهارتی را نیز برگزار می‌کنند.
وزیربهداشت به ظرفیت بالای پزشکان عمومی کشور اشاره کرد و گفت: پزشکان عمومی در مراکز ترک اعتیاد می‌توانند به وزارت بهداشت کمک کنند و باید سند توانمندی‌های طب عمومی با همکاری دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی بررسی شود.(ایرنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید