• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42878
+
-

کاهش نیرو‌ها از بالاترین رده مدیریت

شورای شهر طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری را تصویب کرد

شورا
کاهش نیرو‌ها از بالاترین رده مدیریت

مجید جباری/خبر‌نگار


شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری را به کاهش سطوح معاونت و اصلاح ساختار مبتنی بر ارزیابی کارشناسی ملزم کرد؛ همان ماجرایی که همواره رئیس شورای شهر تهران به آن اشاره کرده ‌بود. اینکه اگر قرار است نیروهای شهرداری کاهش یابند از معاونان باید شروع شود.
پارلمان محلی که با ساماندهی روند تذکرهای اعضا و افزایش نیم‌ساعتی زمان جلسات علنی زمان بیشتری برای رسیدگی به بررسی دستور جلسات خود پیدا کرده‌ است، دیروز 6 مصوبه داشت که مهم‌ترین آن بررسی جزئیات طرحی بود که یکشنبه هفته گذشته کلیات آن با 11رای موافق و 10رای مخالف تصویب شده بود. همچنین در جریان بررسی و اصلاح این طرح تنشی در صحن علنی شورا میان محمد سالاری و محسن هاشمی بر سر طرح مذکور و شیوه اصلاح آن به‌وجود آمد که سبب شد هاشمی جایگاه هیأت رئیسه را ترک کند و سیدابراهیم امینی به‌مدت 10دقیقه اداره جلسه را به‌دست گیرد و پس از بازگشت هاشمی به جایگاه هیأت رئیسه و روبوسی سالاری و هاشمی، شورا روند عادی جلسه خود را ادامه داد.
اما نخستین دستور جلسه صدودهمین نشست علنی شورای شهر تهران به بررسی جزئیات طرح «الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری از 9سطح به حداکثر 6 سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام، جانشین و مشاور در کلیه واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» اختصاص داشت که ابتدا سیدحسن رسولی به‌عنوان پیشنهاد‌دهنده طرح گفت: «ما در این طرح به‌دنبال تعیین حد و اندازه شهرداری تهران هستیم نه اصلاح ساختار. در سال 84 کل پست‌های مدیریتی شهرداری 785 مورد بوده که این پست‌ها (از رئیس اداره تا معاونان شهرداری) با رشد 400درصدی اکنون به 2هزار و 183پست سازمانی افزایش‌ یافته است. 
براساس ماده 112قانون خدمات کشوری، این ساختار باید به تأیید سازمان اداری و استخدامی برسد که درگذشته وظایف آن تفویض اختیار شده و این تفویض اختیار به ‌شرط کوچک‌سازی ساختار است. 
از سال 82 قرار است شهرداری لایحه‌ای در این زمینه به شورای شهر ارسال کند که تاکنون با وجود تمام تکالیف در برنامه‌های 5‌ساله با تورم سازمانی مواجه هستیم. از این رو، تمرکز برای کوچک‌سازی و حذف 250پست سازمانی بر این است که ساختار موجود، با ناکارآمدی و موازی‌کاری مواجه است.»
پیشنهادی با 10امضا
در ادامه جلسه، مجید فراهانی پیشنهادی را با 10امضای اعضای شورا ارائه کرد. براساس این پیشنهاد، علاوه بر حذف بندهای یک و 2 طرح مذکور، شهرداری موظف می‌شود لایحه‌ای را تهیه کند و به شورا بیاورد که به‌دنبال آن، تغییر ساختار شهرداری تهران مبتنی بر ارزیابی کارشناسی، کاهش سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران و همچنین ساماندهی تعداد مناطق شهرداری تهران عملیاتی شود.
مجید فراهانی در تشریح این پیشنهاد گفت: مسئله اصلاح ساختار سازمانی مسئله تخصصی و مبتنی بر مطالعه و کار کارشناسی و مشاوره‌ای است؛ بدین معنی که در یک سازمان کوچک هم چنانچه شرح مسئولیت‌ها تغییر کند باید در این شرکت‌ها، مشاور پس از بررسی و مطالعه مفصل، پیشنهاد خود را مطرح کند. کلیات مصوبه ‌عنوان می‌کند که باید شهرداری از
۹ سازمان به ۶ معاونت تبدیل شود درصورتی که همه اینها باید مبتنی بر کار مطالعاتی باشد. در این راستا پیشنهادی ارائه کردیم تا طبق آن بند ۱ و ۲ حذف شود و این ماده یعنی ارائه گزارش ارزیابی و مطالعه ساختار سازمانی به‌منظور تجدید نظر در نظام تقسیم کار و انجام هماهنگی بین حوزه‌های معاونت‌ها و کاهش معاونت‌هاست تا بدین‌ترتیب طراحی ساختار سازمانی جدید با هدف کاهش معاونت‌های موجود در ستاد و صف به‌منظور چابک‌سازی‌ کوچک شدن ساختار سازمانی شود.  در ادامه جلسه سیدمحمود میرلوحی و مرتضی الویری با پیشنهاد مخالفت کردند و حجت نظری و سیدابراهیم امینی در موافقت با این پیشنهاد سخن گفتند. 

مطالعه برای کاهش ادارات کل از 48 به 32 اداره
اما سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز به‌عنوان نماینده شهرداری پشت تریبون رفت و رویکرد شهرداری را نسبت به این طرح بیان کرد. او گفت: «اصلاح ساختار و تعیین تعداد معاونت‌های شهرداری باید با توجه به شرایط، ماموریت‌ها و حجم کار در برنامه سوم توسعه شهر تهران تعیین شود. مطالعه‌ای در سال 89 صورت گرفت که در آن مطالعه پیشنهاد شد تا تعداد معاونت‌ها از 9 به 6 معاونت و تعداد ادارات کل از 48 به
32 اداره کل کاهش یابد. کار تغییر ساختار، کاری 3ماهه نیست بلکه باید در فرایندی طولانی مدت (3سال) و همه‌جانبه اجرا شود؛ ضمن اینکه مطالعه صورت گرفته در سال 89 نیز نیاز به بازنگری و مطالعه مجدد دارد.
 حسن رسولی نیز در این‌باره گفت: کلیات این طرح در جلسه گذشته شورای شهر تهران رأی آورده است. ما طراحان طرح مذکور به‌دنبال اصلاح ساختار نیستیم و می‌خواهیم حد و اندازه شهرداری تعیین شود. در نهایت این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و مانند کلیات آن با 11موافق و 10مخالف به تصویب رسید.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم در ادامه جلسه گفت که با حذف بند یک و 2 طرح مذکور چند پیشنهاد واصله به غیر از پیشنهاد بهاره آروین موضوعیت خود را از دست داده و قابلیت طرح ندارند. بنابراین بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه شورا پیشنهاد کاهش تعداد سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری را مطرح کرد. ارائه برنامه عملیاتی و زمان‌مند درخصوص کاهش تعداد سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه از طریق ادغام واحدها با کارکردهای مشابه، اصلاح ساختار شرکت‌های زیانده، بازتعریف ساختار حقوقی سازمان‌ها و‌ شرکت‌ها و درصورت لزوم انحلال واحدهای تابعه غیرضرور به‌نحوی که میزان وابستگی شرکت‌ها به منابع بودجه سالانه ۱۵ درصد کاسته شود، پیشنهادی بود که آروین مطرح کرد که این پیشنهاد هم بدون مخالف و موافق و با 11رای به تصویب رسید.

الزام شهرداری به ارائه صورتجلسه پرونده برج باغ‌ها ظرف 2هفته 
همچنین در ادامه جلسه، با رأی اعضای شورای شهر تهران، شهرداری ملزم به ارائه صورتجلسه پرونده برج‌باغ‌های در جریان کار تا 2 هفته آینده شد. علی اعطا، سخنگوی شورا در این زمینه پیشنهاد کرد که بررسی استفساریه شهرداری تهران درخصوص پرونده‌های جاری برج‌باغ در زمان لغو این مصوبه به‌دلیل کامل نبودن مستندات در دسترس از دستور جلسه شورای شهر تهران خارج شود. به این ترتیب فرصت دوهفته‌ای به شهرداری برای تکمیل اطلاعات پرونده برج‌باغ‌ها داده شد.  «لایحه طرح جامع آب خام فضای سبز شهرداری تهران» دستور دیگر شورا بود که به صحن آمد اما با پیشنهاد کمیسیون عمران و حمل‌ونقل قرار شد به شهرداری بازگردد و اصلاح شود. آخرین دستور جلسه یکصدودهم شورای شهر تهران به موضوع لایحه جابه‌جایی درختان اختصاص داشت که به نتیجه جلسه در هیأت رئیسه در شورای شهر تهران موکول شد. دیروز همچنین با رأی اعضای شورای شهر 4کارشناس متخصص در امور فنی و شهرسازی جهت عضویت در ستاد کمیسیون‌های ماده 100 انتخاب شدند.


ساماندهی مناطق

 احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا پیشنهادی مبنی بر ساماندهی مناطق شهرداری ارائه داد و گفت: «در بعضی مناطق جمعیتی حدود 200تا 300هزار نفر داریم حال آنکه در برخی مناطق جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر و این در حالی است که گستردگی و وسعت مناطق نیز متفاوت است. در گذشته شهرداری دارای 12منطقه بوده و امروز به 22منطقه رسیده است و این نشان می‌دهد که نگاه جامع و کلانی در این زمینه وجود نداشته است. ما باید تعداد مناطق شهرداری را ساماندهی کنیم و به یک قاعده برسیم. به یقین با این امر ساماندهی نیروی انسانی نیز با چارچوب مناسب‌تری همراه خواهد بود. این پیشنهاد نیز بدون مخالف به تصویب رسید.


   نطق پیش از دستور

دیروز همچنین زهرا صدراعظم نوری،  رئیس کمیسیون سلامت،  محیط‌زیست و خدمات شهری نطق پیش از دستور داشت. او در این نطق به حوادث اخیر به‌ویژه حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: «رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد کجاست و چرا واکنشی به این حادثه نداشته است و شهردار وقت چرا اجازه ساخت‌وساز در دل کوه را صادر کرده؟» نوری همچنین با بیان اینکه این چه گواهی معاینه فنی است که ستاد روی خودروهای از رده خارج صادر می‌کند؟  افزود: «صدا و سیما باید پاسخگو باشد. این اهمال در پوشش اخبار این حادثه غمبار تنها به مثابه حمایت از پشت‌میزنشینانی است که این روزها از تریبون‌ها گریزانند.» 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید