• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42873
+
-

تیرخلاص به پیکر نحیف شهرداری

فراهانی: لایحه بودجه98 کل کشور، حرکتی به سمت دولتی‌کردن شهرداری‌ها و مخالف نص صریح برنامه ششم توسعه است

لایحه بودجه سال 98کل کشور طی روزهای اخیر به مجلس ارائه شده است و در جریان آن رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران انتقادات جدی درخصوص اثرات این لایحه بر مالیه شهرداری‌ها داشت.

به گزارش همشهری مجید فراهانی، در جریان نشست خبری دیروز، پیرامون اثرات بودجه سال 98کل کشور بر وضعیت مالیه شهرداری، به انتقاد از دست‌اندازی دولت به بودجه شهررداری‌ها پرداخت؛ بودجه‌ای که طی سالیان گذشته وجود داشته و در لایحه اخیر حذف شده است. او به همین منظور در حضور اصحاب رسانه، تصویری کلان از منابع و مصارف بودجه را ارائه کرد تا نشان دهد چنانچه بودجه مدنظر دولت به تصویب نهایی برسد، شهرداری‌ها به‌خصوص شهرداری پایتخت و در پی آن شهروندان چه آسیب‌هایی خواهند دید. فراهانی براین اساس از لایحه بودجه دولت به‌عنوان تیر خلاصی یاد کرد که به پیکره نحیف شهرداری تهران زده شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری دیروز ابتدا به بودجه امسال شهرداری با رقم 17هزار و 400میلیارد تومان برای منابع و مصارف اشاره کرد و گفت: «77درصد از این بودجه نقد و 23درصد غیرنقد‌ در نظر گرفته شده است از این‌رو منابع ما غالبا مشابه سال‌های گذشته در بخش شهرسازی بوده است. »

اما نکته طلایی‌ای که فراهانی به آن اشاره کرد به کسری احتمالی بودجه در سال آینده ارتباط داشت. به گفته او پیش‌بینی می‌شود که سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی و با ادامه روند امسال حدود 5هزار و 200میلیارد تومان کسری بودجه برای تهران اتفاق بیفتد.

بخش مهم درآمدهای پایدار شهرداری تهران، مالیات بر ارزش افزوده با عددی نزدیک به 3هزار میلیارد تومان به‌حساب می‌آید که 16درصد کل بودجه است. با این حال در بودجه 98به آن دست‌اندازی شده و اینگونه 839میلیارد تومان از درآمد سازمان‌ها و شرکت‌ها با چالشی جدی روبه‌رو خواهد شد.

به گفته کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران 30درصد کل ارزش افزوده‌ای که مردم پرداخت می‌کنند به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد که از این رقم 88درصد منبع اصلی حقوق و دستمزد پرسنل شهرداری به‌حساب می‌آید اما متأسفانه در بودجه سال 98با چالش جدی مواجه شده است. فراهانی اضافه کرد که این امر مربوط به تهران نیست و درمجموعه شهرداری‌هااینگونه مشکلات بیش از پیش می‌شود. او گفت: «براساس برنامه توسعه ششم سهم شهرداری تهران از محل ارزش افزوده مستقیما به شکل تخصیص 100درصد به خزانه واریز می‌شود اما دولت امسال گفته که این سهم باید در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قرار بگیرد و اینگونه تخصیص منابع شهرداری دچار پیچ می‌شود. دوم هم مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در سال‌های اول به‌صورت 50-50بود، طی سال‌ها بعد به 30درصد برای شهرداری تغییر یافت و در سال 97 12درصد رسید که  مخالف نص صریح برنامه ششم توسعه است.»

کاهش درآمد از محل سوخت و جرایم رانندگی

پیش‌بینی سهم شهرداری‌ها از محل سهم عوارض سوخت از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه 98بدان توجه نشده است. عضو شورای شهر تهران در این رابطه گفت: «انواع سوخت‌هایی مانند هواپیما حدود 10درصد به‌عنوان عوارض آلودگی در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار می‌گرفته اما متأسفانه در بودجه 98مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها ذیل تبصره 14قرار گرفته است؛ یعنی به دولت اجازه داده شده که به‌حساب خزانه کل واریز و سپس عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شود.از سوی دیگر نام و سهم شهرداری تهران در جدول جرایم راهنمایی و رانندگی حذف شده و دولت باید 60درصد وصولی این بخش را به شهرداری برگرداند.»

  17هزار و 400میلیارد تومان کل بودجه 97شهر تهران
  77درصد نقد: 13398میلیارد تومان
  23درصد غیرنقد: 4002میلیارد تومان
  44درصد درآمدها: عوارض شهرسازی   27درصد درآمدها: درآمدهای پایدار
  2784میلیارد تومان درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده که برای سال بعد به آن دست‌اندازی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید