• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42723
+
-

ظریف: تحلیل چینی‌ها بعد از 6‌ماه عوض می‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان گفته است: کاری که آمریکایی‌ها می‌کنند غیرقانونی است، اینکه می‌گویند نباید کسی با ایران معامله کند امری غیرقانونی است و این درواقع خلاف قطعنامه شورای امنیت است، آمریکا در واقع با این اقداماتش قصد دارد «قانون جنگل» را حاکم کند.

به‌گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری «فونیکس» چین گفت: ما از ابتدا معتقد بودیم که حضور آمریکا در خلیج‌فارس علاوه بر اینکه غیرقانونی است همراه با تنش‌آفرینی نیز هست.

ظریف در این مصاحبه گفته است: حضور ناو آمریکا در خلیج‌فارس بیش از آنکه اثر مثبت داشته باشد، در واقع ایجاد تنش و تشنج می‌کند و هر وقت آمریکایی‌ها حضورشان را در خلیج‌فارس افزایش داده‌اند، همه کشورهای خلیج‌فارس با خطراتی مواجه شده‌اند.

او افزود: ایران کشور قدرتمندی است و می‌تواند از منافع خود دفاع کند و این منطقه است که می‌تواند از حضور آمریکا ضرر کند و بعید می‌دانم آمریکایی‌ها شرایط تهدید ایران را داشته باشند.

وی در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که آمریکایی‌ها چه برنامه‌ای دارند؛ آنچه برای ما مهم است، این است که سیاست آمریکا در منطقه یک سیاست خطرناکی است که باید این سیاست عوض شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد چالش‌های پیش‌رو میان ایران و آمریکا گفت: شرایط و روابط به همین حالت چالشی ادامه خواهد یافت و بعید می‌دانم آمریکایی‌ها به‌رغم همه تصمیم‌گیری‌های نابخردانه‌ای که داشته‌اند، تصمیم بر تشدید این حالت در روابط خود با ایران بگیرند.

ظریف گفت: ما برای هر شرایطی آماده هستیم و مردم ایران نشان داده‌اند با جدیت از کشورشان دفاع می‌کنند و ما دنبال درگیری نیستیم و بعید هم می‌دانم کس دیگری هم دنبال درگیری باشد.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که تحلیلگران چینی معتقدند ایران بعد از 6ماه چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا ندارد، گفت: فکر می‌کنم تحلیلگران چینی بعد از 6ماه، تحلیلشان را عوض می‌کنند.

ظریف اضافه کرد: ما هیچ‌وقت در شرایط اضطرار با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد، طرفی که از مذاکره خارج شد، ایران نبود، آمریکایی‌ها تا 8‌ماه قبل در برجام حضور داشتند و با ما مذاکره می‌کردند ولی آن را ترک کردند و خودشان باید به مذاکره برگردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید