• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4244
+
-

وحشت در هاوایی

ارسال پیامک اشتباهی هشدار حمله موشکی به هاوایی، مردم این ایالت آمریکا را در شوک و وحشت فرو‌ برد. مردم هاوایی، ماه‌هاست به‌خاطر خطر حمله هسته‌ای کره‌شمالی در نگرانی زندگی می‌کنند

بین الملل
وحشت در هاوایی

جواد نصرتی|خبرنگار

اشتباه یک کارمند مرکز مدیریت بحران هاوایی در فشار دادن یک دکمه، پیامکی حاوی هشدار درباره حمله موشکی به ساکنان این ایالت فرستاد و مردم را وحشت‌زده و شوکه‌شده، به پناهگاه‌ها فرستاد. به گزارش بی‌بی‌سی، شنبه صبح به وقت محلی، پیامکی به‌صورت سراسری به گوشی‌های موبایل ارسال شد که حاوی این هشدار ترسناک بود: «خطر موشک بالستیک در راه هاوایی. فوری پناه بگیرید. این هشدار، مانور نیست.»

ارسال این پیامک، باعث شرمساری مقامات در هاوایی شد و بعد از آن، دیوید ایگه، فرماندار ایالات از مردم معذرت خواست و در توضیح آن گفت که این پیامک، به‌خاطر اشتباه انسانی ارسال شده است. دولت آمریکا هم در واکنش به این اتفاق عجیب اعلام کرد که تحقیقات جامعی را در این‌باره انجام خواهد داد. دلیل وجود سیستم هشدار در هاوایی این است که این ایالت، نزدیک‌ترین ایالت آمریکا به کره‌شمالی به شمار می‌رود و با افزایش آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای در این کشور، به‌شدت در معرض حمله هسته‌ای از سوی رژیم کیم جونگ اون است. 20دقیقه طول می‌کشد تا موشک‌های کره‌شمالی به هاوایی برسند. مردم در هاوایی مدت‌هاست که با ترس حمله هسته‌ای زندگی می‌کنند و انتهای سال گذشته میلادی، دولت برای نخستین‌بار بعد از جنگ جهانی دوم از سیستم آژیر حمله هسته‌ای در این ایالت استفاده کرد.

اشتباه انسانی وحشتناک

پیام هشدار حمله موشکی، ساعت 8:07 به وقت محلی به موبایل‌های مردم فرستاده شد. با این حال 18دقیقه طول کشید تا ایمیلی برای اصلاح این هشدار به مردم برسد. نخستین پیامک اصلاحی در این باره، 38دقیقه بعد به موبایل‌های مردم فرستاده شد. ایگه، فرماندار هاوایی درباره علت بروز این اشتباه گفت: «هنگام تعویض شیفت، اقداماتی برای اطمینان از درست بودن سیستم‌ها انجام می‌شود. 3نفر هنگام تعویض شیفت در محل بوده‌اند و یک نفر، به اشتباه یک دکمه را فشار داده است.

 

از وان حمام تا فاضلاب

بعد از ارسال این پیامک، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در ایالات قطع شدند و پیامی ضبط شده که از مردم می‌خواست در ساختمان‌ها پناه بگیرند، پخش شد. گزارش‌هایی که از آمریکا درباره واکنش مردم پخش شده، بسیار تکان‌دهنده و تلخ است. بسیاری از مردم، با گریه با اعضای خانواده خود وداع می‌کردند و بسیاری دیگر در شرایطی بسیار نامناسب، در مکان‌هایی که از نظرشان امن به‌نظر می‌رسید، پناه می‌گرفتند. سی‌ان‌ان گزارش داده است که حتی برخی مردم در فاضلاب پناه گرفته‌اند. مت لوپرستی، نماینده مجلس محلی بعد از این اتفاق به یک شبکه محلی گفت: «بچه‌ها را جمع کردیم و در بسته‌ترین اتاقی که داشتیم، یعنی حمام جمع شدیم. آنها را در وان حمام گذاشتیم و دعا خواندیم و تلاش کردیم ببینیم چه اتفاقی افتاده چون (قبل از ارسال پیامک) صدای آژیر را نشنیدیم.»

 

حمله به ترامپ 

این اتفاق، در دیگر ایالت‌های آمریکا هم با واکنش‌های زیادی مواجه شد و جست‌و‌جوی مقصر از سوی مردم، در نهایت به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور ختم شد. با وجود اینکه کاخ سفید اعلام کرد به رئیس‌جمهور در این‌باره گزارش داده شده است، ‌واکنش خاصی از ترامپ در پی این اتفاق مشاهده نشد و همین باعث شد تا بسیاری از کاربران در فضای مجازی، به بی‌توجهی او به وضعیت کشور حمله کنند. این نکته که او هنگام این رویداد، گلف‌بازی می‌کرده عصبانیت مردم را حتی بیشتر کرد. پاتریک پرانفیلد، کارمند سابق وزارت دفاع در دولت باراک اوباما، در توییتی که با استقبال کاربران مواجه شد، ‌با طعنه به ترامپ نوشت: «خدا را شکر که رئیس‌جمهور گلف بازی می‌کرد.» جیمی لی کرتیس، بازیگر سرشناس هالیوود با لحنی بسیار تندتر به ترامپ تاخت.البته ترامپ، مدافعانی هم در همین فضا داشت و بسیاری در دفاع از او، به‌وجود دولت محلی دمکرات‌ها در هاوایی اشاره کردند.

 

   افزایش فروش داروهای ضدرادیواکتیو در آمریکا

 

مردم آمریکا، حتی بدون اتفاقی که در هاوایی روی داده هم به‌شدت نگران جنگ هسته‌ای هستند. از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، بازی دکمه حمله هسته‌ای را در ابتدای سال نو راه انداخته‌اند و همدیگر را با حمله اتمی تهدید کردند، فروش قرص ید پتاسیم که عوارض رادیواکتیو در بدن را کم می‌کند، به‌شدت افزایش یافته است. این افزایش فروش به خوبی نشان می‌دهد که مردم آمریکا، ‌واقعا نگران بروز جنگ هسته‌ای بین کشور خود و کره‌شمالی هستند. براساس اعلام سایت فروشنده این دارو، بعد از جدال لفظی ترامپ و اون، طی 2روز 140هزار سفارش ثبت شده، درحالی‌که در شرایط عالی، حدود 8هزار سفارش ثبت می‌شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید