• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42317
+
-

پرتاب ماهواره نسل جدید جی‌پی‌اس

اسپیس ایکس در آخرین پرتاب سال ۲۰۱۸ خود یک محموله نظامی و امنیتی را به فضا برد

پرتاب ماهواره نسل جدید جی‌پی‌اس

سال ۲۰۱۸ برای شرکت فضایی اسپیس‌ایکس سالی مهم بود اما این شرکت آخرین پرتاب موشک‌های فالکون ۹ خود را در این سال به یک محموله نظامی اختصاص داد. در سال گذشته فالکون ۹ به‌عنوان موشکی با قابلیت استفاده مجدد بارها پرتاب‌های موفقی داشت و محموله‌های زیادی را به مقصد رساند. بسیاری اما آخرین پرتاب این موشک را یکی از حساس‌‌ترین موارد نظامی می‌دانند.
در آخرین پرتاب سال ۲۰۱۸، اسپیس‌ایکس محموله امنیتی نیروی هوایی آمریکا را به فضا برد. این محموله نخستین ماهواره نسل جدید سیستم ناوبری نظامی آمریکا به ارزش بیش از ۵۰۰میلیون دلار به‌حساب می‌آید.
به گزارش سی‌نت، این مأموریت در هفته‌های اخیر چندین بار به تعویق افتاده بود؛ یک‌بار مرحله نخست راکت فالکون ۹ اطلاعات نادرستی را از یکی از سنسورها نمایش داد و بار دیگر به‌خاطر شرایط بد آب و هوایی پرتاب لغو شد. به گزارش ورج، محموله آخرین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۸ ماهواره‌ای به نام GPS III SV01 بود. این نخستین ماهواره از مجموعه ۱۰ماهواره‌ای به‌حساب می‌آید که نیروی هوایی آمریکا درنظر دارد برای سیستم ناوبری جی‌پی‌اس ۳ به فضا پرتاب کند. این ماهواره قرار است به جمع سیستم‌های جی‌پی‌اس‌ فعلی نیروی هوایی ملحق شود که هم‌اکنون در مدار قرار دارند و وقتی سیستم جدید کاملا عملیاتی شود می‌توان امیدوار بود که اطلاعاتی با دقت سه برابر بیشتر را نسبت به جی‌پی‌اس‌های امروزی در اختیار نیروهای نظامی این کشور قرار دهد. تخمین زده می‌شود تا چند سال دیگر این سیستم جدید ناوبری عملیاتی شود. GPS III همچنین دارای سیستم گیرنده و فرستنده قوی‌تری است تا در مواجهه با اختلالات پارازیتی خللی در فعالیت آن ایجاد نشود.

نبرد جی‌پی‌اسی 
از جی‌پی‌اس حال حاضر همه ما به‌ویژه در زمان استفاده از نرم‌افزارهای مسیریابی استفاده می‌کنیم. کشورهای مختلف اما طی سال‌های گذشته تلاش داشته‌اند تا سیستم‌های ناوبری خاص خود را بسازند و داشته باشند. سامانه موقعیت‌یابی جهانی یا جی‌پی‌اس منظومه‌ای از ۲۴ ماهواره است که زمین را دور می‌زند و در هر مدار ۴ ماهواره قرار دارد. راکت‌های کوچکی نیز ماهواره‌ها را در مسیر صحیح نگاه می‌دارد. موقعیت‌یابی در تجهیزات مختلف ازجمله تجهیزات نظامی آن قدر مهم است که کشورهای مختلف در تلاش برای راه‌اندازی سامانه‌های مختص خود برای جلوگیری از سوءاستفاده آمریکا یا متحدانش هستند؛ به‌عنوان نمونه سامانه گلوناس توسط روسیه توسعه داده شده است. گلوناس هم یک سامانه ناوبری ماهواره‌ای بر مبنای موج‌های رادیویی است که به‌وسیله نیروی دفاعی هوافضای روسیه برای دولت روسیه فعالیت می‌کند. سامانه گالیلئو گسترش داده شده توسط اتحادیه اروپاست. سامانه بیدو  (Beidou) توسط چین توسعه پیدا کرده است. سامانه QZSS  در ژاپن برای پوشش بهتر جزایر ژاپنی است. سامانه ماهواره‌ای موقعیت‌یابی ملی هند (IRNSS) هم یکی دیگر از نمونه‌ها در جهان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :