• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4219
+
-

لابی رژیم صهیونیستی برای اصلاح برجام

مشاور مرکل: مایل به اصلاح توافق هسته‌ای نیستیم

3روز بعد از اظهارات ترامپ درباره برجام و شرط و شروط عجیب او برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در آینده،  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی رایزنی‌هایی را برای برهم زدن توافق آغاز کرده. ترامپ خواستار مذاکره با ایران درباره موضوعات موشکی و دسترسی به اماکن نظامی و پایان‌ناپذیربودن محدودیت‌های ایران شده بود. در واکنش به تحرکات نتانیاهو،  کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون،  رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو،  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران و ضرورت احترام این توافق توسط تمام طرف‌ها تأکید کرده است.

در این بیانیه آمده است که دوطرف بر ضرورت مقابله با برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای تأکید کردند. منابع اسرائیلی اعلام کرده بودند که نتانیاهو،  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این تماس تلفنی مکرون را به بازنگری در توافق هسته‌ای تشویق کرده است. این منابع افزودند: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده که اظهارات دونالد ترامپ،  رئیس‌جمهور آمریکا را باید جدی گرفت و هر کس که خواستار حفظ برجام است باید آن را اصلاح کند.

از سوی دیگر کانال 10رژیم صهیونیستی گزارش داد که جن هکر، مشاور ارشد مرکل روز جمعه با یوسی کوهن، رئیس موساد و میر بن شابات مشاور امنیت ملی اسرائیل دیدار کرده و به آنها متذکر شده که برلین به همراه دیگر طرف‌های اروپایی برجام خواهان حفظ این توافق هستند و مایل به لغو یا اصلاح آن نیستند. به گزارش ایسنا،  امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه نیز در تماس تلفنی با ترامپ و در آستانه اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام بر لزوم اجرای تعهد طرف‌ها در توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده بود.

ترامپ جمعه شب به وقت تهران در بیانیه‌ای در مورد برجام اعلام کرد: امروز من تعلیق تحریم‌ ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای ایران و آخرین فرصت است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیزدرارتباط با  تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا برای ادامه تعلیق تحریم‌های ایران در سایت شخصی‌اش نوشت: توافق هسته‌ای کارساز بوده و این توافق برای امنیت اروپا و تمام جهان ضروری است.

اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه تأیید کرد که آمریکا به تعهداتش عمل می‌کند؛ یعنی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام گامی مثبت است. علی لاریجانی، رئیس مجلس هم دیروز در واکنش به اقدامات ترامپ علیه ایران گفت: مجلس به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد و تغییرات از سنخی که رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً بیان داشته است با تخریب کل توافق برابری می‌کند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در واکنش به اظهارات ترامپ در صفحه توییترش نوشت: برجام قابل مذاکره مجدد نیست. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم تأکید کرد: در ایران هیچ شخصیتی اجازه دسترسی آژانس به سایت‌های نظامی را نمی‌دهد و اساساً چنین موضوعی در پادمان،  پروتکل الحاقی و برجام وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید