• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41982
+
-

فرصت‌های طلایی برای آرامش روانی

رابعه موحد/روانشناس

توجه به حقوق شهروندی و اطمینان از منظور شدن آن برای همه افراد جامعه ابزار بسیار مناسبی برای آرامش روانی شهروندان است. در کنار چنین عاملی که قطعا با آگاهی‌بخشی و رشد علمی جامعه محقق می‌شود، اطلاعات لازم و مفید نیز می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ثبات روانی جامعه داشته باشد. توجه به مناسبت‌ها و تشریح اطلاعات لازم پیرامون آنها کاری است که موجب ایجاد روحیه مودت و همدلی می‌شود.
به‌طور مثال یکی از مناسبت‌هایی که در جامعه ما با خاموشی و فراموشی با آن برخورد می‌شود، سالروز درگذشت قهرمان مبارزه با استعمار، میرزاتقی‌خان امیرکبیر است. به‌نظرم امیرکبیر از شخصیت‌های بزرگ تاریخی است که پرداختن به وجوه شخصیتی او می‌تواند با بحث‌های تاریخی و اجتماعی فراوانی همراه باشد. درواقع اگر کسی امیرکبیر و اقدامات او را بشناسد با بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ ما آشنا خواهد شد.
چنانکه گفتم چنین مناسبت‌هایی می‌تواند جامعه را از سویی با ظرفیت‌های ملی و فرهنگی خود آشنا کند و از سوی دیگر روحیه همدلی و توافق و به‌تبع آن آرامش و ثبات روانی را ایجاد کند.
بسیاری از سوءرفتارها و واکنش‌های عصبی و احساسی ریشه در نامناسب بودن بسترهای اجتماعی دارد. اگر چنانچه بسترهای اجتماعی برای تقویت پایه‌های همکاری و همراهی بین اعضای جامعه آماده باشد، قطعا بسیاری از سوءرفتارها نیز رخت از جامعه برخواهد بست و شاهد بسیاری از فشارها و وضعیت‌های نامطلوب روانی نخواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید