• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41718
+
-

اردوغان و روحانی اعلام کردند تسهیلات بیشتری برای ورود و خروج بازرگانان و مردم 2کشور فراهم می‌شود

توافق تجاری ایران و ترکیه در پسا تحریم

دولت
توافق تجاری ایران و ترکیه در پسا تحریم

سران ایران و ترکیه با هم قرار گذاشتند که تعرفه ترجیحی بین 2کشور برقرار کنند تا هدف 30میلیارد دلاری تجارت بین تهران و آنکارا محقق شود. رجب طیب اردوغان در دیدار حسن روحانی تأکید کرد که کشورش تحریم‌های ایران را جدی نمی‌گیرد.

رئیس‌جمهور در سفر دوروزه خود به ترکیه که به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان، همتای ترک انجام شد، علاوه بر شرکت در پنجمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های 2کشور که با حضور شماری از اعضای دولت‌های ایران و ترکیه برگزار شد، دیداری دوجانبه با اردوغان داشت.

در پایان نشست شورای‌عالی همکاری‌های 2کشور، 2 سند و تفاهمنامه همکاری در حوزه بهداشت و درمان و امور ارتباطات و رسانه‌ای در حضور روسای جمهور 2کشور امضا شد.

رئیس‌جمهور در این سفر با حضور در همایش اقتصادی تجار ایرانی و ترکیه‌ای، اظهار کرد: دوطرف تصمیم گرفتیم تسهیلات بیشتری برای ورود و خروج و فعالیت بازرگانان و مردم 2کشور فراهم کنیم و در مذاکرات امروز در ارتباط با ایجاد تسهیلات بانکی، پولی و ارتباطات اقتصادی بین 2کشور تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم.

روحانی با اشاره به اینکه فعالیت اقتصادی بدون تسهیلات مالی امکان‌پذیر نیست، گفت: در شرایطی می‌توانیم به هدف 30میلیارد دلاری برسیم که شرایط و تسهیلات مالی بین 2کشور مناسب باشد و در این زمینه مؤسسات، بانک‌ها، صندوق، بیمه، کشتیرانی و حمل‌ونقل می‌تواند نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور، روحانی در ادامه، همکاری 2کشور در زمینه انرژی را مورد اشاره قرار داد و افزود: آمادگی داریم انرژی کشور ترکیه را برای بلندمدت، تأمین کنیم و هر مقدار که ترکیه نیاز داشته باشد، ایران در این زمینه کاملا آمادگی دارد از ظرفیت‌ها و امکانات خود استفاده کند.

تجارت آزاد از اهداف ایران و ترکیه

رئیس‌جمهور تجارت آزاد و نرخ‌های ترجیحی را از اهداف ایران و ترکیه برای توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: امروز این هدف در برخی اقلام محقق شده و باید سطح و میزان این اقلام را هرچه بیشتر توسعه دهیم تا جایی که به نقطه تجارت آزاد در منطقه دست یابیم و بی‌تردید این شرایط به نفع منطقه و 2 ملت است و در این زمینه مناطق آزاد و استفاده از ظرفیت‌های آن می‌تواند بسیار مؤثر باشد. روحانی را در سفر به ترکیه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و وزیران امور خارجه، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، رئیس بانک مرکزی و رئیس اتاق بازرگانی، صنعت معدن و کشاورزی همراهی کردند.

محمدجواد ظریف در حاشیه این سفر در توییتر نوشت:« ایران و ترکیه به‌عنوان همسایگانی که در ۴۰۰سال اخیر از موهبت صلح و آرامش برخوردار بوده‌اند، متعهد به همکاری مشترک برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه‌مان هستیم.» حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی هم در توییتر خود نوشت: پیام مشترک روحانی و اردوغان این است که ایرانیان و ترکیه‌ای‌ها دوستان روزهای سخت یکدیگر هستند. چه در کودتا و چه در تحریم پشت یکدیگر را خالی نمی‌کنند. اخبار تأیید نشده‌ای وجود دارد که در جریان کودتای سال2016 علیه اردوغان، ایران کمک‌های مستقیم به اردوغان کرده بود تا در قدرت باقی بماند.

 شعرخوانی اردوغان در نشست خبری

 سران ایران و ترکیه همچنین در یک نشست خبری نتایج مذاکرات خود را با خبرنگاران در میان گذاشتند. روحانی در این نشست، اقدام آمریکا علیه ایران را اقدامی صددرصد تروریستی توصیف کرد و گفت: دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های ظالمانه، دولت‌ها و شرکت‌های دیگر را برای اجرای قطعنامه2231 و تجارت آزاد با ایران می‌ترساند و این اقدام آمریکا برخلاف مقررات بین‌المللی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: معتقدیم دوران قلدرمآبی در جهان به پایان رسیده است و امروز ملت‌ها بر مبنای منافع مشترک تصمیم‌گیری و رفتار می‌کنند. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با تأکید بر اینکه تمامی طرفین برجام باید بر آن متعهد باشند و ادامه آن به نفع صلح و امنیت جهانی است، گفت: پایبندی ایران به برجام بارها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده و خروج آمریکا از این معاهده درست نیست.

اردوغان با بیان اینکه اعمال تحریم آمریکا علیه ایران امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، گفت: به‌عنوان ترکیه از این اقدام آمریکا به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و برای کاهش تبعات آن نسبت به ایران آماده همکاری هستیم چرا که حقوق همسایگی ایجاب می‌کند که کشورهایمان در روزهای سخت در کنار یکدیگر باشند؛ لذا به‌رغم فشارهای ناحق نسبت به ایران در کنار مردم این کشور خواهیم بود.

نشست خبری اردوغان و روحانی یک حاشیه جالب هم داشت؛ اردوغان در این نشست که در آستانه شب یلدا برگزار شد به زبان فارسی و با لهجه ترکی استانبولی شعر «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد» حافظ را خواند که مورد توجه و تشویق روحانی و اعضای هیأت ایران قرار گرفت. اردوغان در جریان دیدارهای روحانی اشعاری از نظامی و صائب هم خوانده بود.

انتظار کاهش روابط با ایران را نداشته باشند

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اعمال تحریم آمریکا علیه ایران، گفت: تصمیم آمریکا در جهت اعمال تحریم نباید مانع رسیدن به هدف 2کشور در توسعه روابط اقتصادی باشد و باید بدانیم که تصمیم آمریکا به‌معنای تنبیه مردم ایران است و این موضوعی است که ترکیه در هر فرصتی آن را به صراحت اعلام می‌کند. اردوغان افزود: اقدام یکجانبه آمریکا در این زمینه امنیت جهانی و بین‌المللی را تهدید می‌کند و همه باید بدانیم که امروز جهان محتاج صلح و امنیت است نه جنگ. رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: ترکیه تحریم‌ها را قبول ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند به‌دلیل آن از ترکیه انتظار داشته باشد که روابط اقتصادی با ایران را کاهش دهد و امروز در چارچوب همبستگی متقابل مصمم هستیم و بدون تردید می‌توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

اخم و لبخند اثر ندارد

رئیس‌جمهور  ایران  تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: بدون تردید این تحریم‌ها هم می‌تواند سطح روابط ما را پایین بیاورد و هم  ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی بهتر آن را تبدیل به فرصت کنیم. با استفاده از شرایط کنونی می‌توانیم آنچنان پایه‌های اقتصادی خود را به هم تنیده کنیم که هیچ تهدیدی نتواند به آن آسیب بزند. روحانی خاطرنشان کرد: قطعنامه2231 به‌عنوان یک قطعنامه الزامی از همه کشورها می‌خواهد که از آن حمایت کنند. لذا معدودی از کشورها که به تفکر آمریکایی ملحق شده‌اند، در حقیقت قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند. روحانی تصریح کرد: نه لبخند کسی در روابط اقتصادی و تجاری ما تأثیرگذار است و نه عصبانیت و اخم قدرتی می‌تواند در این روابط اثرگذار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید