• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41646
+
-

ریزش 17میلیارد دلاری بورس در پاییز

ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام در پاییز امسال 17میلیارددلار معادل 170هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران دیروز باز هم نزول کرد. این نزول که از مهر‌ماه آغاز شده تاکنون زیان‌های سنگینی به سهامداران تحمیل کرده و به فرار گسترده سهامداران از بورس منجر شده است نتیجه فرار سرمایه‌گذاران نیزکاهش شدید ارزش معاملات است به‌طوری که ارزش معاملات بورس که در اواخر تابستان در برخی روز‌ها به 3هزار میلیارد تومان هم رسیده بود اکنون به محدوده 800میلیارد تومان رسیده است. به زعم کارشناسان، نزول سنگین سال‌جاری آثار به‌مراتب دنباله‌دارتری نسبت به نزول بورس در سال 92دارد و این احتمال وجود داردکه برخی از سرمایه‌گذاران هرگز بار دیگر به بورس بازنگردند. 
مهدی حیدرزاده، مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در این‌باره می‌گوید: به‌نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از نقدینگی سرگردان که توسط اشخاص حقیقی در ماه‌های ابتدایی سال وارد بازار سرمایه شده و به رشد چشمگیر شاخص کل منجر شده بود،  از بازار خارج‌شده و به کمبود نقدینگی و بی‌حالی این روزهای بازار منجر شده است. این نقدینگی مترصد ورود به بازاری است که چشم‌انداز مثبت‌تری دارد و شرایط بازار سرمایه هم فعلا روشن نیست.

رابطه دلار و نزول بورس
نزول شاخص بورس بعد از آن اتفاق افتاد که قیمت هر دلار آمریکا  از 19هزارو 500تومان در 4مهرماه، شروع به نزول کرد و شاخص بورس تهران هم که همبستگی زیادی با قیمت دلار دارد با نزول مواجه شد و چند روز بعد از سقوط دلار شروع به نزول کرد و از آن زمان تاکنون هزاران واحد کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از آغاز پاییز و به‌طور مشخص 5روز بعد از سقوط دلار تاکنون نزدیک به 39هزارو 500واحد افت کرده و از 195هزارو 500واحد به 156هزار واحد رسیده است. در این مدت ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس 170هزار میلیارد تومان معادل 17میلیارد دلار افت کرده و از 868هزار میلیارد تومان به 698هزار میلیارد تومان رسیده است. 
احسان رضاپور، مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی می‌گوید: کاهش نرخ ارز نقش مهمی در میزان درآمد شرکت‌های ارزی و ریالی ایفا می‌کند. به گفته او، عواملی چون تحریم‌ها،  تصویب بودجه سال آینده و وضعیت سودآوری شرکت‌ها هم منجر به بروز ابهام در بازار شده و این ابهام‌ها هم منجر به فشار فروش در بازار و کاهش معاملات شده است. نیما آزادی، کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید: تنها محرک این روزهای بازار نرخ ارز و تقویت شدید ریال است و تا زمانی که دلار با جهش مواجه نشود، فقط نقدینگی از یک صنعت به صنعت دیگر حرکت می‌کند و این خود به‌دلیل بحث رسوب پول،  به‌تدریج به کاهش حجم معاملات منجر خواهد شد. او می‌افزاید: قیمت نفت در 2‌ماه گذشته کاهش یافته و این موضوع فشار منفی بر بازار سهام را دو برابر کرده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید