• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41643
+
-

25درصد نقل و انتقالات با خودروی شخصی است

شهردار: باید شرایط سختگیرانه‌تری برای استفاده از خودروهای شخصی ایجاد شود

حضور شهردار در جلسه هیأت دولت همراه با بحث چندروز گذشته درباره استفاده از خودروی‌ شخصی در شهر بود؛ موضوعی که اخیرا با استفاده مسئولان از وسایل نقلیه عمومی یا دوچرخه بیشتر به بحث گذاشته شده است. به گزارش ایرنا، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به راهکارهای شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران، گفت: بیشتر آلودگی‌های کلانشهرها در اثر خودروها و وسایل نقلیه‌ای است که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند. بنابراین آنها باید هدف تغییر قرار گیرند، مخصوصا در آن بخشی که به شکل شخصی استفاده می‌شوند. پیروز حناچی افزود: اگر الگوهای جایگزین را استفاده کنیم، مطمئنا آلودگی هم کاهش خواهد یافت. در لندن در سال1952 در یک روز چند هزار نفر در اثر آلودگی هوا از بین رفتند و بعد تصمیم گرفتند که درست عمل کنند. ما ناچاریم و راهی جز این نداریم و من مطمئنم با همکاری مردم موفق خواهیم شد.
او درباره فروش طرح ترافیک هم گفت: هیچ تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است و هر تصمیمی گرفته شود منوط به تأیید شورای ترافیک شهر تهران است. با شهرفروشی قطعا وضعیت کنترل نخواهد شد ولی حین توسعه حوزه حمل‌ونقل عمومی باید شرایط سختگیرانه‌تری برای استفاده از خودروهای شخصی ایجاد شود، به شرطی که حوزه حمل‌ونقل عمومی جایگزین شود، این دو متناظر همدیگر هستند. حدود 25درصد از نقل و انتقالات شهری را با خودروهای شخصی داریم، نمی‌توانیم بگوییم این در میزان آلودگی شهر تأثیری ندارد و هر چقدر بتوانیم با رضایت مردم این میزان را متعادل کنیم به موفقیت دست می‌یابیم.
 
موافقت دولت با عوارض محلی
شماره جلسات مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به عدد 99 رسید. جلساتی که تا‌کنون برای همکاری و هماهنگی میان شهرداران شهر‌های بزرگ برگزار شده است و اکنون در فصل تنظیم بودجه و بررسی لایحه درآمدهای پایدار شهری در مجلس نیاز به این هماهنگی‌ها بیشتر حس می‌شود. به گزارش شهرنوشت،  شهردار تهران در این جلسه با تأکید بر اهمیت تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهری در مجلس گفت: در دیداری که با آقای دکتر عارف داشتم قرار شد فراکسیون امید نیز پیگیر منافع مدیریت شهری در لایحه درآمدهای پایدار باشد. «پیروز حناچی» ادامه داد: اخیرا جلسه‌ای با رئیس‌جمهور محترم داشتم و این مسئله را با ایشان مطرح کردم که شهرداران کلانشهرها اجازه و امکان اخذ عوارض محلی را داشته باشند و ایشان هم از این نظر استقبال کرد. به‌نظر می‌رسد اگر بتوانیم تجربه موفق سایر کشورها در این زمینه را ارائه کنیم نمایندگان مجلس و سایر مسئولان در‌این‌باره قانع شوند. 
«مرتضی الویری»، رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز در این نشست گفت: دولت موظف است قبل از ارائه بودجه سالانه،  آن را در اختیار شورای‌عالی استان‌ها قرار دهد در حالی که هیچ وقت این کار را نکرده است. اگر لایحه زودتر به دست ما برسد می‌توانیم جمع‌بندی‌های خود را روی آن داشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید