• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4161
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

 

نمازجمعه آن سال‌ها

امروز، روزی تاریخی در برگزاری نمازجمعه در کشورمان است؛ در چنین روزی در سال1358، امام‌خمینی در حکمی تاریخی، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را به‌عنوان امام جمعه تهران منصوب کردند. ایشان در آن دوران، عضو شورای انقلاب اسلامی بودند و به‌خاطر توانایی‌هایشان در سخنوری شهره. ایشان، همچنان یکی از مشهورترین امامان جمعه تاریخ انقلاب به‌شمار می‌روند. نخستین نمازجمعه تهران، پنجم مرداد1358 توسط مرحوم آیت‌الله طالقانی برگزار شد اما او در شهریور همان سال درگذشت. بعد از او، امام(ره)، آیت‌الله منتظری را به‌عنوان امام جمعه تهران منصوب کردند اما او هم چند‌ماه بعد، به‌خاطر احساس نیاز به حضور بیشتر در حوزه علمیه قم، از این سمت کناره‌گیری کرد و امام(ره) هم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در حکمی به سمت امام جمعه تهران منصوب کردند. در بخشی از حکم حضرت امام،  آمده است: «جنابعالی که بحمد‌الله به حسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعه تهران منصوب می‌باشید.» از دیگر امامان جمعه معروف تهران می‌توان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ، آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله موسوی اردبیلی اشاره کرد.

 

پایان آرام ستاره

گفت‌وگو با پاری‌مچ

«از این زمانه متنفرم، حالم را به هم می‌زند. همه‌‌چیز تحریف شده و اشتباه است... می‌دانم بدون هیچ تأسف و افسوسی این دنیا را ترک خواهم کرد. همه‌‌چیز آماده است حتی گورم که در معبدی انتظارم را می‌کشد.»

  آلن دلون (1935)؛ بازیگر سینما

 

عدالت برای زینب

ماجرای تجاوز و قتل یک دختر نوجوان در پاکستان، خشمی عمومی در این کشور ایجاد کرده است و مردم به‌شدت از دولت به‌خاطر کوتاهی در این زمینه انتقاد می‌کنند. خشم مردم بعد از آن فوران کرد که جنازه یک دختر 6ساله به‌نام زینب انصاری در تپه زباله‌ها پیدا شد. پلیس اعلام کرد که این دختر پیش از قتل، ‌مورد تجاوز قرار گرفته. براساس یک سند پلیس که در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته، این دهمین مورد مشابه از ابتدای ژانویه سال2017 به بعد است که در این شهر ثبت شده. مردم در این شهر و سراسر پاکستان، به‌شدت از پلیس به‌خاطر کوتاهی در پیدا کردن قاتل یا قاتلین عصبانی هستند و با JusticeForZainab# (عدالت برای زینب) خواستار رسیدگی جدی پلیس به این پرونده هستند. این ماجرا چنان جامعه پاکستان را شوکه کرده است که کایران ناز، مجری معروف پاکستانی، در شوی محبوب خود، در اعتراض به تجاوز و قتل زینب، ‌با دختر خردسالش حاضر شد و گفت: امروز، روز تشییع جنازه بشریت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید