• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4156
+
-

افسانه طراح کانسپت نابغه

گفت‌وگوی اختصاصی همشهری با پدر حسین عطایی برای بررسی صحت تمام ادعاهایی که درباره کودک 10 ساله طراح خودرو مطرح می‌شود

گفت و گو
افسانه طراح کانسپت نابغه

نابغه 10 ساله‌ای که با نرم‌افزارهای حرفه‌ای خودروی مفهومی طراحی می‌کند و از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا یعنی ولوو و تسلا درخواست همکاری دارد؛ حسین عطایی یکی از جنجالی‌ترین و احتمالا کم‌سن و سال‌ترین سلبریتی‌های هفته‌های گذشته در ایران است. بعد از حضور در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» کلیپ‌های برنامه‌ای که کودک 10 ساله در آن حضور داشت، در دنیای مجازی دست به‌دست گشت. برخی او را به‌عنوان نابغه‌ای نوظهور ستایش و بعضی دیگر به ماجرا شک کردند و دنبال جزئیات بیشتر گشتند. نتیجه شگفت‌آور بود.  

دعوت از حسین برای بررسی مدارک رد شد

خبرنگاران برای دستیابی به جزئیات ادعاهای مطرح شده درباره کودک نابغه نقش فعال‌تری ایفا کردند. فرستادن نامه برای شرکت ولوو، بررسی توانایی طراحی حسین عطایی از نظر حرفه‌ای، بررسی حکم مشاوره او و مدارکی که در برنامه درباره‌شان ادعا شده بود، نتایج چندان مثبتی نداشت. در همین حین همشهری در روز اول بعد از اجرای برنامه با پدر حسین عطایی تلفنی تماس گرفت و خواهان جزئیات بیشتر و مدارک دقیق‌تری در این رابطه شد. پدر حسین با امتناع از پذیرش این دعوت به‌خاطر خستگی فرزند یازده‌ساله‌اش، تأکید کرد آنها به‌زودی سفری به سوئد (برای بازدید از کارخانه ولوو)‌در پیش خواهند داشت و به همین دلیل، حدود 10روز بعد می‌تواند یک جلسه مصاحبه را تشکیل دهد. در همین زمان، از پدر حسین خواسته شد مدارک گفته شده را برای همشهری بفرستد یا درصورت خستگی حسین، خودش در دفتر همشهری حاضر شده و مدارک را ارائه کند. اما او گفت، چون مأمور حفاظت و مراقبت از حسین است، نمی‌تواند او را تنها بگذارد. مدت کوتاهی بعد از این گفت‌وگو، خبرگزاری‌ها عکس‌هایی از حسین عطایی در پارک فناوری کرج منتشر کردند که در حال طراحی یک خودروی کانسپت (خودروی مفهومی)‌بود. آخرین تماس همشهری با پدر حسین عطایی بعد از این برنامه گرفته شده و این فرصت را برای او فراهم کرد درباره تمام آنچه در فضای مجازی درباره پسرش گفته شد، پاسخ ارائه کند. این گزارش، ادعاها درباره حسین را مطرح می‌کند و در عین حال، دفاعیه پدر حسین را نیز به‌دنبال آن می‌آورد. این هم پاسخ‌هایی است که از طرف او به همشهری ارائه شده است:

داستان تسلا و ولوو: در مرحله کشف استعداد

ادعا شده حسین از طرف 2شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده. یکی از خبرنگاران، به روابط عمومی ولوو ایمیل فرستاده و جواب کوتاه آنها این است: «شرکت خودروسازی ولوو به هیچ فرد 10ساله‌ای شغل پیشنهاد نداده است.»

دفاعیه: در این نامه از پیشنهاد «شغل» به یک کودک سخن به میان آمده. او که قرار نیست شغل بگیرد و در خط تولید مشغول شود. مذاکرات ما برای شغل نیست که روابط عمومی بخواهد درباره آن پاسخگو باشد یا نه. آنها حسین را به‌عنوان یک نرم‌افزار می‌خواهند. او را کشف کرده‌اند و می‌خواهند او را جذب کنند. در واقع، آنها قرار است حسین را پرورش بدهند. فارغ از همه اینها، به‌کار گرفتن یک پسربچه 10 ساله و ارائه شغل به او بنا به قانون کار اروپا غیرقانونی است. آنها بحث‌شان حمایتی است. قرار است هرچیزی که می‌تواند به تخصص حسین کمک کند، در اختیارش بگذارند. در صحبت‌هایی که داشتیم، به ما گفتند، هدف ما این است که نشان بدهیم سرمایه‌گذاری روی افراد در سنین پایین جواب می‌دهد. مثلا آنها قرار است در نمایشگاه فرانکفورت از حسین دعوت کنند که آنجا برایشان با نرم‌افزار کاتیاکانسپت (خودروی مفهومی) طراحی کند. این طرح قرار نیست تبدیل به یک محصول شود بلکه می‌خواهند نشان بدهند سرمایه‌گذاری روی افراد در سن کم جواب می‌دهد.  

داستان طراحی زنده کانسپت

منتقدان می‌گویند، ‌طراحی‌هایی که حسین در پارک علم و فناوری البرز انجام داده، ‌بیشتر شبیه یک نقاشی است تا طرحی برای یک خودروی مفهومی. در طراحی یک خودرو باید چند متخصص کنار هم بنشینند و طرح‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند. به جز این، طرحی که ارائه شده، هیچ جزئیات فنی ندارد. دفاعیه: اینجا عموم نظر داده‌اند ولی طرف سخن ما افراد متخصص است. متخصصان می‌دانند معمولا افراد در 25سالگی به بالا با نرم‌افزار طراحی «کتیا» کار می‌کنند. همکلاسی‌های حسین مهندسی‌پزشکی، لیسانس و فوق‌لیسانس دارند. حسین تنها شاگرد آن کلاس بود که توانست از 100نمره، 92بگیرد. من از هفت‌خان رستم رد شده‌ام تا به مسئولان بقبولانم این پسر نابغه است. او نفر اول تری‌دی مکس از جهاد دانشگاهی است. مدرک همه این حرف‌ها موجود است.  

داستان مشاوره‌دادن به نوبخت: حکم ندارد اما مشاور است

حسین عطایی ادعا کرده، مشاور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است. این ادعا توسط روابط عمومی این سازمان تکذیب شده است. مدرکی که دراین باره ارائه می‌شود، حکم «مشاور افتخاری» و مربوط به سازمان برنامه و بودجه در استان البرز است. دفاعیه: امروز (چهارشنبه 20دی‌ماه)همراه حسین آقا در دفتر آقای دکتر نوبخت مهمان بودیم. حسین از دکتر حکم ندارد اما من فیلمی دارم که این دو عزیز با هم درباره اشتغال و مسائل دیگر کشور، بحث می‌کنند. حسین مشاور ایشان است اما حکم ندارد. مشاور خانم عرب شاهی، رئیس سازمان برنامه و بودجه البرز است و حکم ایشان را دارد. دکتر نوبخت زحمت کشیده و حسین را به پارک علم و فناوری البرز معرفی کرده‌اند. آنجا هم کارشناسانی هستند که اگر سهوا اشتباهی رخ داده باشد و حسین فرد مناسبی نباشد، او را دعوت نمی‌کنند. در آن جلسه 2نخبه صحبت کردند؛ یک نفر فردی 80ساله بود و دیگری، حسین 10ساله. نمی‌توان به این سادگی گفت که کسی بنیه علمی ندارد.

 

داستان اختراعات: در مرحله ثبت

ادعاشده: حسین عطایی 16اختراع دارد که یکی از مهم‌ترین‌هایشان «پهپاد 3وضعیتی عمودپرواز» است. با این همه در سایت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که اختراع‌های ایرانی را ثبت می‌کند، نام چنین اختراعی دیده نمی‌شود. نام حسین عطایی نیز به‌عنوان مخترع ثبت نشده است. دفاعیه: قصور از طرف پخش شبکه بود. واقعیت این است که 6اختراع حسین در مرحله اظهارنامه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منتظر است و ما چشم به راه این هستیم که شماره ثبت را برای ما ارسال کنند. عبارت درست‌تر این است که 6اختراع «در حال ثبت» هستند. بعد از اظهارنامه، نوبت دفاعیه است که اگر آن را بگذرانیم، گواهی ثبت اختراع می‌دهند. ما آقای رشیدپور را آدم صادقی می‌دانیم اما چون به‌خودشان دسترسی نداشته‌ایم، به یک نفر ثالث ماجرا را گفته بودیم که اصل حرف را درست منتقل نکرده بودند. ایشان بخشی از حرف را گفته بودند که دقیق نیست. این موضوع را ما در کانال تلگرامی‌مان هم متذکر شده‌ایم که 6اختراع در حال ثبت است. با وجود این، یک اشتباه فنی مدام در رسانه‌ها دست به‌دست می‌چرخد.

این خبر را به اشتراک بگذارید