• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41024
+
-

همه قربانیان ارتباط روسی

در یک سال گذشته 33 نفر و 3شرکت در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دام بازرس ویژه افتاده‌اند

تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، بزرگ‌ترین امید مخالفان ترامپ برای سرنگون کردن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکاست. بسیاری معتقدند ترامپ با کمک  یا دست‌کم تبانی با روس‌ها در انتخابات سال2016 موفق به شکست دادن هیلاری کلینتون شد و هرچه تحقیقات مولر جلوتر می‌رود، فرضیه آنها هم تقویت می‌شود. مولر تا حالا بیش از 30فرد و مؤسسه را در همین باره متهم کرده و احکام محکومیت برخی از آنها صادر شده است. بررسی‌ها از افراد دورتر به ترامپ شروع شد اما حالا کار به جایی رسیده است که مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، رئیس ستاد انتخاباتی او و همینطور وکیل و کارچاق‌کن سابقش محکوم شده‌اند. بسیاری در آمریکا در انتظار گام بعدی مولر هستند و معتقدند کار به نزدیکان درجه یک ترامپ هم خواهد رسید. پولیتیکو در گزارشی افراد و شرکت‌هایی که تا حالا به دام مولر افتاده‌اند را لیست کرده است.



بزرگ‌ترین دستاورد تحقیقات مولر تا حالا، محکوم کردن مایکل کوهن، وکیل و کارچاق‌کن سابق ترامپ است. کوهن که یک‌بار گفته بود حاضر است برای ترامپ جلوی گلوله بپرد، سال‌های زیادی یکی از نزدیکان ترامپ بوده و اطلاعات دست‌اولی از همه امپراتوری تجاری رئیس‌جمهور آمریکا دارد. او به‌خاطر پرداخت حق‌السکوت به2زن که با ترامپ رابطه غیراخلاقی داشته‌اند متهم به نقض قوانین مالی انتخاباتی شد و در نهایت با وجود همکاری با مولر، به 3 سال زندان محکوم شد.



رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، کلید کشف شبکه‌ای از ارتباط بین تیم ترامپ و روس‌ها بود. مانافورت سال‌ها با اولیگارش‌های روسیه و اوکراین ارتباط داشت. مولر، با زیر فشار قرار دادن مانافورت او را به همکاری واداشت. مانافورت در نهایت به جرم‌هایی مانند فرار از مالیات و فریب سیستم بانکی و همینطور توطئه علیه منافع ملی آمریکا اعتراف کرد. بعدها که مشخص شد مانافورت به مولر دروغ گفته است، توافق برای کاهش مجازات او از سوی تیم مولر کنار گذاشته شد و درخواست حبس بلندمدت برای او به دادگاه ارائه شد.



مایکل فلین، رده‌بالاترین کسی است که مولر صید کرده با این حال مهم‌ترین شکار او نیست. مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، با مولر نهایت همکاری را داشت و به همین‌خاطر مولر از دادگاه خواست که برای او عملا مجازات حبس درنظر نگیرد. او در بازجویی‌ها اعتراف کرد که با سفیر روسیه درباره لغو تحریم‌های دولت پیشین آمریکا علیه روسیه مذاکره کرده است.



مشاور سابق سیاست خارجی ترامپ، نخستین شکار مولر در اکتبر2017 بود. رئیس سابق اف‌بی‌آی، تنها 5‌ماه بعد از شروع کارش پاپادوپولوس را متهم کرد که به اف‌بی‌آی دروغ گفته است. او اطلاعاتی از ارتباط روسیه با انتخابات آمریکا و خرابکاری روسیه به نفع ترامپ علیه کلینتون داشته و آنها را به یک دیپلمات خارجی در واشنگتن گفته بود. پاپادوپولوس با مولر و تیمش همکاری کرد و به 14روز حبس محکوم شد.

ریک گیتس: قائم‌مقام سابق پل مانافورت، همچون رئیسش با اتهام‌های سنگین مالی مواجه شد اما خیلی زود به همکاری با مولر پرداخت و به‌عنوان شاهد ویژه علیه مانافورت در دادگاه حاضر شد.

سم پترن: دستیار سابق پل مانافورت، به‌خاطر فروش بلیت مراسم تحلیف ترامپ به یک اوکراینی طرفدار روسیه به قیمت 50هزار دلار مورد توجه مولر قرار گرفت. او به اتهام نقض قوانین انتخاباتی متهم شد و البته در ادامه به همکاری با مولر پرداخت.

الکس فان در سوان: وکیل هلندی به بازجویان فدرال درباره ارتباطش با ریک گیتس در پرونده حمایت از اوکراینی‌های نزدیک به روسیه دروغ گفت. او به 30روز حبس محکوم شد و بعد از آن از آمریکا اخراج شد.

ریچارد پیندو: صاحب یک شرکت خصوصی در کالیفرنیا، به‌خاطر فروش اطلاعات دزدی حساب‌های بانکی به روس‌ها که در خرید تبلیغات اینترنتی با هدف تأثیر در انتخابات مورد استفاده قرار گرفتند به 6‌ماه حبس محکوم شد.

شرکت‌ها و افراد روسیه‌ای: مولر در نخستین اقدام خود علیه افراد خارجی، آژانس تحقیقات اینترنت روسیه را به‌خاطر ایجاد «ارتش سایبری» با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرد. او در همین رابطه 2 شرکت دیگر را هم به تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا متهم کرد. مولر همچنین چندین شهروند روسی دیگر را هم با اتهام‌های مشابه در لیست خود قرار داد. برخی از آنها افسران بخش اطلاعاتی ارتش روسیه هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید