• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41001
+
-

کی داده، کی‌گرفته

وزیر رفاه از دستور روحانی برای توزیع بسته دوم حمایتی خبر داد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی از دستور رئیس‌جمهور برای آغاز نوبت دوم توزیع بسته‌های حمایتی برای خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد خبر داده است که هنوز تکلیف دور نخست توزیع سبد حمایتی مشخص نشده و بسیاری از مشمولان مدعی هستند که این حمایت‌ها را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش همشهری، طبق اعلام دولت، به همه خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی یا حقوق‌بگیر که سرپرست آنها درآمد کمتر از 3میلیون تومان در ‌ماه درآمد دارد، به یکی از شیوه‌های تعیین‌شده در برنامه حمایتی، 200هزار تومان پرداخت می‌شود. همچنین خانوارهایی که حقوق‌بگیر نیستند اما کمتر از 3میلیون تومان در‌ ماه درآمد دارند نیز پس از شناسایی توسط نهادهای حمایتی از این حمایت بهره‌مند خواهند شد؛ به‌گونه‌ای که به‌حساب خانوار تک‌نفره 100هزار تومان و برای خانوارهای با جمعیت بیشتر به‌صورت پلکانی تا سقف 350هزار تومان برای خانوار 5نفره واریز می‌شود.

یک‌ ماه از آغاز اجرای دور نخست توزیع بسته‌های حمایتی دولت می‌گذرد و دیروز نیز محمد شریعتمداری، وزیر  کار از به اتمام رسیدن بخش عمده توزیع سبدهای حمایتی به خانوارهای مشمول خبر داد. شریعتمداری گفت: توزیع بسته‌های حمایتی برای مددجویان بهزیستی، کمیته امداد و پشت‌نوبتی‌ها، کارگران و همچنین کارمندان آموزش‌وپرورش به اتمام رسیده و کارکنان مشمول در دیگر وزارتخانه‌ها نیز با تأیید ذی‌حسابان این بسته را دریافت می‌کنند. به گفته او، گروه سوم شامل کارگران ساختمانی، رانندگان و... نیز به‌تدریج در گروه‌های مختلف ساماندهی‌شده و این بسته‌ها به آنها تخصیص داده شده است. او درباره خانوارهایی که حقوق‌بگیر یا تحت پوشش بیمه نیستند اما درآمد زیر 3میلیون تومان در ‌ماه دارند نیزگفت: این خانواده‌ها از طریق نهادهای حمایتی شناسایی شده و بسته حمایتی به آنها داده می‌شود. این اظهارات در حالی است که مخاطبان همشهری اعم از کارمند، کارگر، بازنشسته و روستایی در تماس با تحریریه اعلام کرده‌اند با وجود اینکه با قاعده معرفی‌شده دولت مشمول  حمایت‌ها محسوب می‌شوند، هنوز وجهی به‌حساب آنها واریز نشده است. تعدادی از بازنشستگان تأمین اجتماعی با حقوق ماهانه کمتر از 2میلیون تومان در تماس با همشهری خواستار پیگیری ‌تخصیص‌نیافتن سبد حمایتی به‌خود شدند اما هیچ‌یک از مسئولان وزارت رفاه حاضر به انتشار اطلاعاتی از این طرح نشدند و حتی تماس‌های همشهری با روابط عمومی این وزارتخانه نیز نتیجه‌ای در پی نداشت.

در این میان علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار نیز به تسنیم خبر داده است که تاکنون هیچ کارگری بسته حمایتی دریافت نکرده؛ هرچند با توزیع این بسته نیز گرهی از کار کارگران باز نخواهد شد. به گفته خدایی، کارگران منتظر برگزاری جلسه شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزدند و برای این اتفاق چشم‌انتظار همراهی وزیر کار هستند. به‌نظر می‌رسد شریعتمداری که از نخستین روز حضور در وزارت کار مدعی شفاف‌سازی و سه‌جانبه‌گرایی بوده است، انتظار می‌رود به‌صورت مستدل و شفاف از نحوه توزیع بسته‌های حمایتی سخن بگوید و اگر قرار است اکثریت خانوارهای کارگری، بازنشسته و کارمند دارای حقوق کمتر از 3میلیون تومان مشمول این حمایت‌ها نباشند، یک‌بار برای همیشه آب پاکی را روی دست این جماعت بریزد تا در دورهای بعدی اجرای این سیاست، چشم‌انتظار حمایت نمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید