• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 40975
+
-

ظریف در نشست دوحه: ایران، هنر دور‌زدن تحریم‌ها را به همه یاد خواهد داد

آمریکا حق ندارد از 2231 حرف بزند

دیپلماسی
ظریف در نشست دوحه: ایران، هنر دور‌زدن تحریم‌ها را به همه یاد خواهد داد

وزیر خارجه یک‌بار دیگر به آمریکا هشدار داد که حق اظهارنظر درباره قطعنامه 2231را ندارد. محمد‌جواد ظریف این بار در قطر گفته است آمریکا نمی‌تواند از قطعنامه‌ای سخن بگوید که خود آن را نقض کرده است. رابطه با آمریکا و عربستان و تحولات یمن و سوریه و چند ملاقات و مصاحبه از دیگر برنامه‌های ظریف در دوحه بود.

ظریف دیروز به قطر رفت تا در نشست «دوحه فروم 2018» که با سخنرانی امیر قطر آغاز به‌کار کرد، شرکت کند. او در یکی از پنل‌های این نشست درباره مذاکره ایران با آمریکا اظهار داشت:  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به هر دلیلی تصمیم به خروج از برجام گرفته و اگر حالا می‌خواهد با ایران مذاکره داشته باشد، این گفت‌وگوها باید هدف مشخصی را دنبال کند.

به گزارش فارس، ظریف در ادامه با کنایه به مذاکرات رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره‌شمالی گفت: «ما صرفا برای عکس‌گرفتن و امضای یک سند دو‌برگی گفت‌وگو نمی‌کنیم.»

ظریف گفت: اگر هنری باشد که ایران بتواند به آن مسلط شود و آن را به دیگران آموزش دهد، آن هنر گریز از تحریم‌ها خواهد بود.

وزیر خارجه اضافه کرد: واضح است که ما به‌خاطر تحریم‌های آمریکا تحت فشار قرار داریم؛ اما آیا این به تغییر سیاست‌های‌مان منجر می‌شود؟ من تضمین می‌کنم که چنین چیزی پیش نمی‌آید.

عربستان به دنبال کاهش تنش نیست

ظریف در پنل چشم‌انداز رابطه تهران و ریاض هم بیان کرد: ما در فارسی مثالی داریم که وقتی شما به خواستگاری می‌روید، ۵۰درصد مسئله حل است. ۵۰‌درصد بقیه به پاسخ طرف مقابل بستگی دارد.

وزیر خارجه با بیان اینکه متأسفانه عربستان سعودی به‌دنبال کاهش تنش‌ها نیست، گفت: در واقع سعودی‌ها به این معتقد هستند که افزایش تنش‌ها به نفع منافع آنها‌ست. ببینید با قطر چه کردند. نگاه کنید به زندانی‌کردن نخست‌وزیر یک کشور دیگر. نگاه کنید در یمن چه کردند. طبق اعلام سایت «نشست دوحه» آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل استفان دیمیستورا نماینده ویژه او در امور سوریه، وزیر خارجه ژاپن، ‌یوسف بن علوی‌ وزیر مسئول در امور خارجی عمان، ‌آلیستر برت‌ معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ازجمله افراد شرکت‌کننده در این نشست هستند. نشست دوحه 2018 تحت عنوان «شکل‌گیری سیاست در جهان به هم پیوسته» با تمرکز بر «امنیت»، «صلح و میانجیگری»، «توسعه اقتصادی» و «روندها و گذار‌ها» برگزار می‌شود.
نشست دوحه فروم از سال 2000 با هدف رایزنی درباره چالش‌های سیاسی و اقتصادی منطقه و بررسی راه‌حل‌های آن راه‌اندازی شد.

توافق همچنان پابرجاست

ظریف در حاشیه این نشست با الجزیره مصاحبه کرد و درباره اتهام آمریکا به ایران نسبت به نقض قطعنامه 2231 با اشاره به اینکه «موشک‌های ایران اهداف دفاعی دارند»، گفت: آمریکا با خروج از برجام، به‌طور کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است؛ آمریکا تلاش کرده برجام را از میان ببرد اما این توافق همچنان پابرجاست.

ظریف همچنین با اشاره به اینکه قطعنامه 2231 ایران را از آزمایش موشک بازنمی‌دارد و تنها از موشک‌هایی یاد می‌کند که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشند، تصریح کرد: برجام و قطعنامه‌2231 تأیید می‌کنند که ایران به‌دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست؛ بنابراین ما هیچ‌گونه کلاهک هسته‌ای در اختیار نداریم که بخواهیم برایشان موشک بسازیم. این بدین معناست که موشک‌هایی که ما در حال آزمایش‌شان هستیم، هیچ دخلی به قطعنامه‌2231 شورای امنیت ندارند.

 شورای امنیت سازمان ملل بنا به درخواست انگلیس و فرانسه در نشست روز سه‌شنبه‌خود به بررسی آزمایش موشکی توسط ایران پرداخت که بدون نتیجه پایان یافت. آمریکا در این جلسه خواستار محکوم‌کردن آزمایش‌های موشکی ایران شده بود.

ظریف در دوحه یک موضوع منطقه‌ای را هم در دستور کار مذاکره داشت؛ رایزنی درباره اوضاع یمنی که به‌تازگی طرفین درگیر در آن در مذاکراتی در سوئد بر سر آتش‌بس توافق کردند. ظریف در حاشیه نشست دوحه با شیخ عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست‌وزیر این کشور عربی دیدار و رایزنی کرد که ابراز حمایت از پیشرفت مذاکرات صلح در یمن از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی این دو مقام ایرانی و قطری بود. همزمان با رایزنی‌های ظریف در دوحه، در تهران هم نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه مشغول مذاکره با حسین جابری انصاری، دستیار وزیر خارجه درباره سوریه بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است «استفان دی‌میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه قرار است این هفته با نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در ژنو دیدار و درباره تشکیل کمیته قانون اساسی بحث و تبادل نظر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید