• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40825
+
-

تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار به 1356واحد رسید

تولید
تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار به 1356واحد رسید

براساس آمارها از سال 1387تاکنون سالانه ۱۱۵ بنگاه اقتصادی در کشور به جمع بنگاه‌های مشکل‌دار افزوده شده‌است. در سال گذشته 380هزار نفر معادل 21درصد از کل جمعیت بیکاران کشور به‌واسطه مشکل‌دار شدن بنگاه‌ها بیکار شده‌اند.
تحولات اقتصاد ایران در 4سال منتهی به 1391بنگاه‌های اقتصادی را به ورطه مشکلات کشانده؛ به‌گونه‌ای که در سال 1391، بالغ‌بر 1932بنگاه مشکل‌دار در کشور وجود داشته است که بخشی از آنها کاملاً تعطیل بوده‌اند و برخی نیمه‌فعال. به گزارش همشهری، این وضعیت از سال1392 اندکی بهبود یافته و تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار به 1480واحد رسیده است اما باز هم وضعیت در مقایسه با چند سال قبل وخیم به‌نظر می‌رسد. نگاهی به آمار بنگاه‌های مشکل‌دار کشور در یک دهه اخیر نشان می‌دهد تعداد این بنگاه‌ها از ۲۰۰ واحد در سال1387به ۱۳۵۶ واحد در شهریور۹۷ رسیده است.
بررسی آمار رسمی از وضعیت بیکاری ناشی از بنگاه‌های مشکل‌دار نشان می‌دهد، تعداد واحدهای مشکل‌دار در سال ۱۳۸۷ جمعاً ۲۰۰ واحد بوده که در سال ۱۳۸۸ با رشد بالغ‌بر ۱۲۰ درصدی به ۴۴۱ واحد رسیده است. همچنین تعداد این واحدها در پایان دهه ۸۰ شیب فزاینده به‌خود گرفته و در سال ۸۹ تعداد واحدهای مشکل‌دار به ۷۷۹ بنگاه رسیده است، اما در سال ۹۰ نیز به‌دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و رشد فزاینده نرخ ارز، صعود شتابان نرخ تورم، وضعیت نابسامان اقتصاد ایران افزایش تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار سیر فزاینده‌ای داشته است.
 به گزارش مهر، در سال ۹۱ که به‌زعم تحلیلگران یکی از پرچالش‌ترین سال‌ها برای بخش تولید کشور محسوب می‌شود، تعداد بنگاه‌های بزرگ تولیدی دچار مشکل به ۱۹۳۲ واحد افزایش یافت که نسبت به سال ۱۳۸۷ از رشد ۸۶۶ درصدی حکایت دارد. در ادامه از سال 1392با تغییر دولت و بروز برخی تحولات مثبت در سیاستگذاری‌های اقتصاد داخلی و روابط دیپلماسی کشور وضعیت اقتصاد به ثبات نسبی رسید و از تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار کاسته شد، اما باز هم وضعیت بنگاه‌ها نسبت به سال‌های قبل از 1390هرگز بهبود نیافت. هم‌اکنون تبعات منفی آثار اقتصادی اوایل دهه ۹۰ همچنان بر بنگاه‌های اقتصادی سایه دارد؛ به‌نحوی‌که براساس آخرین آمار و اطلاعات تا پایان شهریورماه ۹۷، تعداد ۱۳۵۶ بنگاه مشکل‌دار در کشور شناسایی شده است. براساس آمارها از ۱۳۵۶ واحد مشکل‌دار شناسایی شده تا پایان شهریورماه امسال، تعداد ۱۷۳ بنگاه تعطیل، ۵۶۵ بنگاه نیمه‌فعال و ۶۱۸ بنگاه فعال هستند.

   بنگاه‌های مشکل‌دار و بیکاری

بررسی وضعیت نامناسب بنگاه‌های اقتصادی کشور در دهه اخیر و تطبیق آن با شرایط فعلی اقتصاد کشور نشان می‌دهد که سهم بنگاه‌های اقتصادی از بیکاری قابل توجه بوده و همچنان نیز امکان افزایش بیکاری ناشی از تعطیلی بنگاه یا تعدیل نیروی کار وجود دارد. اطلاعات و آمار رسمی از فرصت‌های از دست رفته شغلی ناشی از بنگاه‌های مشکل‌دار، حاکی از آن است که در سال 1387حدود 16.4درصد از شاغلان کشور معادل 214هزار نفر، به‌دلیل تعطیلی بنگاه‌های مشکل‌دار یا تعدیل نیرو توسط آنها به جمع بیکاران کشور اضافه شده‌اند. این تعداد در سال 1394افزایش یافته و به 274هزار نفر رسیده که 19درصد از کل بیکاران کشور را شامل می‌شده است. براساس آمارها در سال گذشته نیز 380هزار نیروی کار معادل 21درصد از جمعیت شاغلان کشور از بنگاه‌های مشکل‌دار کشور بیکار شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید