• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 آذر 1397
کد مطلب : 40783
+
-

مخالفت آمریکا با درخواست اسرائیل برای تحریم لبنان

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز گذشته در گزارشی، جزئیات جدیدی از ملاقات ناگهانی بنیامین نتانیاهو با مایک پمپئو که هفته قبل در بروکسل برگزار شد، منتشر کرده است. براساس این گزارش، نخست‌وزیر اسرائیل در این ملاقات از وزیر خارجه آمریکا درخواست کرده مقدمه اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه لبنان را فراهم کند. به گفته هاآرتص، نتانیاهو در بیان علت این درخواست بر حمایت دولت لبنان از حزب‌الله تأکید کرده و گفته است: لبنانی‌ها باید درک کنند تحرکات آزادانه حزب‌الله در این کشور برای تمامی آنها هزینه‌ساز است. نکته قابل توجه اما این است که ملاقات مذکور تنها چند روز پیش از عملیات سپر شمال در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی برگزار شده؛ عملیاتی که با هدف شناسایی و انهدام تونل‌های حزب‌الله در نوار مرزی جنوب لبنان آغاز شده است.
اما به گفته هاآرتص، آمریکا با درخواست نخست‌وزیر اسرائیل برای تحریم لبنان مخالفت کرده است. در این گزارش آمده است: آمریکا به‌رغم تأکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود، از تحریم لبنان خودداری کرده است. از دید واشنگتن، هرگونه تحریمی علیه حزب‌الله باید مستقیما این سازمان را هدف قرار دهد چراکه روابط آمریکا و لبنان در سطوح مختلف، ازجمله اقتصادی و نظامی بسیار درهم‌تنیده است و امکان تحریم عمومی این کشور فراهم نیست.
بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی طی یک‌ماه گذشته نسبت به خطر وقوع جنگ در غزه و یا به‌طور مشخص لبنان در پی افزایش فشارهای پلیس و همچنین سازمان قضایی اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو هشدار داده‌اند. این فشارها بعد از توصیه اخیر پلیس به دادستانی اسرائیل برای محاکمه نخست‌وزیر این رژیم بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید