• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 آذر 1397
کد مطلب : 40781
+
-

ترس استیضاح در راهروهای کاخ سفید

آمریکا
ترس استیضاح در راهروهای کاخ سفید

زمزمه‌های استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا چنان در واشنگتن بالا گرفته است که شخص دونالد ترامپ هم به آنها واکنش نشان داده و گفته است که اصلا از این بابت احساس نگرانی نمی‌کند.
ترامپ در گفت‌وگوی اختصاصی با رویترز نه‌تنها موضوعیت استیضاح خود را زیر سؤال برده بلکه گفته است این کار می‌تواند آشوب به پا کند.
رئیس‌جمهور آمریکا به رویترز گفته است: «استیضاح کردن کسی که کار غلطی انجام نداده و بزرگ‌ترین اقتصاد را در تاریخ کشورمان ایجاد کرده بسیار سخت است. نه، من اصلا نگران نیستم. فکر می‌کنم اگر این کار انجام شود، مردم شورش خواهند کرد.»
موضوع استیضاح ترامپ، بعد از آن رنگ واقعیت به‌خود گرفت که جمعه پیش، دادستان‌های نیویورک موضوع پرداخت حق‌السکوت به 2زنی که ترامپ را متهم به داشتن رابطه غیراخلاقی می‌کنند، پیش کشیدند و این مسئله را مطرح کردند که پرداخت پول به آنها، به دستور خود ترامپ انجام شده است. مایکل کوهن، وکیل و کارچاق‌کن سابق ترامپ این پول را به این 2 زن پرداخت کرده است. پیش‌تر کاخ سفید و کوهن هر دو مدعی بودند رئیس‌جمهور از این موضوع اطلاع ندارد. با این حال کوهن که با رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات سال 2016آمریکا همکاری می‌کند از نقش رئیس‌جمهور در این‌باره صحبت کرده است. پرداخت پول به این 2 زن، نقض آشکار قوانین مالی مربوط به نامزدهای انتخاباتی است. دمکرات‌ها معتقدند نقض این قانون، جرمی قابل استیضاح است. اکثریت آنها در مجلس نمایندگان جدید و هشدارهایی که برخی نمایندگان منتخب در این‌باره داده‌اند باعث شده است مسئله استیضاح با جدیت بیشتری در واشنگتن پیگیری شود.
خود ترامپ البته در گفت‌وگو با رویترز به این ادعا هم پاسخ داده و گفته است که دخالتی در پرداخت حق‌السکوت نداشته است.
مسئله استیضاح رئیس‌جمهور، ابتدا باید در مجلس نمایندگان رأی بیاورد که با توجه به اکثریت دمکرات‌ها شدنی است. با این حال‌، برکناری رئیس‌جمهور آمریکا بعد از استیضاح اولیه در مجلس نمایندگان در سنا انجام می‌شود؛ برای این کار باید دوسوم نمایندگان به عزل رئیس‌جمهور رأی موافق بدهند که با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در سنا، بعید به‌نظر می‌رسد ترامپ با چنین سناریویی مواجه شود.

تغییر استراتژی در تیم ترامپ
رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا در حالی موضوع استیضاح شدنش را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد که سی‌ان‌ان 2 روز پیش به نقل از منابع خود از درون دولت خبر داده بود تیم حقوقی ترامپ به استیضاح به‌عنوان یک واقعیت نگران‌کننده نگاه کرده و خود را برای بدترین سناریو آماده می‌کند.
سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع تأکید کرده بود که دستیاران ترامپ در کاخ سفید معتقدند نقض قوانین مالی انتخاباتی می‌تواند باعث استیضاح رئیس جمهور آمریکا شود؛ این دقیقا همان موضوعی است که ترامپ در گفت‌وگو با رویترز به آن اشاره کرده و گفته است بابت آن هیچ نگرانی‌ای ندارد.
همین رسانه، یک روز پیش‌تر هم گزارش داده بود که کاخ سفید در انتخاب جانشین جان کلی، رئیس دفتر ترامپ که تا یک‌ماه دیگر کناره‌گیری می‌کند، مسئله استیضاح را در نظر دارد و به‌دنبال گزینه‌ای است که بتواند ترامپ را از دوران پرآشوب پیش رو عبور دهد.

کاهش محبوبیت در دوران سخت
جدی شدن مسئله استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا، نتیجه مستقیم تحقیقات رابرت مولر است که توانسته برخی از نزدیکان ترامپ را به همکاری وادارد. او تا‌کنون بخشی از نتایج تحقیقات خود را به‌صورت عمومی منتشر کرده است و گمان عمومی در آمریکا این است که با پیشرفت تحقیقات او، عرصه بر ترامپ و تیمش هم سخت‌تر خواهد شد.
براساس نظرسنجی سی‌ان‌ان، نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند که تحقیقات مولر، در نهایت ترامپ را گرفتار و رفتارهای خلاف قانون او را افشا خواهد کرد. در این نظرسنجی، همچنین تنها 29درصد آمریکایی‌ها از نحوه برخورد ترامپ با این تحقیقات ابراز رضایت کرده‌اند. این میزان، پایین‌ترین سطح از انتهای بهار تا حالاست.
این نظرسنجی همزمان با مطرح شدن نقش ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت انجام شده است. میزان رضایت مردم آمریکا از مولر هم کاهش داشته است و از 48درصد در ‌ماه اکتبر به 43درصد رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید