• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40630
+
-

جشنواره ارگانیک برای کاهش قیمت‌ها در شب یلدا

میادین
جشنواره ارگانیک برای کاهش قیمت‌ها در شب یلدا

محمود مولایی/خبرنگار

2 روز قبل از برگزاری یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران و با نزدیک شدن به شب یلدا، نشست خبری مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار برگزار شد. سیدسعید راد در شرایطی روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت که همه‌چیز تحت‌تأثیر گرانی میوه و گوشت بود. مدیرعامل سازمان میادین البته در ابتدای نشست درباره جشنواره و محصولات ارگانیک صحبت کرد. راد گفت: «این جشنواره با نظارت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو و اداره کل استاندارد تهران و برمبنای مصوبه 262 شورای شهر برگزار می‌شود. البته شرکت شهر سالم و آتش‌نشانی و همین‌طور نیروی انتظامی ما را در جشنواره ارگانیک همراهی خواهند کرد.» او با بیان اینکه با توجه به نامگذاری امسال تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» تمامی تولیدکننده‌ها داخلی هستند، ادامه داد: «تلاش شده تا در راستای فرهنگسازی به منظور استفاده از غذای سالم و محصولات ارگانیک از کالای ایرانی حمایت کنیم و وظیفه ما این است که هم از تولیدکننده و هم عرضه‌کننده حمایت کافی داشته باشیم.» 
مدیرعامل سازمان میادین هنگامی که بحث به افزایش قیمت میوه و گوشت کشیده شد، تاکید کرد که این سازمان نقش توزیع‌کننده را ایفا می‌کند. راد 4 شاخص مرکز میوه و تره‌بار را برای ارائه محصولات عنوان کرد و یادآور شد: «قیمت مناسب، کنترل کیفیت، تنوع محصولات و مشتری‌مداری شاخص‌های مهمی است که مدنظر ماست.» او همچنین گفت که تفاوت قیمت در بازار میوه و تره‌بار با مراکز دیگر چیزی بین 20 تا 40 درصد است. راد اما با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها در میادین میوه و تره‌بار با مصوبه شورای شهر است، اضافه کرد: «در واقع افزایش قیمت‌ها در کمیسیون‌های مرتبط شورای شهر بررسی شده و سپس به ما اعلام می‌شود.» برگزاری یازدهمین جشنواره ارگانیک از 22 آذر شروع می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد. برای همین، قرار است محصولات شب یلدا با قیمت کمتر از بازار در میادین میوه و تره‌بار عرضه شود. 


   نمای نزدیک

 جشنواره ارگانیک با حضور 120 تولیدکننده داخلی در بوستان گفتگو برگزار می‌شود. 
گوشت منجمد در 22 میدان با کارت ملی عرضه می‌شود. این گوشت در هر وعده 2 کیلوگرم و با قیمت حدود 28 هزار تومان به فروش می‌رسد. 
هزینه تولید کالاهای ارگانیک 5/1 تا دوبرابر بیشتر از سایر کالاهاست؛ زیرا اگر قرار باشد در زمینی کالای ارگانیک کاشته شود از 3 سال قبل از آن نباید از کود شیمیایی استفاده کنند.
براساس آخرین آمار بانک مرکزی، قیمت انواع میوه‌جات 42 درصد، سبزیجات 32 درصد، حبوبات 18 تا 22 درصد و اقلام پروتئینی بین 9 تا 33 درصد کمتر از بازار است.
تأمین‌کنندگانی با حضور نماینده شورای اسلامی شهر انتخاب شده و گوشت میادین را تأمین می‌کنند. گوشتی که در میادین ما عرضه می‌شود حاشیه سودی ندارد و روزی هر کیلو بین 1000 تا 1500 تومان به دست می‌آید. 
سامانه‌ای هوشمند وجود دارد که 30 تن گوشت را بین شهروندان بر اساس آن می‌توان توزیع کرد. 
در شهر تهران محدودیت زمین و فضا برای پارکینگ وجود دارد و در واقع تفاوت قیمت‌ها نیز مطرح است. روزانه 20 هزار خودروی سبک و سنگین وارد میادین میوه و تره‌بار می‌شود و وظیفه اتحادیه است که بر آنها نظارت کند. 
در 241 میدان سطح شهر تهران انار و هندوانه عرضه می‌شود که قیمت آنها نیز توسط کمیته نرخ‌گذاری تعیین شده است. البته قیمت محصولات ارائه شده بین 22 تا 30 درصد کمتر از بازار است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید