• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40550
+
-

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مراسم افتتاح طرح موزه و دانش‌آموز تأکید کرد

بهره‌برداری از ظرفیت‌های نهفته گردشگری تهران

گردشگری
بهره‌برداری از ظرفیت‌های نهفته گردشگری تهران

«در دوره جدید با هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های متولی حوزه گردشگری در زمینه آشناسازی اقشار مختلف مردم با میراث فرهنگی و تاریخی پایتخت تلاش می‌کنیم.»   به گزارش همشهری، ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان این مطلب در آ‌یین افتتاحیه طرح موزه و دانش‌آموز با اشاره به ظرفیت‌های عظیم میراث فرهنگی و گردشگری و اتخاذ نگاه و رویکرد تخصصی به این حوزه گفت: در کلانشهر تهران پتانسیل‌های بسیاری در حوزه گردشگری نهفته است که باید با برنامه‌ریزی از آن بهره‌برداری کنیم.  او ایران را جزو 10کشور برتر به لحاظ دارابودن میراث فرهنگی دانست و ادامه داد: باید ضمن بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق در زمینه رونق گردشگری، ظرفیت‌های میراث فرهنگی، تاریخی و گردشگری مناطق را به تفکیک، شناسایی و این پتانسیل بالقوه را فعال کنیم. همچنین باید همه آحاد جامعه را از جمله سالمندان، جوانان، زنان، کودکان، دانش‌آموزان و... زیر پوشش قرار داده و برای آنها فعالیت کنیم.  این مدیر شهری با نقد رویکرد گذشتگان گفت: عمده فعالیت معاونت اجتماعی شهرداری در گذشته بیشتر به برگزاری مراسم و مناسک اختصاص می‌یافت، درحالی‌که این اقدام را سایر نهادها نیز می‌توانستند انجام دهند. ما متولی فرهنگ عمومی شهر هستیم و ارتقای فرهنگ حقوق شهروندی، احترام و تکریم شهروندان اعم از سالمندان، زنان، کودکان و...، توجه به اخلاق شهروندی، بهبود فرهنگ رانندگی و ترافیک در حیطه وظایف ماست؛ بنابراین باید ماموریت‌های اصلی خود را پررنگ و اجرا کنیم.  از این‌رو بنا داریم در دوره جدید، میراث فرهنگی را به مردم بشناسانیم و با هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های متولی در این بخش فعالیت کنیم. 

در حوزه فعالیت موزه‌ها به‌روز نیستیم
حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم با بیان اینکه چند اشکال در فعالیت موزه‌ها داریم، گفت: در حوزه فعالیت موزه‌ها به‌روز نیستیم و چند اشکال اساسی در فعالیت موزه‌ها وجود دارد. البته قدرناشناس نیستیم اما تأکید می‌کنم در حوزه فعالیت موزه‌ها به‌روز نیستیم. 
او با بیان اینکه امروز دانش‌آموزان ما تنها برای آمدن به موزه به این موضوع دلشان خوش است که از مدرسه بیرون می‌آیند، اضافه کرد: در حوزه تاریخ برای آشناسازی‌ نوجوانان و جوانان با میراث تاریخی و فرهنگی ما، برنامه‌سازی‌ صورت نگرفته است. اشکال سیستم‌ها این است که در قبال تغییر مقاومت می‌کنند؛ دانش‌آموزان ما باید با آثار تاریخی آشنا باشند. در شورای شهر رویکرد ما فرهنگ‌محوری است و بنا داریم براساس نیازهای روز انسان در تراز هزاره سوم برنامه‌ریزی کنیم که مشارکت و همکاری همگان را می‌طلبد. 

طرح‌های فرهنگی با دانش‌آموزان موفقیت‌آمیز است
رئیس ستاد گردشگری نیز در این مراسم گفت: طرح موزه و دانش‌آموز فلسفه‌ای ساده و عمیق دارد. باید در این زمینه فرهنگسازی و دانش‌آموزان را آشنا کنیم.  مهدی سیف  گفت: براساس این طرح 2هزار دانش‌آموز تهرانی از موزه‌ها به‌ویژه موزه ملی بازدید می‌کنند. ستاد گردشگری شهرداری تهران در راستای احیا و حفظ فرهنگ و تاریخ کشور و شهر و همچنین توسعه پایدار گردشگری شهری در تهران در جهت ارتقای آگاهی شهروندان نسبت به تاریخ و فرهنگ شهر خود، اجرای طرح موزه و دانش‌آموز را در دستور کار قرار داده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید