• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40461
+
-

غیر از محصولات خوراکی، ما در چه چیزهایی گل سرسبد دنیا هستیم؟

فضیلت‌های ناچیز

ایران در دنیا کلی رتبه اول دارد که خیلی‌ها از وجود آن بی‌خبرند

محمد تقی حاجی موسی

فقط زعفران و پسته و فرش و خاویار ایران نیست که در دنیا معروف است؛ ده‌ها مورد دیگر هم هست که اگر بخواهند از ایران نام ببرند می‌توانند با آنها تعریف کنند؛ مواردی که بعضی‌هایشان افتخار‌آمیز، بعضی خجالت‌آور و برخی خنده‌دار است. بعضی هم بیشتر حرص درآر است و باعث می‌شود به این فکر کنیم که با این اوضاع پس چرا وضع ما اینطور است؟

* میزبان بزرگ: ایران بین کشورهای دنیا، پذیرای بیشترین تعداد مهاجر خارجی به نسبت جمعیتش است. این هم به برکت همسایگی با 2کشور افغانستان و عراق است. طبق آمارهای وزارت کشور، حدود 4میلیون افغان در ایران زندگی می­‌کنند. عراقی­‌ها هم چیزی بین 350تا 650هزار نفر را شامل می‌شوند.

*  بیشترین تجزیه خاک: احتمالا اگر به حدود 200سال قبل برمی­‌گشتیم، الان در یکی از پهناورترین کشورهای جهان زندگی می­‌کردیم. طبق آمار سازمان ملل، ایران با تجزیه خاکی به وسعت 5/3میلیون کیلومترمربع در 196سال گذشته، بالاترین رتبه را به‌خود اختصاص داده است که یحتمل باز هم کار، کار انگلیسی‌هاست.

*  بیشترین جابه‌جایی پایتخت: 32بار تغییر پایتخت، ما را در صدر فهرست کشورهایی از این دست قرار داده است؛ پایتخت­‌هایی که از هگمتانه و پرسپولیس شروع شده و به تبریز و اصفهان و تهران ختم شده است. این در حالی است که در کشوری مثل انگلیس، قرن‌هاست که لندن، تنها پایتخت این کشور است.

در آغاز، ایران بود: طبق گزارش­‌های سازمان ملل متحد، ایران نخستین و کهن­‌ترین کشور جهان است. در واقع ایران نخستین جمعیتی است که در قالب یک کشور و یک امپراتوری شکل گرفته است. همچنین ایران پرجمعیت‌­ترین امپراتوری و طولانی­‌ترین دوران امپراتوری جهان را در اختیار دارد.

*  لوله‌ها: شاید عجیب به‌نظر برسد، اما ایران با داشتن 7808کیلومتر خط لوله، بیشترین میزان لوله‌­کشی در دنیا را در اختیار دارد. سهم بسیار زیادی از این لوله­‌کشی هم به گاز شهری مربوط است.

*  نوشابه: گفته می‌شود ایرانی­‌ها روزی 5/1لیوان نوشابه می‌­نوشند که می‌شود تقریبا سالی 40لیتر که باتوجه به استاندارد 15لیتری آن در جهان، به‌وضوح رتبه ما را در صدر قرار می­‌دهد.

* عمل زیبایی: آمارهای جهانی نشان می­‌دهد که ایران بالاترین تعداد عمل زیبایی را در جهان به‌خود اختصاص داده که ناشی از قیمت پایین این عمل­‌ها و البته فرهنگ غلط مردم است.

*  مجروحان شیمیایی: جنگ ‌هشت‌ساله عراق با ایران، یک رتبه اول غم­‌انگیز دیگر را به ایران اختصاص می‌دهد؛ بیشترین قربانیان سلاح­‌های شیمیایی در جهان.

*  تورم: حالا یا زیمبابوه و ونزوئلا را از کشورها حذف کرده‌‌اند و یا ما توانسته‌­ایم آنها را به زیر بکشیم. هر چه هست، در حال فتح سکوی اول تورم در دنیا هستیم.

*  زلزله‌های مرگبار: رتبه اول از نظر تعداد مرگ‌ومیر و تعداد زلزله‌های مرگبار، متعلق به کشور ماست؛ یک نمونه‌­اش زلزله بم که 26هزار نفر را به کام مرگ کشید. درواقع در100سال گذشته، نزدیک به 100هزار ایرانی در اثر زلزله کشته شده‌­اند.

*  کولاک: این یکی واقعا عجیب است که ایران رتبه اول مرگ‌ومیر و تلفات انسانی در اثر سرما و کولاک برفی را دارد.

* واکسیناسیون: ایران در واکسیناسیون کودکان و ریشه­‌کن‌کردن بیماری­‌هایی مثل دیفتری، فلج اطفال و ... رتبه اول را در جهان دارد.

* جواهرات ملی: بزرگ‌ترین مجموعه جواهرات ملی جهان، متعلق به ایران است که در گنجینه بانک ملی ایران نگهداری می‌شود.

* منابع: ایران در مجموع منابع فسیلی و معدنی و... رتبه اول دنیا را دارد؛ همینطور دومین منابع هیدرو‌کربنی دنیا و نخستین منابع روی، دومین تولید‌کننده گچ، سومین ذخایر نفت و... .

این خبر را به اشتراک بگذارید