• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40438
+
-

سفره‌های خالی از ماهی

قیمت ماهی در بوشهر به قدری بالارفته که واکنش مسئولان استان را در پی داشته است

بازار
سفره‌های خالی از ماهی

علیرضا برازجانی|‌  بوشهر - خبرنگار:

افزایش روزافزون قیمت ماهی در بازار استان بوشهر موجب نارضایتی شهروندان و کسادی کسب وکار ماهی‌فروشان شده است.
اگر برای شمالی‌ها، قوت غالب برنج است برای بوشهری‌ها هم ماهی حکم همین قوت غالب را دارد. اما دیگر از انواع غذاهای سنتی و بومی که با ذوق و سلیقه بانوان هنرمند بوشهری سفره‌های مرم دریادل این سامان را رنگین می‌کرد و ماهی جزو جدایی ناپذیر این سفره‌ها بود خبری نیست. ماهی شکم پر، ماهی کباب، ماهی سرخ کرده و قلیه‌ماهی دیگر جایی در وعده‌های غذایی بوشهری‌ها ندارد زیرا قیمت بالا، دسترسی به این آبزی سرشار از خاصیت را غیرممکن کرده است.


واکنش و انتقاد مسئولان استان بوشهر 

 قیمت ماهی به ‌قدری بالاست که واکنش مسئولان استان را نیز در پی داشته است. امام‌جمعه عسلویه در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته به انتقاد از گرانی ماهی گفته بود: چرا ماهی اینقدر گران شده؟ می‌گویند ماهی را صادر می‌کنند! به چه دلیل و با چه مجوزی این کار را می‌کنند؟ آیا اجازه این کار را دارند؟ البته انتقاد امام‌جمعه عسلویه از گرانی ماهی، تنها واکنش از این دست نبود و معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر هم به این موضوع واکنش نشان داد. «مجید خورشیدی» گفت: افزایش قیمت ماهی در مقایسه با گوشت توجیه‌پذیر نیست زیرا گوشت از خارج استان تامین می‌شود ولی دریا در کنار مردم بوشهر است و اگر ماهی آن وارد بازار نشود، پذیرفتنی نیست. در صورتی که قیمت ماهی تنظیم نشود، مصوبه ممنوعیت صادرات صید و محدودیت روزهای صید در استان با قدرت اجرا می‌شود.

از این رو انتظار می‌رود تعاونی‌های صیادی با تدبیری که می‌اندیشند بتوانند 25تا30درصد صید شناورها را به بازار عرضه کنند. همچنین کنترل گلوگاه انتظامی شهرستان دیلم به منظورجلوگیری از انتقال هرگونه محموله ماهی به سمت خوزستان تشدید می‌شود.
در بین بازارهای عرضه میگو در سطح استان بوشهر، بازارچه ماهی و میگوی برازجان از مراکز عمده و معروف به ارزان‌فروشی محسوب می‌شود اما این بازارچه هم مانند سایر بازارهای عرضه این آبزی، با کسادی و از بی‌رونقی کسب و کار غرفه‌داران مواجه است، به گونه‌ای که اکثر مشتریانی که وارد بازار می‌شوند با سبدی خالی و دلی پر از حسرت، راه بازگشت به خانه را در پیش می‌گیرند.


قیمت بالای ماهی؛ قدرت خرید کم مردم 

خانم خانه‌داری که پس از پرسه در سطح بازارچه و بررسی قیمت ماهی‌های موجود روی پیشخوان غرفه‌ها به وضوح آثار کلافگی و نارضایتی در چهره‌اش هویداست، در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری می‌گوید: موج گرانی‌ها به بازار ماهی هم رحم نکرده است و مشتریان این کالای پروتئینی پرطرفدار را با چالش مواجه کرده است.

این بانوی بوشهری می‌افزاید: پیش از این آوازه ارزان بودن ماهی در بازار برازجان در تمام نقاط استان بوشهر پیچیده بود و در طول ایام هفته شاهد بودیم که مردم از دیگر شهرها برای خرید ماهی و میگوی مورد نیاز خود راه شهر برازجان را در پیش می‌گیرند اما در حال حاضر این گونه نیست و خریداری دیگر پیدا نمی‌شود.


قیمت ماهی ربطی به ارز ندارد

وی با اشاره به این‌که در چند ماه اخیر قیمت ماهی به طور ناگهانی افزایش چند برابری داشته، اضافه می‌کند: تا قبل از گرانی ماهی، به طور معمول هفته‌ای 3 تا 4 وعده از ماهی استفاده می‌کردیم اما الان با این وضعیت و گرانی ماهی دیگر توانی برای خرید آن نداریم. ماهی که از خارج تامین نمی‌شود که با افزایش نرخ ارز قیمت آن بالا و پایین شود، بنابراین عوامل دیگری در این مورد دخیل هستند. با این وضعیت پیش آمده خوردن ماهی هم برای خانوارهای بوشهری به آرزو تبدیل شده است. انتظار داریم مسئولان و مدیران استان فکری به حال این شرایط بکنند.


 گرانی ماهی؛کسادی بازار

یکی از فروشندگان ماهی در بازار برازجان با اشاره به گرانی ماهی از اول سال97، به همشهری می‌گوید: با شروع سال97 قیمت انواع مختلف ماهی در بازار به طور چشمگیری افزایش یافت و با این روند صعودی احتمال این‌که کاهش پیدا کند بعید به نظر می‌رسد. البته در سالیان گذشته به صورت مقطعی قیمت‌ها بالا می‌رفت اما دیری نمی‌پایید که قیمت‌ها می‌شکست و بازار رونق خود را از سر می‌گرفت اما ادامه این وضعیت در 8ماه گذشته تاکنون نشان می‌دهد نمی‌توان زیاد به پایین آمدن قیمت ماهی خوش‌بین بود.

«احمدصداقت» می‌افزاید: گرانی ماهی علاوه بر این‌که باعث شده قدرت خرید مردم کم و کمتر شود موجب کسادی بازار و کاهش شدید فروش بازاریان هم شده است. به طور مثال تا قبل از این وضعیت فروش روزانه ما به صورت تقریبی200 تا300 کیلو ماهی بود اما الان 100کیلو در مدت 4 تا 5 روز هم به طور کامل به فروش نمی‌رود زیرا میزان خرید شهروندان از 4یا 5کیلو به تنها یک کیلو رسیده است.

این غرفه‌دار اضافه می‌کند: در هفته دوم آذر که پشت سر گذاشتیم ماهی شیر و قباد که نسبت به دیگر ماهی‌ها مشتریان بیشتری دارد، کیلویی35 هزار تومان قیمت داشت در حالی که همین ماهی درنهایت نباید 20هزار تومان بیشتر قیمت داشته باشد. همچنین قیمت سایر ماهی‌ها مثل دوغلمی، جش، خارو و چنگو بین 30تا35 هزار تومان است. این در حالی است که سنگسر، هامور، حلوا سفید و شوریده نایاب شده و در صورتی هم که به بازار عرضه شوند بالای 100هزار توان قیمت خواهند داشت. 


عوامل گرانی ماهی

در حالی که شرایط جوی و نامساعد بودن دریا برای صیادان و ماهیگیران به عنوان یکی از عوامل کاهش صید و به تبع آن عرضه کم این آبزی به بازار اعلام می‌شود، اما صادرات ماهی و فروش در سطح دریا به شناورهای خارجی به منظور دستیابی به ارز، گمانه‌زنی‌هایی است که این روزها منتقدان به آن اشاره می‌کنند تا جامعه صیادی را متهم شماره یک گرانی این روزهای ماهی معرفی کنند؛ موضوعی که در گفت‌و‌گوی خبرنگار همشهری با تعدادی از افراد مطلع هم تا حدودی تایید شد. البته ماهیگیران هم با یادآوری گرانی ابزار و ادوات صید و هزینه بالای تعمیر و بازسازی شناورهای خود و نیز کاهش صید در صیدگاه‌های استان بوشهر و نبود حمایت‌های دولتی از جامعه زحمتکش صیادی به نوعی خود را تبرئه می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید