• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40431
+
-

ایلام و نجف نزدیک تر می شوند

یک مقام عراقی: ساخت خط‌آهن ایلام - نجف، تقویت مبادلات اقتصادی دو کشور را به دنبال دارد

پروژه
ایلام و نجف نزدیک تر می شوند

مریم نظری|   ایلام –خبرنگار:


اجرای پروژه راه‌آهن در مسیر ایلام - نجف مدتی است که مورد بحث میان مسئولان استان ایلام و کشور عراق قرار گرفته است که در صورت اجرا می‌تواند تاثیر چشمگیری در توسعه این استان داشته باشد.
با توجه به وجود مرز بین‌المللی مهران و صادرات و واردات کالا از طریق آن و این‌که سالانه بیش از 4 میلیون نفر در این مرز برای سفر به عراق تردد می‌کنند و نیز اهمیت رویداد بزرگ اربعین، اجرای پروژه مذکور از اهمیت بسیاری برخوردار است.
بر اساس گفته مسئولان، عزم دولت در شروع کار این پروژه برای استان ایلام جدی است تا از این طریق بخشی از مشکلات حمل‌ و ‌نقل و بن‌بست کنونی استان به واسطه راه‌های نامناسب رفع شود.


پیامدهای مثبت اجرای پروژه 

یک کارشناس ارشد اقتصاد درباره پروژه راه‌آهن ایلام - نجف به همشهری می‌گوید: امروزه حمل‌ و‌ نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تاثیر پررنگی در رشد اقتصادی کشور دارد.
«احسان داورپناه» می‌افزاید: راه‌آهن به عنوان یک مکانیزم بسیار کارآمد در زمینه حمل‌ و ‌نقل درون‌شهری و برون‌شهری در کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته 
می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: حمل ‌و‌ نقل ریلی از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد است که فرایند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به نزدیکی استان ایلام به کشور عراق و مراودات تجاری با این کشور، اجرای این پروژه اهمیت زیادی دارد و می‌تواند قدم مثبتی به سوی توسعه استان باشد.

داورپناه با بیان این‌که اجرای پروژه مهم راه‌آهن ایلام - نجف نقش موثری در رفاه حمل و نقلی مردم استان و نیز جذب گردشگر خواهد داشت، می‌گوید: مسئولان استان باید این پروژه مهم را با جدیت پیگیری کنند که به‌موقع اجرا و تکمیل شود و به سرانجام برسد.


خروج ایلام از بن‌بست جغرافیایی

استاندار ایلام نیز از عزم جدی مسئولان ایران و عراق برای ساخت راه‌آهن ایلام - نجف خبر می‌دهد و می‌گوید: برای ساخت راه‌آهن از کمک بخش خصوصی استفاده می‌شود.

«قاسم سلیمانی دشتکی» اظهار می‌کند: ساخت راه‌آهن در استان مرزی ایلام مطالبه بحق مردم این استان است. در دیدارهایی که با مسئولان عراقی انجام شده، قول‌های مساعدی گرفته شده است و امیدواریم اجرای این پروژه به‌زودی آغاز شود.
وی می‌گوید: در صورت اجرای پروژه راه‌آهن، با توجه به ایمن بودن سفر با قطار، حوادث ناگوار رانندگی به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. اجرای این پروژه با توجه به افزایش روزافزون تردد زوار از مسیر استان ایلام دارای توجه و صرفه اقتصادی است.

استاندار یادآور می‌شود: راه‌آهن ایلام - نجف همچنین سبب خروج استان از بن‌بست جغرافیایی خواهد شد بنابراین اجرای این پروژه از سوی مسئولان استانی به طور جدی پیگیری می‌شود.
وی اضافه می‌کند: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به ایلام مقرر شد توسعه مسیر ایلام به نجف با پیمانکار خصوصی و همکاری دو کشور عراق و ایران انجام شود.
وی می‌افزاید: وزیر راه و شهرسازی قول داده است که قسمتی از راه‌آهن کرمانشاه - ایلام - مهران به زودی به مناقصه گذاشته شود.


امضای تفاهمنامه‌های لازم

نماینده مجلس عراق و عضو هیات‌رئیسه شورای استانداری استان واسط عراق نیز چند روز پیش از اراده جدی کشورش برای اجرای این پروژه خبر می‌دهد و می‌گوید: در روزهای گذشته با وزیر راه عراق درخصوص راه‌آهن ایلام به نجف بحث و گفت‌و‌گو داشتم و مقرر شد که این مهم با همتای ایرانی پیگیری شود. «محمود عبدالرضا طلال» بر عملیاتی شدن ایجاد خط ریلی بین ایلام و نجف تاکید می‌کند و با اشاره به این‌که عراق خواستار دیدار وزیران راه دو کشور برای امضای تفاهمنامه‌های لازم در خصوص پروژه خط‌آهن نجف به ایلام است، می‌افزاید: این خط‌آهن دریچه‌های جدیدی را به روی مبادلات اقتصادی دو کشور خواهد گشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید