• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40355
+
-

اقتصاد در غیاب نوربخش

چهره روز
اقتصاد در غیاب نوربخش

مستند پـرتره «رئیس‌کل» به کارگردانی و تهیه‌‌کنندگـی سیدمحمد مرعشی در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی می‌شود. این فیلم روایت زندگی دکتر محسن نوربخش است که از زبان خانواده، دوستان، همکاران و بزرگانی چون آیت‌‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و دیگر چهره‌هایی مانند بهزاد نبوی، سیدحسین مرعشی، اسحاق جهانگیری، محمدعلی نجفی، مرتضی الویری، محمد عطریانفر، محمد ستاری‌فر و... بیان می‌شود.

شاید نمایش این مستند بتواند نشان دهد که در غیاب رئیس‌کل فقید بانک مرکزی ایران که نوروز1382 از دنیا رفت، تا چه اندازه اقتصاد ایران از غیبت چهره‌ها و شخصیت‌های مهم آسیب دیده و سؤال مهم‌تر اینکه پس از آن تا چه اندازه احترام چهره‌های علمی و مدیران اثرگذار پاس داشته می‌شود. محسن نوربخش در دولت اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهور فقید و اسبق ایران، هم وزیر اقتصاد بود و هم سکاندار بانک مرکزی و مسئولیت اخیر را تا دولت محمد خاتمی برعهده داشت؛ شخصیتی که فشارهای زیادی را تحمل کرد و هم او بود که راه را برای بانکداری خصوصی ایران باز کرد، سیاست ارزی ایران را از بلای چندنرخی نجات داد، بحران بدهی‌های سنگین دوران سازندگی را مدیریت کرد و از اصول اعتقادی‌اش در اقتصاد دست نکشید.

 او البته از سوی سیاسیون وقت با اتهام‌ها و فشارهای زیادی مواجه شد و نگذاشت نظام بانکی ایران از راه به بیراهه کشانده شود و چه بسیار برنامه‌ها و ایده‌های او که در سال‌های پس از مرگ نوربخش بلاتکلیف ماند و آنچه اکنون نظام بانکی و حتی اقتصاد ایران را گرفتار ساخته، به‌واقع ناشی از غیبت چهره‌ها و شخصیت‌های اثرگذاری چون محسن نوربخش است. روزنامه‌نگاران اقتصادی، فعالان اقتصادی و سیاسیون با تماشای این مستند که جمعه 23آذرماه ساعت20 در پردیس چهارسو به‌نمایش درخواهد آمد، می‌توانند قضاوت کنند اقتصاد ایران در سال‌های غیبت رئیس‌کل فقید بانک مرکزی چه فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده است. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل فعلی بانک مرکزی هم البته از نزدیک با رئیس‌کل فقید آشنایی داشته و حضور او به‌عنوان میهمان احتمالی نمایش مستند آقای رئیس‌کل، تجربه متفاوتی را رقم خواهد زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :