• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40288
+
-

هر ماه، یک استیضاح در مجلس دهم

مجلس دهم در 30‌ماه فعالیتش 31طرح استیضاح را به جریان انداخته است؛ یعنی تقریبا هر‌ماه یک استیضاح در بهارستان مطرح شده که البته خروجی آنها متفاوت بوده است؛ مثلا عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با اینکه رکورددار طرح استیضاح است اما هرگز استیضاحش به مرحله اجرا نرسیده اما در مواردی چون استیضاح وزرای پیشین کار و اقتصاد مجلس رأی اعتمادش را پس گرفته است.
علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در این‌باره اعلام کرده که از ابتدای دوره دهم تاکنون کلا 31مورد استیضاح در مجلس تقدیم هیأت رئیسه شده است که از این میان وزارت آموزش‌و‌پرورش و وزارت کشور هر کدام با 5 استیضاح و وزارتخانه‌های علوم و تعاون هر کدام با 4‌استیضاح بیشترین موارد استیضاح را داشته‌اند.
رحمانی‌فضلی تنها وزیری است که طرح‌های استیضاحش در مجالس نهم و دهم از مرحله جمع‌آوری امضا فراتر نرفته و درهمان ابتدای راه منتفی اعلام شده است.
به باور برخی نمایندگان، حمایت علی لاریجانی در مقام رئیس‌مجلس از رحمانی‌فضلی عامل مهمی است که سبب شده نقد مجلس از او به جای طرح در صحن در رایزنی‌های پشت پرده حل‌و‌فصل شود. سابقه همراهی رحمانی‌فضلی و علی لاریجانی به اوایل دهه70 و ریاست لاریجانی بر صداوسیما بازمی‌گردد.
یوسف‌ن‍ژاد همچنین درباره دیگر وزارتخانه‌های رکورددار در امر استیضاح به ایسنا می‌گوید: وزارتخانه‌های راه و نیرو 3مورد استیضاح، وزارتخانه‌های اقتصاد و کشاورزی هر کدام 2مورد استیضاح و وزارتخانه‌های نفت ، صنعت ، ورزش و امورخارجه هر کدام یک مورد استیضاح داشته‌اند.
یوسف‌نژاد با بیان اینکه تاکنون 12وزارتخانه از طریق استیضاح مورد سؤال قرار گرفته‌اند، می‌افزاید: از این تعداد 16مورد انصراف و2  مورد عدم‌اعتماد (کرباسیان و ربیعی) و 4مورد رأی اعتماد مجدد (آخوندی 2مرتبه، ربیعی و حجتی) و2مورد استعفا (آخوندی و شریعتمداری) داشته‌ایم.
این عضو هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه وزارتخانه‌های کشور و آموزش‌و‌پرورش بیشترین تعداد استیضاح را داشته‌اند، ادامه می‌دهد: البته هیچ‌یک از موارد استیضاح وزارت کشور به صحن مجلس نیامده است. در مورد وزارتخانه‌های آقایان ربیعی و فرهادی 3بار انصراف از استیضاح وجود داشته است. همچنین مابقی استیضاح‌ها یا اعلام وصول شده و به عدد نرسیده و یا در صحن مجلس رای‌گیری شده است.
در کنار آماری که یوسف ن‍ژاد از استیضاح در مجلس دهم ارائه کرده است هم‌اکنون استیضاح وزرای آموزش‌و‌پرورش و علوم از جمله استیضاح‌هایی است که از سوی منتقدان دولت در بهارستان دنبال می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید