![استمرار توسعه چابهار](/img/newspaper_pages/1397/09%20AZAR/17/rooye/4h3.jpg)
استمرار توسعه چابهار
![استمرار توسعه چابهار](/img/newspaper_pages/1397/09%20AZAR/17/rooye/4h3.jpg)
محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، یک روز پس از حمله تروریستی در شهر چابهار، با همراهی شهرام آدمنژاد، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی و احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، کلنگ احداث انبارهای چندمنظوره نگهداری کالا توسط بخش خصوصی به ارزش 12.8میلیارد تومان را در بندر شهید بهشتی چابهار به زمین زد تا در همان ابتدا شایعه هرگونه اثرگذاری اینگونه حملات تروریستی کور بر توسعه سواحل مکران و دروازه ملل منتفی شود. در حقیقت، هرچند قلب اقتصاد ایران در مناطق نفتخیز میتپد و ایران هنوز یک کشور وابسته به نفت است؛ اما دورنمای برنامهریزیهای اقتصادی در کشور به سمتی میرود که قرار است سواحل مکران و اقتصاد مبتنی بر دریا به محور توسعه کشور بدل شود. در این شرایط، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، بهعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران با همکاری هندیها آغاز شد و در ادامه توسعه مسیرهای ریلی منتهی به این بندر نیز در دستور کار قرار گرفت. این بندر که در جریان تحریمهای آمریکایی نیز بهناچار و برای کمک به اقتصاد افغانستان از شمول تحریمها مستثنا شد، برای هند و حتی چین بهمثابه دروازه ورود ایمن و ارزان به بازار کشورهای آسیای میانه است و بر همین اساس هند نیز نسبت به توسعه آن اصرار دارد. با این وجود مخدوش کردن چهره امنیت در منطقه سیستان و بلوچستان، یکی از مسائلی است که روی کاغذ میتواند مزیتهای حملونقلی ایران شامل نزدیکی مسیر، امنیت و ارزانی را مخدوش کند. حالا یک روز پس از حمله تروریستی در شهر چابهار، کلنگ سرمایهگذاری بخش خصوصی در این شهر به زمین میخورد تا جلوی هرگونه حرفوحدیثی برای توسعه این منطقه پرظرفیت گرفته شود. این پروژه زمینی به مساحت ۲۵هزار مترمربع و مساحت انبار ۱۸هزار مترمربع با ظرفیت سالانه ۶۰۰هزار تن احداث خواهد شد که مدتزمان ساخت آن ۲۴ماه به طول میانجامد و زمینه اشتغالزایی مستقیم ۲۱نفر و غیرمستقیم ۲۰۰نفر را فراهم میآورد.