• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3994
+
-

خبری خوب برای اقتصاد ایران

یادداشت
خبری خوب برای اقتصاد ایران

سید حسین سلیمی|رئیس هیأت مدیره بانک خاورمیانه:

امضای قرارداد اعتباری 5میلیارد یورویی بین 2بانک ایرانی خاورمیانه و صنعت و معدن با مؤسسه ایتالیایی Invitalia Global Investment یک خبر خوب و مهم آن هم قبل از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا  درباره برجام است که نشان می‌دهد بانک‌های اروپایی به‌تدریج به همکاری با بانک‌های ایرانی روی می‌آورند. یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های قرارداد 5میلیارد یورویی این است که محل مصرف آن برخلاف قراردادهای اعتباری گذشته تنها معطوف به نیازهای بخش خصوصی بوده و طرف ایتالیایی هم ریسک بازپرداخت آن را بدون نیاز به تضمین بانک مرکزی ایران قبول کرده است.

امضای این قرارداد در شرایطی که بانک‌های اروپایی برای همکاری با بانک‌های ایران دچار تردید بوده‌اند، یک پیام مثبت برای اقتصاد ایران و البته دیگر بانک‌های اروپایی است که نشان داد ایتالیایی‌ها تصمیم خود را گرفته و پیشتاز همکاری با بانک‌های ایران شده‌اند و آنها تا آنجا مطمئن بودند و چشم‌انداز آینده اقتصاد ایران را مثبت ارزیابی می‌کنند که حتی منتظر تصمیم احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با برجام نماندند.

به‌نظرم روند همکاری بین بانکی با توجه به جدیت بانک مرکزی در اجرای قوانین و مقررات بین‌المللی و همچنین تصویب و قوانین ناظر بر مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی در سال‌های اخیر بسیار مؤثر بوده و اینکه یک مؤسسه ایتالیایی با 2بانک ایرانی بدون تضمین بانک مرکزی یا دولت خط اعتباری در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد یک پیام روشن‌تری هم دارد. پیام روشن‌تر این است که فرصت برای بانک‌های ایرانی برای استفاده از تسهیلات و اعتبارات خارجی فراهم شده مشروط به اینکه قوانین و مقررات ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی را اجرا کنند.

نکته مهم دیگر اینکه استفاده از تسهیلات و اعتبارات بانک‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذاری خارجی باعث کاهش فشار بر منابع ارزی و ریالی بانک‌های داخل کشور خواهد شد و رسیدن به اهداف برنامه ششم ازجمله رشد 8درصدی اقتصادی با اتکای صرف بر منابع محدود ارزی شدنی نیست و در همه کشورهای دنیا از فاینانس و تسهیلات دیگر کشورها برای تأمین مالی ازجمله تأمین ارزی صنایع استفاده می‌شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد قفل‌هایی که در گذشته ایجاد شده و برای اقتصاد ایران جهت استفاده از تسهیلات خارجی محدودیت ایجاد کرده بود، باز شده و انتظار می‌رود در نتیجه اجرای سریع قوانین و مقررات ناظر بر شفافیت بانکی و پولی و مبارزه با پولشویی و نظایر آن ازجمله مقررات FATF در آینده بانک‌های دیگر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، سوئیس، اتریش و انگلیس هم برای همکاری با بانک‌های ایران چراغ سبز نشان دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید