• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3990
+
-

ریشه‌یابی ناآرامی‌های اخیر توسط مطهری

نایب رئیس مجلس: باید اعتراض را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسیم و این به معنی مخالفت با ولایت فقیه نیست

احزاب
ریشه‌یابی ناآرامی‌های اخیر توسط مطهری

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس گفته است ریشه ناآرامی‌های اخیر در  اختلافی است که بین مسئولان کشور وجود دارد. وی که در کنگره حزب همبستگی سخنرانی می‌کرد، گفت: اگر به تبلیغات زمان انتخابات برگردیم متوجه می‌شویم در آن زمان هم رفتاری که آقای قالیباف و آقای روحانی داشتند و کمتر از آن رفتاری که آقای رئیسی داشت، در روح و روان مردم تأثیر خود را برجای گذاشته است. 

مطهری که متن سخنرانی خودش را در سایت شخصی‌اش منتشر کرد، گفته است: باید اعتراض را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسیم و این به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه نیست. ما هم مانند بقیه کشورها باید اجازه دهیم مردم در یک فضا و مکان مناسب کار خود را انجام دهند. نباید از شعار دادن مردم و توهین مردم به مقامات بترسیم.

وی در ادامه اظهار کرد: صحبت کردن با جوانان و دانشجویان تأثیرگذار است که متأسفانه مسئولان چنین ارتباطی را ندارند. نباید جوانان و دانشجویان را به انقلابی و غیرانقلابی و ارزشی و غیرارزشی تعبیر کنیم. باید بگوییم همه انقلابی هستند. امام جوانان مشروب‌خور را به تظاهرات شاه کشاند و کم‌کم اینها متحول شدند؛ تحولات روحی پیدا کردند و حتی به جبهه‌ها رفتند. آنقدر مردم را دسته‌بندی و خط‌کشی نکنیم.

 فرزند آیت‌الله شهید مطهری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهید مطهری یک اصل کلی را مطرح کرده‌اند که روحانیون نباید پست اجرایی دولتی بگیرند مگر در شرایط اضطرار. اینکه روحانیت را مسئول توزیع مرغ و تخم مرغ و گوشت کنیم، کار درستی نیست. روحانیت باید به‌کار خودش بپردازد.

مطهری در ادامه اظهار کرد: مسئله دیگر تعیین تکلیف نهادهای زیرمجموعه رهبری از قبیل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان است، هر کسی یا هر نهادی که درآمدی دارد باید مالیات بدهد؛ معنی ندارد که بگوییم آستان قدس معاف از مالیات است.

نایب رئیس مجلس دیروز در کانال تلگرامی خود توضیح داد که در این سخنرانی نگفته است که بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام مالیات نمی‌دهند. او نوشت: بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام جزو مالیات‌دهندگان هستند و من درمورد پرداخت مالیات از سوی آستان قدس تأکید کرده بودم.

 

 

پشت پرده اغتشاش به روایت مطهری

به گزارش سایت فرارو، علی مطهری در حاشیه کنگره بزرگداشت هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که امام‌جمعه‌ مشهد در شکل‌گیری اعتراضات نقش داشته است، گفت: شخص ایشان را من نمی‌دانم ولی آن کسانی که در مشهد ابتدا دعوت به تجمع کرده‌اند یکی «سایت حزب‌الله مشهد» بوده که اینها قبلا کنسولگری عربستان در مشهد را تخریب کرده‌اند و دیگری هم پیروان آقای احمدی‌ن‍ژاد بوده‌اند که از طریق فضای مجازی دعوت به تجمع کرده بودند.

 

 

هاشمی: مردم از احزاب کارآمدی لازم را ندیدند

 

محسن هاشمی در پنجمین کنگره حزب همبستگی با بیان اینکه همه خوب می‌دانیم در ایران احزاب مانند کشورهای توسعه یافته سابقه طولانی ندارند، گفت: احزاب در ایران آنگونه که باید تأثیرگذار نبودند و تا‌کنون نیز ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت احزاب به خوبی استفاده کنیم اما امیدوارم این اتفاق هرچه زودتر در ایران شکل بگیرد. رئیس شورای‌شهر تهران ادامه داد: در طول سال‌های اخیر شاهد فعالیت جبهه‌های تأثیر‌گذاری هستیم و جبهه اصلاحات سایه خود را بر حاکمیت انداخته اما نتوانسته آنطور که مردم توقع دارند مسئولیت مدیریت اجرایی را در دست بگیرد. رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه ورود حزبی به مسائل اجرایی باعث اختلافات می‌شود و باید برای آن چاره اندیشیده شود،  یادآور شد: مشروعیت حکومت‌ها با حضور مردم است ولی تداوم آن با کارآمدی است. مردم از احزاب آن کارآمدی لازم را ندیدند و بنابراین اعتماد آنچنانی به احزاب ندارند. وی افزود: کار احزاب در کشور پیچیده است چرا که باید نقش دین را در کار درنظر بگیرند و مرزهای این کار به خوبی مشخص نیست. متأسفانه رشد سیاسی و اقتصادی با هم و به‌طور موزون شکل نگرفته و در نهایت این احزاب هستند که باید عدالت را در دستورکار قرار دهند. رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: احزاب باید در مورد سیاست بین‌المللی نیز کار کنند اما هنوز نتوانسته‌اند در این قسمت ورود کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید