• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39893
+
-

قاسم میرزایی نکو، عضو کمیسیون شوراها به همشهری خبر داد

پیشنهاد تعلیق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

کار کارشناسانه دقیقی از سوی فراکسیون امید صورت نگرفت

گفت وگو
پیشنهاد تعلیق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

 در مورد تصمیم احتمالی بهارستان درباره سرانجام قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با قاسم میرزایی‌نکو، نماینده اصلاح‌طلب دماوند و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در پی می‌آید.

 بعد از سخنان مقام معظم رهبری درمورد ضرورت اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان زمزمه‌هایی درمجلس برای ورود به این موضوع و پیگیری و اعمال صریح اصلاحات مورد نظر شنیده می‌شود، مجلس بنا دارد با این قانون پرحاشیه‌ای که مصوب کرده چه کند؟

باتوجه به دستوراتی که داده شده، استثنائاتی که نیاز است در این قانون دیده شود را لحاظ می‌کنیم. حالا 2نگاه در مجلس وجود دارد و آن این است که اصلا بیاییم این قانون یعنی اصلاح مجلس بر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را کان‌لم‌یکن تلقی کنیم و کلا از حیث اجرا ساقط کنیم. همین موضوع در قالب طرحی از مدت‌ها قبل در کمیسیون ویژه «بررسی طرح خدمات کشوری و قانون استخدامی» مطرح است. نگاه دیگر هم این است که قانون را برای اصلاح به مجلس بازگردانیم و کاستی‌هایش را برطرف کنیم.

 آنچه در کمیسیون ویژه بررسی طرح خدمات کشوری و قانون استخدامی مطرح است بحث جدیدی است؟

نه موضوع جدیدی نیست. امروز بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری جمعی از نمایندگان درصدد جمع‌آوری امضا ذیل طرحی بودند که اصلاحاتی را در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اعمال کنند، اما پیشنهاد اساسی ما این است که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را کان لم یکن کنیم. درباره این پیشنهاد هم امضاهای خوبی جمع‌آوری شده و متعلق به همه جریان‌های سیاسی حاضر در مجلس است.

 چه شد که به این نتیجه رسیدید کان‌لم‌یکن شدن اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بهتر از ارائه طرح اصلاحیه است؟

به‌دنبال بزرگ شدن دایره استثنائات، نمایندگان مجلس متوجه مؤثر نبودن و یا کاستی‌های قانون مصوب شده‌اند و حالا که مقام معظم رهبری توصیه‌ای برای اصلاح داشته‌اند ما تصمیم گرفتیم فورا اقدامی را برای جلوگیری از برخی معایب قانون موجود انجام دهیم.

 انتقادی وجود دارد که می‌گویند فراکسیون امید با حمایت همه جانبه اصلاحیه منع به کارگیری بازنشستگان در دام اصولگرایان افتاده و با این تلاشی که برای کان لم یکن کردن آن انجام می‌دهید این ادعا را ثابت نمی‌کنید؟

نمی‌خواهم وارد این ادعا‌ها شوم اما به‌نظرم در مورد این قانون و اصلاحیه‌ای که مجلس بر آن زد کار کارشناسانه دقیقی از سوی فراکسیون امید صورت نگرفت هرچند این قانون از سوی اکثریت مجلس تصویب شده و فراکسیون امید اکثریت مجلس را در اختیار  ندارد اما از آنجا که اعضای این فراکسیون از موافقان عیان طرح بودند بهتر بود کمیته‌ای ویژه برای بررسی این اصلاحیه و تبعات آن درنظر می‌گرفتیم و کارشناسانه‌تر رأی می‌دادیم.

 اساسی‌ترین ایرادی که به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان وارد می‌دانید چیست؟

این قانون صراحت و پختگی لازم را نداشت و سبب شد مدیرانی وادار به خداحافظی از سمت‌هایشان شوند که دغدغه بیشتری برای مصالح ملی و منافع مردم داشتند.

 پیشنهادتان برای رفع این ایراد چیست؟

من فکر می‌کنم اگر اصلاحیه مجلس بر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را کان لم یکن تلقی کنیم و به سمت لایحه جامع قانون خدمات کشوری که قوانین اداری و استخدامی را در خود جای داده است برویم نتیجه‌بخش‌تر است.

 حالا که مجلس اشتباه قانو‌نگذاری‌اش را پذیرفته است تکلیف برخی شهرداران، استانداران، فرمانداران و مدیران ارشدی که به‌دلیل اجرای این قانون مجبور به خداحافظی از کرسی‌هایشان شدند چیست؟

آنها که رفته‌اند دیگر گذشته است اما درمورد برخی دیگر که امکان بازگشت‌شان به سمت‌ها مهیاست می‌شود قانون را عطف به ماسبق کرد.

 تغییرات و اصلاحات مدنظر مجلس و مسئولان نظام چه زمانی بر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اعمال می‌شود؟

خیلی زود، شاید بعد از تعطیلات هفته آینده صحن مجلس. من فکر می‌کنم با توجه به ضرورتی که در این‌باره اعلام شده کمیسیون ویژه بررسی طرح خدمات کشوری و قانون استخدامی خیلی سریع در این موضوع ورود می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید